Новини Транспорт

Авиацията очаква големи промени през 2022 г.

  08.01.2022 13:04  
Авиацията очаква големи промени през 2022 г.

Развитието на новия COVID-19 вариант “Омникрон” е от голям интерес за всички в сферата на туизма. Новият щам все още се проучва, за да се определи как се сравнява по заразност и тежест с по-ранни варианти като "Делта" и “Алфа". Но появата му вече има огромно влияние върху пътуванията - въведени са забрани за полети, да не говорим за броя на пътниците с положителни проби при пристигане, пътниците, укриващи се от карантина и т.н. Отмяната на полети поради недостиг на пилоти също е проблем през натоварения празничен период. Dnes.bg разказва аз някои от най-големите трудности, пред които ще се изправи авиацията. 

 

Едно от ключовите предизвикателства, пред които ще се изправят както авиокомпаниите, така и пътниците през 2022 г., е управлението на сертифицирането за ваксинация. Най-вече когато става въпрос за дефиниране на това какво означава "ваксинирани", особено с разпространението на бустери и трети дози.

 

Например, ще продължат ли пътниците, които са получили еднодозова ваксина, да се считат за напълно ваксинирани през следващите месеци? А какво да кажем за тези, които са имали две дози от двудозовите ваксини, но не са получили бустер? Ще се различават ли правилата за туристи, които са се възстановили от коронавирус и са получили една стандартна ваксина, както е обичайно в страни като Германия, или деца от страни, където на някои младежи е дадена само една доза иРНК ваксина? И как "Омикрон" ще повлияе на статусите на ваксинация?

 

Има известен тласък за дигитален стандарт, базиран на QR (вероятно цифров сертификат за COVID на ЕС), но това ще изисква много работа и преговори.

 

Друг проблем, пред който ще се изправи авиацията вбъдеще е намаляването на нови летища. След вълната от откриване на международни летища през последните години, 2022 г. се очаква да бъде сравнително тиха на този фронт.

Въпреки това, някои много приветствани нови терминали ще бъдат пуснати в Ню Йорк. Очаква се Терминал C на летище LaGuardia, дом на Delta Air Lines, да отвори врати през пролетта. Този нов терминал определено ще бъде голямо подобрение за изживяването на пътниците. Новият Терминал А (по-рано наричан Терминал 1) ще стартира в Нюарк, точно отвъд река Хъдсън от Манхатън, по-късно през годината.

 

От другата страна на Тихия океан, основното летище Суварнабхуми в Банкок трябва да отвори новия си сателитен Терминал 1 през октомври, след многобройни забавяния на графика, свързани със забавянето на туризма по време на пандемията.

 

Освен това международното летище Ченай трябва да отвори свой собствен нов терминал, който ще замени вече разрушените терминали 2 и 3 тази година, докато разширението на три нива на австралийското летище Голд Коуст също трябва да бъде завършено.

 

На юг в Индийския океан международното летище Velana на Малдивите добавя нов терминал за хидроплани и нова писта за поемане на по-големи самолети.

 

И не само големите летища отварят чисто нови терминали.

Нови съоръжения трябва да бъдат отворени в Пуна, Андаман/Порт Блеър и Лех в Индия, Прово в американския щат Юта, Колумбия в Мисури и Таклобан във Филипините.

 

Авиационната индустрия има тенденция да се колебае между два режима: "продаване на нови самолети" и "строеж на тези самолети". В момента повече от най-новите самолети пристигат от фабриките. Те включват семейството Airbus A320neo, A350 и A330neo и Boeing 737 Max и 787 Dreamliner.

 

Airbus върви напред с доставките въпреки пандемията (460 към края на октомври, последният набор от данни, които компанията пусна), а производителят на самолети има за цел да изгради още повече от своето популярно семейство A320neo - особено по-дългия A321neo който може да побере до 244 пътника в изцяло икономично оформление.

 

Boeing, разбира се, изостава много след серията Max заради спирането, породено от проблемите с безопасността, докато доставките на Dreamliner бяха спрени повече от година поради проблеми с качеството на производството.

Но в крайна сметка те ще се възобновят и авиокомпаниите вероятно ще пуснат самолета директно в експлоатация.

Такъв е случаят със Singapore Airlines, която качва своите съхранявани и новопостроени самолети 737 Max 8 направо в небето с чисто нова кабина. Същото се случва и в flydubai, авиокомпанията all-737, която е авиокомпания партньор на Emirates.

 

Не очаквайте обаче да видите масивния разтегнат 777X на Boeing през 2022 г. Въпреки че в един момент беше планирано за следващата година, първите доставки не се очакват до 2023 или 2024 г.

 

Но пътниците вероятно ще видят повече самолети като Airbus A321LR (за дълги разстояния) през 2022 г. Произвеждат се все по-голямо количество от тези самолети, което означава повече полети направо до централна дестинация, а не свързване през хъб.

 

 

Въпреки че този конкретен режим на "строителство" е по-малко забавен за феновете на самолетите, това е страхотна новина за пътниците.

 

По-новите самолети ще имат актуализирани седалки, с по-нови системи за забавление, захранване на седалката и по-бърз Wi-Fi в момента са в пълен режим на "строителство" и бързо пристигат при авиокомпаниите. Особено за тези, които летят в бизнес класа. Това ще означава, че ще има повече мини апартаменти с врати за уединение.

 

Междувременно все по-голям брой самолети се оборудват с премиум икономични секции. Emirates е последната авиокомпания, която добавя средната кабина, като обявява предстояща 18-месечна програма за инсталиране на премиум икономични седалки в огромните 105 самолета Airbus A380 и Boeing 777.

 

Икономичните каюти също ще получат някои технологични надстройки под формата на бързо зареждащи се USB-C контакти, системи за забавление по време на полет, т.е. интегриране с телефонни приложения, позволявайки на пътниците да използват Bluetooth слушалки.

 

Други забележителни актуализации включват спестяващи място седалки, които изместват тези притискаши коленете опорни конструкции от пътя на краката, така че пътниците да се чувстват сякаш имат малко повече място на борда, дори ако седалките са на еднакво разстояние една от друга.

Колкото и да е странно, с доста по-стари самолети, които се пенсионират по време на пандемията, е по-вероятно пътниците да летят с по-нов самолет с по-добро забавление и повече от модификациите през 2022 г.