Анализи Новини

България все още е екзотична дестинация за круизните туристи

   
България все още е екзотична дестинация за круизните туристи

казва пред TravelNews Владимир Матов, собственик и управител на туроператора "Контитранс М", който е специализиран в круизния туризъм.
 
Какво е положението на круизния пазар в момента?

- След година и половина, когато на практика цялата круизна флотилия беше спряна, тази пролет и лятото започна бавно, но стабилно да се рестартира круизната индустрия. За съжаление не можеше да стане бързо. Фирмите в круизната индустрия могат да реагират много бързо и го правят, буквално за месец могат да си пуснат корабите, но както знаете по света още има много рестрикции от най-различен характер. Така или иначе изминалото лято започнаха круизите в Йонийско море, в западната част на Средиземно море, но най-вече в Гърция. Пирея стана столицата на круизната индустрия в Европа. Полека лека се отварят Карибските острови, Маями и Форт Лодърдейл. Бавно, но стабилно се възстановяват.

Това означава ли, че Гърция тази година е била най-добрата круизна дестинация?

- Гърция благодарение на поетите ангажименти от местните власти успяха да направят чудесен сезон. Говорил съм с колеги, които твърдят, че са постигнали резултати с 40% по-високи от 2019 година. Говоря конкретно за гръцката туристическа индустрия. Те имат много круизи от Пирея в Атина. Всички големи компании сега са в Гърция и плават все още в Егейско и Йонийско море. В Средиземно море и Израел също когато може, защото не винаги може там.

Какви са очакванията Ви за зимния сезон? Ще се отворят ли круизите в САЩ, Карибите и Азия?

- В САЩ се плава доста усилено. Това е надеждата и за нашия пазар. Югоизточна Азия традиционно се ползва с голям интерес, но е затворена. Латинска Америка също все още е затворена за круизите. Този сезон определено плаванията там ще започнат след Нова годана. Карибските острови и Бахамите ще са любимата дестинация за целия свят тази зима.

Колко българи годишно пътуват на круизи?

- Нямам точната статистика, но предполагам, че някъде около 10 000 пътуват годишно. Българският пазар е доста лимитиран, но има хора, които пътуват непрекъснато. За тях става начин на живот, защото са любознателни и са хора с отворени очи към света, знаят езици, имат добро финансово положение. По принцип българите предпочитат Средиземно море, обяснимо е, просто е близо. Имаме интерес от пристанища като Рим, Геноа, Пирея и Истанбул, когато идустрията функционира нормално. Близо е, може да се пътува 1-2 часа със самолет или с кола. Втората по популярност за българския пазар дестинация са Балтика и Норвежките фиорди. Под Балтика разбирам балтийските столици. Като зимна дестинация са арабските държави и Югоизточна Азия. След тях са Карибите, въпреки че са по-отдалечени, но хората си пътуват при нормални обстоятелства. Латинска Америка също, но там хората са по-малко.

Какви са очакванията Ви за следващото лято Има ли интерес или всичко ще е last minute?

- Истината е, че last minute почивките станаха много популярни. Преди време такова понятие въобще не съществуваше при нас в круизната индустрия. Това е много условно, защото става дума за пътувания след 2-3 месеца. За догодина очакваме круизите по Средиземно море и да се отвори Балтийско море, Норвежките фиорди на северните дестинации да станат актуални. Тези ширини са традиционни за българския пазар. Също и в Англия на север се пътува и е много интересно. На практика са безалтернативни тези ширини.

Тоест догодина очаквате ли възстановяване на пазара?

- В круизната индустрия се очаква в края на тази и началото на идната година вече 90% от капацитета да бъде в употреба. В момента има още кораби и компании, които не плават. Преценили са, че е по-добре да не поемат риск с превоз на пасажери и да стават усложнения, но се очаква в края на годината и началото на идната да видим едно почти пълно възстановяване на индустрията.

Имате ли подглед в България каква е ситуацията? Има ли шанс страната да се върне на картата на круизната индустрия, като Варна и Бургас да започнат да посрещат отново кораби?

- Все още нямаме модерни морски гари, за съжаление. Но има сериозни компании, които вече слагат в плановете си Черно море и българските пристанища за посещение през 2022, 2023 и 2024 година. Има доста интересни маршрути в региона. Ние се водим екзотична дестинация за британци и американци, които генерират най-много пасажери на круизите.

В бъдеще ако паднат визите за САЩ, очаквате ли да се засили интересът за круизите, които тръгват от Маями и Форт Лодърдейл?

- По принцип американските визи не са проблем, макар че много хора не го осъзнават. Американското посолство в момента не работи, но се очаква да започне да издава за нови желаещи, а тези, които имат визи, без проблем могат да си ги удължават. Има много клиенти, които така постъпиха. Въпросът е, че за да се издаде виза на тези, които нямат трябва да се вземе отпечатък, тоест трябва да има физически контакт. В момента не го правят, но рано или късно ще започнат.

По принцип американската виза лесно се вади. Процедурата не е унизителна, не се чака. Но естествено ако се премахнат визите ще има увеличен интерес към тази дестинация. Тази дестинация е изходна точка към много круизи в тази част на света. Примерно островите в Тихи океан. Голяма част от тях могат да се посещават само от американски пристанища. За Карибите също Форт Лодърдейл и Маями са основни отправни точки, въпреки че има и в Пуерто Рико, Барбадос и други.

Цените на круизите по-ниски ли са в момента в сравниение с 2019 г.?

- Точно обратното. Цените са високи и ще стават по-високи. Причната за това е голямото търсене. Другата причина е, че хората, които са имали резервации за 2020 година и не успяха да пътуват, разполагат с ваучери и те трябва да се употребят. По груби сметки над 15 млн. човека по света държат ваучери и чакат да бъдат качени на кораби, а те все пак са с ограничен капацитет. Натоварването и търсенето е голямо. Да не забравяме, че и горивата поскъпват. Няма никаква логика цените да спадат. В обозримото бъдеще до 3-4 години не очакваме спад на цените. Ще има нормализиране на цените и спад тогава, когато влязат в експлоатация много нови кораби, каквито се очакват да излязат на пазара. 

Интервюто взе Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати