Транспорт

Държавата заложи 30 млн. лв. в актуализацията на бюджета за авиокомпаниите

  19.08.2021 12:20  
Държавата заложи 30 млн. лв. в актуализацията на бюджета за авиокомпаниите

В проекта за актуализация на бюджета са предвидени 30 млн.лв. за компенсиране на българските авиокомпании заради пандемичната криза. Това каза министърът на транспорта Георги Тодоров при изслушването му в Народното събрание за концесията на столичното летище.

Заради отдаването на концесия държавният оператор "Летище София" ЕАД е загубил своята функционалност като търговско дружество. В същото време има определени активи и средства, с които може да се подпомогне държавният бюджет. Затова транспортният министър е предложил вливане на "Летище София" в "Летище Пловдив" ЕАД, което също е 100% държавна собственост.

По думите му, така ще се осигурят средства за развитие на пловдивското летище като летищен оператор и ще се възпрепятства възможността за разпиляване на средствата, които са налични към момента в "Летище София" ЕАД.

Транспортният министър посочи, че по никакъв начин развитието на "Летище Пловдив" не е свързано със закупуването на активи или други рапоредителни сделки за някакво имагинерно частно дружество.

Транспортният министър не е доволен от състоянието на тоалетните на летище "София" Министърът на транспорта заяви, че не е доволен от състоянието на летище "София" и е заявил това на концесионера "СОФ Кънект".

"Като министър направих няколко срещи с концесионера на летище "София". На тях изразих липсата на удовлетворение от състоянието на летището към този момент. Изрично и категорично съм заявил, че очаквам и настоявам за бързи и видими резултати от страна на концесионера на летището", каза Георги Тодоров пред депутатите.

Транспортният министър не е доволен от състоянието на санитарните възли и на местата за хранене на летището. Концесионерът "СОФ Кънект" пое управлението на летище "София" на 19 април тази година. Тогава бе съобщено, че започва ремонт на тоалетните. Георги Тодоров посочи, че концесионерът е предприел действие за изпълнение на своите ангажименти в по-дълъг, шестмесечен срок. Започнал е изработване на първоначален генерален план. Транспортният министър е създал нарочна комисия за контрол, която ще проследява изпълнението на концесионния договор.

Отлагане на концесионната такса

На въпрос на "Демократична България" за отлагането на плащането на концесионното възнаграждение, Георги Тодоров обясни, че през октомври 2020 г. концесионерът е поискал изменение в концесионния договор заради пандемията.

Възложен е бил анализ на Световната банка, която да прегледа исканията на концесионера за отлагане на плащанията през първите десет години на концесията за последните десет години.

Световната банка е установила, че за да се възстанови балансът на концесията, намира този вариант за най-удачен, каза транспортният министър.

Факт е, че по отношение на летищата в Бургас и Варна отлагането на плащането на концесионната такса става година за година, но ако тръгнем да ревизираме анекса за летище "София", ще има повече неблагоприятни последици, отколкото ако се съобразим с него, каза Георги Тодоров. Той посочи, че различни мнения показват, че пътникопотокът през летището може би ще се върнат в един 10-годишен период след 2019-а година. "Така че нивата, по отношение на обслужени пътници от 2019 г., ще се възстановят в период между 2024 - 2029 година", каза Георги Тодоров.  2019-та бе последната година преди пандемията от коронавирус, която нанесе огромни щети на авиоиндустрията.

Транспортният министър отбеляза, че и България вече е получила авансово първоначалното концесионно плащане от 660 млн лв.Той припомни и инвестиционната програма на концесионера - изграждане на нов на терминали на нова писта за излитане при нарастване на трафика в бъдеще.

Летищните такси

По повод летищните такси, които се събират от авикомпаниите, транспортният чминистър отбеляза, че те не са единствено и само в прерогативите на летищния оператор.

По процедура до края на август всяка година операторът трябва да направи съвет с всички ползватели на летищните услуги, за да коментират предлаганите летищни такси, обясни Георги Тодоров. Той посочи, че те се приемат на база общо решение на ползвателите на тези услуги. Ден преди изслушването на транспортния министър в парламента от "СОФ Кънект" анонсираха новата си програма за увеличаване на трафика. Тя предвижда намаляване на летищните такси от 1 октомври до 31 декември 2021 г.

Няма нужда от ново летище

България в момента има пет летища за международни полети, наред с това има малки летища с търговска цел, така че изгражданото на ново летище е икономически необосновано,  каза Георги Тодоров в отговор на друг въпрос. Българската държава няма да прави компромис с безопасността на полетитеи по тази причина е възложена инспекция на пистите, има постоянен мониторинг на дейностите, каза още транспортният министър.

/mediapool.bg