През последните две години в пандемията се наблюдава бум на организирането на чартърни полети и ваканции от туроператорите. Най-популярни и достъпни дестинации станаха Занзибар (Танзания), Доминиканската република, Малдивите, Египет, Тунис, Йордания. Организирането на чартъри от българските туроператори влошава тяхната ликвидност заради малкия и ограничен пазар, както и заради пандемията. Това заяви пред TravelNews Димитър Попов, управител на „Пенгуин травъл“, който оперира и на датския пазар. Според него се наблюдава изключително опасен парадокс в страната. „Чартирането при влошена ликвидност е високо рисково и това е една от причините за голямата задлъжнялост на туроператорите към клиентите“, подчерта той.
В условия на влошена ликвидност всички европейски туроператори силно ограничиха или направо спряха чартърните си програми, докато българските се впуснаха да правят възможни и невъзможни дестинации. И едва ли не се насади усещането, че ако няма чартър, туризъм не може да се прави, коментира Попов. По принцип влошената ликвидност на всички туроператори в момента се дължи на пандемията. Един успешен чартър може да я подобри, но в сегашната ситуация, много малко полети се оказват печеливши. По информация от Летище София се лети с много празни седалки, а това е много обезпокояващо. При чартърите се гледат колко от седалките са останали празни и колко от пълните са продадени под себестойност, обясни Димитър Попов.
Има две причини, поради които България е труден пазар за чартиране. Първата е липсата на голяма и платежоспособна средна класа. Докато в Северна или Западна Европа цената за чартърен пакет от 400-500 евро е по джоба и на един безработен, то у нас традиционната морска почивка е непостижима за голяма част от населението, подчерта Попов.
Втората причина е, че типичните дестинации за масова морска почивка за българите са само на 5-6 часа разстояние със собствен транспорт или с автобус. Това са Българското Черноморие и Северна Гърция. „При опитите да правим чартърни вериги от България не може да разчитаме на тази голяма маса от повтарящи се и лоялни клиенти към дестинацията или към самия хотел, какъвто е случаят с входящия ни туризъм“, каза Димитър Попов.
Според него като капак на всичко, Ковид пандемията постави ликвидността на всички туроператори на изпитание. Старо правило в бранша гласи, че да започнеш да чартираш към нова дестинация, трябва да имаш резерви, за да можеш да издържиш един или два сезона на загуба, докато дестинацията не се утвърди на пазара. Тревога буди фактът, че дори след грантовата помощ от 5% от оборота, плюс мярката 60/40 и втората помощ от 10% за оборотния капитал, много туроператори все още не успяват да възстановят парите на клиентите си, каза Димитър Попов. Това означава, че те са били с влошена ликвидност още през месец март 2020, т.е. преди настъпването на пандемията. „Затова буди учудване тази чартърна вакханалия, която настана на българския пазар през последните две години“, коментира той. По думите му туроператорите продължават да искат пари от държавата за възстановяване на суми към клиенти заради безотговорното си пазарно поведение. Таки практика вече трябва да спре. Държавата трябва да подпомага туризма по нов начин, за да не се изкривява пазарът.
„Вярно е, че с чартирането може да направиш бързи пари, но опасността да си счупиш врата особено в момента, е двойно по-голяма. Така, че колко добре колегите туроператори са направили своята сметка, предстои да разберем“, обясни още Димитър Попов. Предстоят трудни месеци, защото се влиза в нисък сезон и паричните потоци от бъдещи резервации силно намаляват.
Мирослав Иванов