Анализи Новини Турагенции

Туроператорите отвърнаха на хотелиерите за помощите

  12.01.2022 09:09  
Туроператорите отвърнаха на хотелиерите за помощите

Хотелиерите от Златни пясъци и Слънчев бряг поискаха в последните дни промяна в разпределението на държавната помощ от 60 млн. лв. за туризма. Според мнението им техният сектор е ощетен за сметка на туроператорите, с което предизвикаха война в бранша. Председателят на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти "Обединение Бъдеще за туризма" Павлина Илиева реагира днес с позиция до TravelNews, която ще бъде отстоявана и пред Министерството на туризма. Тя е подкрепена още от проф. Георги Рачев, зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции и председател на Алианса на туристическата индустрия в България.

"Правилно започва Станислав Стоянов от Съюза на хотелиерите в Златни пясъци, че в Министерството на туризма има няколко отрасъла и трябва да се вземат под внимание проблемите на всеки един от тях. Но до тук сме на едно мнение!", подчертава Илиева. Според нея е добре Стоянов и хотелиерският бранш да прочетат философията на временната рамка за раздаване на помощ в Ковид кризата. Тя се базира на равнопоставеност и по този принцип мисля, че Министерство на туризма се справи в това отношение. Ведомството избра най- либералния принцип на пропорционално разпределение. По въпросната последна помощ от 30 млн. лв., в която бяхме участници голямо разнообразие от фирми, всички получихме равен дял от 1,14% от оборота си обявен в 2019 г. Освен това по временната рамка има ясни критерии и правила. Там няма най-пострадал, а ясно регламентиран спад в дейността, в нашия случай беше 40% и факта, че хотелиерите не могат да отговорят на този критерий, туроператорите не са виновни. Не разбирам брожението срещу нас, обяснява Павлина Илиева.
Туроператорите и всички участници за помощта получихме равен 1,14% върху отчетения оборот с платени данъци за 2019 г. Ако някой е получил малко пари нека да се замисли какъв оборот е отчел през работещата 2019 г. Илиева не се съгласява с твърдението, че най-пострадали са хотелиерите. "Хотелите бяха тези, за които нямаше ограничения и забрани за работа. Туроператорите бяха със ЗАБРАНЕНА ДЕЙНОСТ от 13.03.2020 до 27.04.2021г. Това е 1 година и 2 месеца", коментира тя.
ОБТ призовава Министерството на туризма да направи пълен анализ на заповедта на министър Проданов с одобрените фирми по последната помощ и ще придобие пълна картина на т.нар. туризъм в България. "Станислав Стоянов и подкрепящите го хотелиери твърдят, че са получили малко пари заради туроператорите. Тогава позволете да попитам: кой е виновен, че най-големите инвеститори по неговите думи в българския туризъм, участват в програма за помощи по временна рамка за микро и малки предприятия и показват доказан оборот за работещата 2019 г. по-малък от средно ниво туроператор? Тук може да се помисли,  че „има нещо гнило в Дания", подчерта Павлина Илиева.
Според нея Стоянов показва, че няма никаква представа и компетенция за дейността на туроператора след като твърди, че е само един посредник. Туроператорът е звеното в туризма, което създава продукт или така наречения туристически пакет, в който влизат различни компоненти като транспорт самолетен или автобусен, екскурзовод, трансфери, музеи, атракции, застраховки, реклама, заплати за персонал, режийни разходи и хотел.
Сега ще влезем в сериозно противоречие с колегите хотелиери, защото може би някой трябва да бъде лошият вестоносец и да кажем какъв е модела на туризма в България и защо стигнахме  до тук. В опит да направим български модел в световната туристическа практика ние сме изкривили нашия модел и сега виждаме лошите резултати. В цял свят туроператорът е този, който прави пакета и създава продукта. Той се грижи за неговото разпространение и продажба на различни пазари, за да не бъде зависима страната от различни геополитически и природни промени, това което от 2 години мъчи българския туризъм и стигнахме до там, че да правим пречка на свободното движение на хората, за да останат в България. Но за да докажем  на света, че сме по-добри ние правим нов модел на работа, в който хотелът сам сключва договори с чужди туроператори, което е добра практика само до толкова,  доколкото да се развие почивният туризъм, защото това могат да си го позволят само големите хотели от  националните курорти. Резултатът е видим развит до някаква степен почивен масов евтин туризъм, но без висок клас туристи. Но тук отново да се върна към Станислав Стоянов, когато отричате туроператора, не казвате какво става с малките хотели във вътрешността на страната, какво става с екскурзоводите, какво става с трансферните фирми, какво става с целия парк на случайния превоз? Аз ще ви кажа те също в момента не работят и са на ръба на оцеляването, защото туроператорът не работи, обясни Павлина Илиева.
Тя се съгласява с твърдението, че само 10% от туроператорите са входящ туризъм. Това е от порочната практика и българският туристически модел, който хотелиерският бизнес налага. На запитване за хотелско настаняване се отговаря „ние не работим с български туроператор“. А защо ли? Отговор може да се намери в последната заповед на министър Проданов с одобрените фирми и техните декларирани обороти за 2019 г. В следствие на това 90% от туроператорите работят навън, защото там световният туризъм е направил ясни правила за веригата в туризма, и които се спазват и водят до видими резултати. И нека да отбележим, че изходящият туроператор работи с български граждани, регистриран е на територията на България, плаща си данъците, създава работни места, плаща реклама и транспорт в България, също поддържа офиси и има достатъчно кредити, които обслужва в страната. По смисъла на счетоводния закон туроператорът прави внос на хотел, което както уточнихме по-горе е само около 30% от пакета. Така, че твърдението за изнасяне на парите от помощите в чужбина е безпочвено, защото тези помощи бяха за българските граждани, а не за чужди икономики, каза Павлина Илиева. По думите й видимо от показаните обороти и хотелиерите не вкарват много чужди пари в България.
Отново да се върнем на проблема, че туроператорът е взел много пари. Те са за връщане на клиентите. Трудно разбираемо е за хората, които не са в туроператорския бизнес, да осмислят, че туроператор може да бъде само един отговорен човек. Много болезнена тема не само за колегите от хотелиерския бизнес, но и от другите браншове, защото никой не е на наше място и не се изправя директно пред клиента и не поема пряката отговорност за пакета. Тук е мястото да благодаря отново на клиентите, които проявиха разбиране и търпение към нас, на колегите туроператори, които не обявиха фалит като това беше най-естественото нещо в тази ситуация и никой нямаше да ги съди за това.
И да се върнем отново на изказването против туроператорите, като председател на „Обединение Бъдеще за туризма“, най-голямата организация на туроператорите със 180 члена,  отговорно заемам позицията, че сме против проявата на такова дискриминационно отношение към нас. Освен това искаме да  отбележим, че е жалко в момента през медиите да се надпреварваме кой е по-зле от другия. В тази криза няма да има излезли сухи от водата. Целият туризъм ще бъде с невероятни загуби и проблеми. Пред нас стоят здравната криза, енергийната криза, най-вече кадровата криза. Сега е моментът да се обърнем един към друг и да мислим в една посока за създаване на типичен български продукт, който да обхваща цялата верига в туризма – екскурзоводи, транспорт, хотел, туроператор, туристически агент и сами да си помогнем, допълва Павлина Илиева.
Тя призовава министър Проданов да заеме позиция по дадената тема. Освен това настоява да се направи среща с него, с финансовия министър Асен Василев и министъра на икономиката Корнелия Нинова. На тази среща да се обсъдят основни проблеми пред различните бизнеси, стоящи под думата туризъм и да се видят какви възможности за помощ и развитие могат да се приложат. Време е за обединение, а не за раздяла, заключи Павлина Илиева.

Мирослав Иванов