Транспорт

Lufthansa изплати и последната част от германската държавна помощ

  12.11.2021 16:24  
Lufthansa изплати и последната част от германската държавна помощ

Германският авиопревозвач Lufthansa изплати последната оставаща част от предоставената от германското правителство държавна помощ. Компанията съобщи в петък, че т. нар. „тиха вноска“ II в размер на 1 млрд. евро е изплатена. Това означава, че главният изпълнителен директор Карстен Шпор е постигнал важната цел по-бързо, отколкото мнозина очакваха. Наскоро той няколко пъти беше заявявал, че ще изкупи останалите средства от помощта до края на годината, пише германският всекидневник Handelsblatt.

Предсрочното погасяване беше възможно, освен всичко друго, защото преди дни Lufthansa успя да си набави още 1,5 млрд. евро на капиталовия пазар с поредна емисия облигации. Има и силен ръст на основния бизнес. След отварянето на САЩ - много важен пазар за Lufthansa - много клиенти искат да наваксат пътуванията, които не са могли да предприемат от почти две години поради строгите ограничения за влизане в Щатите.

Резултатът: като цяло най-голямата авиокомпания в Европа отново се справя много по-добре. През третото тримесечие продажбите се удвоиха в сравнение със същия период на предходната година до 5,2 млрд. евро. Коригираната оперативна печалба преди лихви и данъци (EBIT) отново беше положителна – на ниво от 255 млн. евро, след като преди година беше отчетена загуба от 1,2 милиарда евро.

За сравнение: британско-испанският конкурент IAG (British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling) трябваше да отчете оперативна загуба от 452 млн. евро за третото тримесечие. Всичко това засилва доверието към ръководството на Lufthansa.

Главният изпълнителен директор Шпор многократно бе подчертавал, че предпочита да има дългове към капиталовия пазар, отколкото към данъкоплатците. Това е важно за мениджмънта, защото след като помощта е изплатена, оковите над групата ще се разхлабват. Сега Lufthansa може например да осъществява отново големи придобивания дори ако такива не са планирани в момента.

На компанията също така ѝ е разрешено отново да изплаща дивиденти на партньори в съвместни предприятия. А мениджърите могат отново да получават бонуси. Много служители на Lufthansa бяха планирали по този начин променливото си възнаграждение за осигуряване на старост и бяха разочаровани, че средствата липсват. Това бе довело и до засилено напускане в някои отдели.

Lufthansa беше засегната рано и сериозно от пандемията. Германската държава, заедно с Швейцария, Белгия и Австрия, трябваше да помогне на Lufthansa с до 9 млрд. евро. В нито един момент авиокомпанията не взе от предоставената сума повече от 4 млрд. евро. В същото време федералното правителство беше придобило 20 процента в компанията чрез Фонда за икономическа стабилизация (WSF).

До увеличението на капитала преди няколко седмици този дял спадна до 14,09%. WSF даде да се разбере, че възнамерява да се разпореди с тези акции в средносрочен план. Това е възможно най-рано след около пет месеца, но трябва да бъде завършено не по-късно от 24 месеца след увеличението на капитала, извършено през септември.

Съгласно рамковото споразумение с WSF продажбата може да се осъществи на няколко стъпки, например чрез предоставяне на акциите на съществуващи акционери чрез привилегировани оферти или частно пласиране на „квалифицирани инвеститори“.

Ако WSF не излезе от концерна до крайния срок, Lufthansa ще има така нареченото право на излизане. След това групата може да посочи инвеститори, желаещи да купят дела на WSF, и да поиска от тях да поемат акциите на минимална цена. Но това е малко вероятно. Интересът на инвеститорите към авиокомпанията напоследък се  увеличи  - главно поради отварянето на американския пазар. Листнатите на MDax акции се възстановиха от дванадесетмесечното дъно от 5,47 евро и наскоро се котираха за близо седем евро.

Рейтинговата агенция S&P повиши перспективата за Lufthansa от „отрицателна“ на „стабилна“ поради по-добрата перспектива. За Алекс Ървинг от Bernstein Research Lufthansa е една от трите компании т. нар. Outperformer (представящи се над средното ниво) в европейската индустрия – с най-голямата „история за трансформация“.