Новини Хотели

Български хотели ползват роботи на рецепция

  12.11.2021 16:39  
Български хотели ползват роботи на рецепция

Хотели в София, Варна, Пловдив и Бургас ползват роботи на рецепцията и в ресторанта. Това твърди гл.ас. Златка Тодорова-Хамдан и докторант Антонио Хаджиколев от Колежа по туризъм във Варна по време на кръгла маса, посветена на смарт решенията за развитието на сектора у нас в условията на пандемията от COVID-19, съобщи БТА.

Дискусията с международно участие бе организирана от Икономическия университет в града и се проведе онлайн. Според Тодорова и Хаджиколев фокусът в сектора вече е туристът като потребител, който има нужда от персонализирани услуги. Тяхното проучване сочи, че част от родния бизнес вече се възползва от възможностите на новите технологии, особено в сферата на автоматизацията на процесите, разработването на нови услуги и продукти. "Предлагат се триизмерни демонстрации на пейзажи, както и онлайн разходки с дрон. В туристическия сектор в България в момента се ползват 55 технологични решения, но като цяло бизнесът изостава и трябва да внедрява нови услуги, за да наложи страната ни като целогодишна дестинация", посочиха двамата експерти. По данни на Световната организация спадът в пътуванията в туризма в сравнение с 2019 година е между 65 и 80 на сто, допълни директорът на Варненския колеж доц. Генка Рафаилова. И припомни, че другият голям проблем пред сектора е, че от няколко години е непривлекателен за работещите и подготвени кадри се насочват към други отрасли.

"В момента бизнесът е несигурен и заради пандемията, която доведе до промени в правилата, мерките за сигурност, налагане на ограничения. Особено малкият и средният бизнес не винаги имат нужната компетентност за създаване на дигитални продукти, които да привличат клиентите", допълни Рафаилова. Тя е на мнение, че секторът трябва да мисли за обогатяване преживяванията на туристите и съвременни начини за използване на социалните мрежи. "Използването на новите технологии създава гаранции за безопасността на заетите и гостите, но браншът ще продължи да разчита основно на човешкия фактор, което изисква подготовка и запазване на квалифицираните кадри", коментира още Рафаилова.