Анализи Новини

Япония държи туризма замразен

   
Япония държи туризма замразен

Пълен с розови пухкави предмети и плюшени мечета, един от малките магазини в сърцето на квартал Хараджуку в Токио, известен под името „6%DOKIDOKI“, прелива от „kawaii“(каваи) – японската дума за „сладък, прекрасен, страхотен“. Това, което липсва там обаче, са чуждестранните туристи. Сега икономиката на страната със сигурност би имала ползва от тях, пише „AP“.

Подобно на голяма част от Азия, включително Тайван, Виетнам и Австралия, границите на Япония все още остават затворени за туристи. Докато други азиатски държави се стремят към отваряне на границите, японските граници вероятно ще останат затворени още известно време. Това създава трудности за многобройните търговски обекти в страната, които разчитат главно на потока на чуждестранните туристи, чийто брой през 2019 г. – последната година преди пандемията, е бил 32 милиона души.

Магазин „6%DOKIDOKI“ е отворил врати преди 26 години и винаги се е радвал на много „фенове“ и посетители. Сега, когато той е застрашен от фалит заради пандемията, a жителите на Япония и извън нея, които държат той да остане действащ, са започнали кампании за групово финансиране, за да го запазят. Отчетен е и ръст в онлайн продажбите и разнообразяване на гамата от цветни маски за лице и други предпазни артикули. Юи Йошида, която управлява обекта, не очаква чуждестранните посетители да се завърнат до края на тази година.

Въпреки че изискванията за задължителна карантина до известна степен бяха облекчени, след като броят на новите случаи на заразени с COVID-19 в Токио спадна от стотици души на ден до няколко десетки души на ден, за разлика от индонезийския курортен остров Бали и някои дестинации в Тайланд, Япония остава забранена за чуждестранни туристи. Наред с това, страната не допуска на своята територия и чуждестранни студенти и хора, които пътуват по бизнес. Едно от изключенията, което стана обект на остри критики, беше насочено към спортистите и високопоставените лица, които пристигнаха за Олимпийските игри в Токио по-рано тази година.

Преди пандемията, както и сега, чуждестранните граждани винаги са изпитвали леко притеснение, когато посещават Япония – тази изолирана „островна култура“, твърди Котаро Ториуми, анализатор в областта  на туризма и автор на книги с препоръки за пътуване. Ториуми, който преподава в един от водещите университети в Токио, смята, че чуждестранният туризъм няма да се съживи поне през следващите две години, въпреки че около 73% от японците са напълно ваксинирани. Това е много по-висок процент спрямо този в повечето други азиатски страни, с изключение на Сингапур. По негови думи дори ако границите се отворят отново, туризмът няма да се съживи, ако Япония продължи да изисква 10-дневна карантина за пътници, пристигащи от чужбина.

Ключово за туристическия сектор в Япония е дали пандемията от COVID-19 ще бъде добре овладяна. Медицински експерти се опасяват, че броят на новозаболелите може да нарасне отново през идния сезон. Понастоящем правителството се готви да насърчи отново своята инициатива, известна под името „GoTo“, предназначена за вътрешни пътувания, които предоставят отстъпки за пътуване, настаняване и други разходи на територията на Япония. Миналата година програмата беше отменена след като действаше пет месеца, тъй като пандемията избухна с нова сила.

Преди пандемията чуждестранните туристи харчеха повече от 4 трилиона йени (35 милиарда долара) годишно. В онези дни популярни дестинации като древната столица Киото бяха пълни с туристи. Сега тълпите са предимно деца от училищни екскурзии. Храмът „Kiyomizu-Der“, известен със своя грандиозен хълм с изглед към града, е загубил около една трета от своите 5 милиона посетители годишно, отчетени преди пандемията.

В магазина „6%DOKIDOKI“, продавачката с розова коса, на име Емири, споделя, че е работила само през спокойните дни на пандемията. „Дойдоха само двама чуждестранни клиенти.“, казва тъжно тя, коментирайки ситуацията в последните работни дни, като допълва, че това са били граждани на Япония, а не туристи.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати