Новини Транспорт

Министърът на транспорта: Домусчиев държи 20% в концесията за летище "София"

  04.11.2021 18:37  
Министърът на транспорта: Домусчиев държи 20% в концесията за летище \
Министърът на транспорта разкри истината за концесионера на Летище София

Бизнесменът Кирил Домусчиев държи 20% в концесията за летище София, заявява в интервю пред Mediapool служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев. „Потвърдено е от няколко достоверни източника, че фирми на Кирил Домусчиев участват с 20% в концесията, но искам да разбера къде е операторът на летище "Мюнхен". Засега го няма, фигурира само на хартия. До момента не съм видял представители на летище "Мюнхен", ангажирани с дейността на летище "София"“, коментира Христо Алексиев. Фондът "Меридиам" държи 99% от акциите на специално създаденото дружество за концесията "СОФ Кънект". Останалият 1% е собственост на австрийската компания "Щрабаг". Концесионерът нееднократно заяви, че няма участие на българи във фонда. - бел. ред.).

Кирил Домусчиев беше сред приближените бизнесмени до бившия премиер Бойко Борисов и според медийни публикации до бизнесмена Делян Пеевски, който беше санкциониран от САЩ по закона „Магнитски“.

Концесионерът "СОФ Кънект" има инвестиционна програма, която трябва да изпълни. До края на тази година трябва да бъдат инвестирани 4.1 млн. евро. Все още чакаме данни от концесионера колко средства са инвестирали до момента. По моя груба оценка направените инвестиции са не повече от 200 000 евро - една тоалетна и 5 дивана. При положение, че до края на октомври трябваше да са направени 1 млн. евро. Аз дълбоко се съмнявам, че планираният размер на инвестиции ще бъде направен, каза Христо Алексиев. Според него "СОФ Кънект" спечели концесията на столичното летище с най-добрата техническа оферта. Това означава най-добро ниво на обслужване на пътниците, което обаче не се случва. Вместо за инвестиции и ниво на обслужване, с концесионера си говорим кога ще оправи тоалетните и защо не се прави дезинфекция на летището, което е смешно за една сделка на стойност милиарди лева. Представиха генерален план за развитието на летището, който го върнах с множество забележки, защото не е направен професионално, обясни министърът.

Според него има много забележки. В момента тече кореспонденция по изясняване на представените предположения, но е факт, например, че няма никаква идея, ако се прави нова писта, къде ще бъде тя. Концесионерът беше освободен от задължението да плаща концесионно възнаграждение на държавата през първите 10 години на концесията от последното редовно правителство. Христо Алексиев коментира, че това е доста притеснително. Голяма част от първоначалното концесионно възнаграждение от 660 млн. лв. е от заеми от международни финансови институции, включително и от калибъра на Европейската банка за възстановяване и развитие, която освен с дълг, участва и с директна инвестиция в капитала.

Реално, заради ниското си самоучастие, концесионерът може на 9-тата година да си тръгне и без да е платил нито един лев на държавата, а в същото време е експлоатирал летището и е прибирал приходите. Не е редно банкови институции да са вложили повече капитал от самия концесионер. Сега е важно да започнат да правят инвестициите, така както са обещали и са разписани в договора. Ако това не се случи и инвестиционната програма не се спазва, и ако нивото за обслужване на пътниците не се подобри, ще налагаме санкции моментално. Искам да стане ясно, че защитавам както интереса на държавата и гражданите, така и на финансиращите институции по тази сделка, допълни министър Христо Алексиев.