Хотели

Бургаската камара е против парите за туризъм да отидат за стимули за ваксинация

  24.09.2021 11:06  
Бургаската камара е против парите за туризъм да отидат за стимули за ваксинация

Идеята на министър Стела Балтова и част от туристическия сектор да се разходват средствата от актуализацията на бюджета за стимулиране на ваксинацията посредством награди в парично и материално изражение е меко казано налудничава. Това коментират от Бургаската регионална туристическа камара в позиция до медиите. Ваксинацията е доброволен осъзнат акт на всеки гражданин за предпазване от заболяване. Тя не би следвало да се стимулира с награди, а с разяснителни кампании от нейната полезност. Българинът е мнителен по природа, а годините на прехода определят всяко едно негово действие от съмнението в доброто и полезността. Считаме, че тези действия на министерството от една страна ще се разходят по безсмислен начин, а от друга могат да доведат до обратен ефект, обясниха от камарата.

Този ефект ще се подсили и с второто решение по предложение на част от НПО в туристическия сектор, да се въведе сертификат за ваксинация наравно с ПСР и антигенен тест при посещение на хотели и заведения за хранене. На България и в частност на браншът им предстои тежка зима както сочат всички изследвания, в този смисъл всеки един лев следва да се харчи разумно и в полза на бизнеса и населението. При ниска ваксинация да въведеш изискване за сертификат за ваксинация, ПСР или антигенен тест е равносилно на затваряне на туристическия сектор. Това не е стимулиране , а налагане на по- големи ограничения на бранша, коментират от организацията.  

Бургаската регионална туристическа камара приканва Министерство на туризма да помисли за подпомагане на туроператорите занимаващи се с входящ туризъм, защото основно чрез тях се вливат свежи средства в страната. Активността им през летния сезон за реклама на страната като благоприятна туристическа дестинация и борбата за привличане на туристи беше завидна. На зимните курорти им предстои да се мобилизират и да работят за качествено обслужване на туристи при липсата на ентусиасти да работят в бранша. Считаме, че влагането на средства в раздуване на администрацията на Организациите за управление на туристическите райони/ОУТР/ не е най- правилния ход да съживим нещо, което не е работило толкова години. По – скоро скромната администрация на ОУТР да използва отпуснатите средства за подпомагане на сектора като работи в тясна връзка с местните Неправителствени организации /всички от най – малката до най – голямата/, да се организират доброволни екипи по места, които да работят за позиционирането на района като атрактивна туристическа дестинация. Сигурно сте наясно колко много работа има да се свърши, най – елементарното туристическите ни обекти са в окаяно състояние и най – сложното наред с ниската ваксинация, липсата на контрол за спазване на закона е активирал в пъти сивата икономика и намалява атрактивността на професиите свързани с туристическия бранш. Вече не е престижно да си екскурзовод, хотелиер, ресторантьор в момента това е наказание. 

В заключение апелираме всеки един лев отпуснат за сектора да бъде разходен мъдро и с грижа за отрасъла. Нека се работи в следните насоки: 

  1. Позициониране на районите като атрактивни туристически дестинации заедно  с НПО и ОУТР. Препоръчително е районите да се окрупнят и да останат четири – Българско Черноморие/ Варна и Бургас/, Северна България/район Дунав/ и Централен район /район Долината на розите, район Тракия и район Родопи Старопланински район /район Стара планина/, Югозападна България/район Пирин и район София/. Така по лесно биха работили на малки групи но с еднакви цели:  привличане на туристи по българското Черноморие, позициониране на туристическата дестинация като място за семеен морски отдих, ваканционен туризъм и друг вид туризъм характерен за този регион. 
  2. Подпомагане на туроператори входящ и вътрешен туризъм, хотелиери и екскурзоводи работили през 2020 и 2021 основно в туристическия сектор, които са допринесли за популяризирането на страната и привличането на туристи. 
  3. Организирането на мобилни екипи за работа с помощта на НПО по места, които да провеждат разяснителна кампания от необходимостта от ваксинация, както и да могат да извършват такава на място. 
  4. И не на последно място министерство на туризма трябва да помисли за дигитализацията на сектора и провеждането на обучителни курсове за кадрите в сектора. България е на последно място по дигитализация. В голяма степен това оказва влияние и при избора на работа.