Анализи

Хотелиери и туроператори искат нови помощи заради войната

   
Хотелиери и туроператори искат нови помощи заради войната
Плажовете в България може да останат празни този сезон

Хотелиерите и туроператорите настояват от държавата за нови помощи във връзка с войната в Украйна и очакванията за лош летен сезон. Те искат стимули за привличането на чужди туристи чрез удължаване и увеличение на помощта от 35 евро на седалка за чартърните полети и автобусни превозвачи, продължаване на помощта 60/40 за запазване на персонала в бранша, компенсации за високите цени за ток, газ и петрол и засилване на рекламата на туризма в Централна и Западна Европа. Помощта от 35 евро на седалка е одобрена само до 1 юни 2022 г., като обхваща миналия летен и зимния сезон. Правителството вече обяви, че планира да спре мярката 60/40 от юни. 

„Всички тези помощи трябва да продължат да функционират за туризма, който е най-засегнатият сектор у нас от войната в Украйна“, заяви пред TravelNews Георги Щерев, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация(БХРА). Според него Министерството на туризма трябва да поиска допълнителен бюджет от парламента за чартърите, за автобусните групи, компенсации за тока, газа и петрола и за запазването на персонала. Освен това да се иска и нотификация от Европейската комисия. Тя вече разреши на страните-членки да отпускат дъpжaвнa пoдĸpeпa на компаниите, засегнати от санкциите и войната, и ĸoмпeнcaции дo 30% oт eнepгийнитe paзxoди. Една фирма ще може да получава до 400 000 евро. В ЕС най-засегнати са aвиoĸoмпaниите, пpoизвoдитeлите нa aвтoмoбили, тypиcтичecĸият бизнec, cтpoитeлeн бизнec и дp. 

„В момента за Българското Черноморие няма резервации, а само анулации от всички пазари за летния сезон“, каза Щерев. Според него за ранен сезон през май и юни на този етап въобще не може да се говори. „Ако хотелите отворят на 1 юни с туристи, за нас това ще бъде празник“, подчерта Щерев. В противен случай има опасност някои обекти по морето да не отворят трети сезон. 

„Резервациите спряха на всички пазари. В Централна и Западна Европа вече вадят България от продажби за сезон 2022. Ние ще сме най-засегната страна в туризма в ЕС през тази година“, обяви Мартин Петков, управител на управител на туроператора “Гоу ту холидей” ООД (Go2Holiday), който представлява международния концерн ANEX Tour у нас. Според него цените на хотелите за настаняване по морето постоянно растат заради високите енергийни разходи и поскъпването на храните. Отделно се повишават и цените на авиокомпаниите заради горивата. Така пакетите за България стават изключително скъпи и непродаваеми, обясни Петков. Затова правителството трябва да приложи мерки още сега за подготовката и стимулирането на летния сезон, допълни той. 

На германския пазар записванията за България спряха след започването на войната, защото сме гранична зона с Украйна и Русия в Черно море, коментира Венцислав Танчев, управител на "Сън турс", която компания представлява германския туроператор Alltours у нас. Според него предстоят много анулации на записвания и канселиране на полети до страната. Няма как да дойде семейство с деца при информации за плаващи мини в Черно море. Германците се насочват към Испания, Португалия, Италия и Франция. „Ситуацията за България може да се окаже по-тежка и от 2020 г. със световната пандемия“, подчерта той. По думите му задължително правителството трябва да заложи подпомагане на чартърите и за новия летен сезон. Танчев прогнозира, че българите също ще се насочат към Гърция и Турция след като достъпът до тях ще бъде свободен след ограниченията от две години. В Турция цените са по-ниски заради слабата лира. Според него румънците също ще се насочат към Гърция и Турция и няма да идват толкова много в България. 

Във Великобритания е същата картина. Британският туроператор Jet2holidays вече отложи началото на лятната си програма за България за 2022 г. от някои летища в Обединеното кралство, съобщи за TravelNews Иван Грошев, представител на компанията у нас. Причината е войната в Украйна, заради която има застой в записванията. Туроператорът прави чартърни програми със свои самолети до България. Излитанията от Бирмингам и Станстед няма да започнат до 20 май, а полетите от Единбург няма да започнат до 31 май. Засегнатите резервации ще получат пълно възстановяване, с изключение на административните такси.  

На полския пазар интересът към Черноморието ни е голям през последните две години. Изключително висок ръст се очакваше на полските туристи през тази година, като дори можеше да надхвърлят нивата от 2019 г. „Резервациите в Полша за България спряха със започването на войната. Засега обаче няма анулации“, обяви Герчо Герчев, управител на туроператора „Франга“, който води поляци у нас. Според него обаче цените се покачват и хората въобще може да спрат да пътуват. Затова България трябва да намери начин да стимулира отново самолетните чартъри, но този път да включи и автобусните чартъри. Поляците са най-известни в Европа с пътуванията си с големи автобуси. „Полският и румънският пазар могат да спасят летния сезон по Българското Черноморие“, подчерта Герчев. 

„Ситуацията е сложна и се забелязва едно изчакване на всички пазари. Няма нови резервации, но няма и анулации. Всичко ще се случва в последния момент“, каза Валентин Грозев, маркетинг директор на туроператора „Варна турист сървиз“, който води у нас чужди туристи от Източна и Централна Европа. Такава е и картината на чешкия пазар, където компанията работи с туроператора VVV Tour CZ1 и др. Според него в Румъния има голямо търсене, но за лятото засега няма резервации. В момента се правят такива за Великден. 

Грозев също обясни, че хотелиерите постоянно покачват цените заради скъпите енергийни разходи и храни. „Незнам дали ще можем да бъдем конкурентни спрямо други дестинации, защото хотелите ни не предлагат нови екстри, атракции или услуги за сметка на по-високите цени. Те нямат богати и разнообразни концепции като в Турция, Египет, Тунис, Мароко и др. страни“, подчерта той. Обслужването също куца. Грозев също смята, че държавата трябва да подпомогне самолетните и автобусни чартъри, но и хотелиерите, за да предложат по-добри цени и подобрени услуги с цел конкурентоспособност.  

Мирослав Иванов 



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати