Новини Транспорт

Нискотарифните авиокомпании се готвят за амбициозен летен сезон

  27.03.2022 14:56  
Нискотарифните авиокомпании се готвят за амбициозен летен сезон

Европейските нискотарифни авиокомпании бързат да обърнат страницата на Ковид-19 и подготвят амбициозни програми за летния сезон въпреки несигурността, породена от войната в Украйна и инфлацията, предаде Франс прес.

Подобно на традиционните си конкуренти, тези авиопревозвачи пострадаха тежко от санитарната криза и не успяпа да се върнат към рентабилността през 2021 г.

Но това може да се промени още тази година, защото тези компании са с най-бързи възможности за адаптиране. „Райънеър“ (Ryanair), „ИзиДжет“ (easyJet), „Вуелинг“ (Vueling), „Уизеър“ (Wizzair) ще спечелят значителни пазарни дялове, прогнозира Марк Роше, директор на френските авиокомпании „Ер Караиб“ (Air Caraibes) и „Френч бий“ (French Bee) – втората от които предлага нискотарифни полети до Антилските острови и САЩ.

Специалистът по въздухоплаването Дидие Брешемие от консултантската компания „Ролан Берже“ (Roland Berger) вижда консолидиране на пазара на къси и средни разстояния благодарение на динамиката на броя на предлаганите маршрути и завръщането към полетните програми от 2019 г., времето преди пандемията.

За сметка на това обаче прогнозите сочат загуба от 20 до 25 на сто на бизнес пътници спрямо 2019 г., по-специално при дългите полети, което ще отслаби традиционните авиокомпании.

Рецептата на „лоу-коста“ е известна: един тип самолети за средни разстояния, една класа, агресивни начални оферти за цени, но с много допълнително платени опции (гъвкавост, храна, багажи в пътническия салон или в багажното отделение и т.н.)

Възможностите за бързо възстановяване на нискотарифните авиокомпании се доказаха през 2020 и 2021 г. – те се съвзеха по-бързо през лятото от традиционните авиопревозвачи, а някои се върнаха към равнищата от 2019 г. още през август миналата година, по данни на „Евроконтрол“ (Eurocontrol).

А с наближаването на ваканционния сезон през юли-август те не крият апетита си.

Петрол и увеличение на цените

„Трансавиа Франс“ (Transavia France), едно от подразделенията на групата „Ер Франс-Ка Ел Ем“ (Air France-KLM), ще предложи тази година 70 процента повече места в сравнение с 2019 г., посочи генералната директорка Натали Стюблер. Нискотарифният авиопревозвач отчита „много, много силно“ увеличение на продажбите от началото на годината.

„Трансавиа“, която пое някои вътрешни маршрути във Франция от посестримата си „Оп!“ (Hop!), тази година ще има 61 самолета (спрямо 38 преди кризата) и ще обслужва около 200 дестинации, 100 от които от летище „Орли“, включително Йордания, Кабо-Верде и популярните гръцки острови. 

Също толкова железен е оптимизмът при испанската „Волотеа“ (Volotea), която увеличава капацитета си с близо 40 процента спрямо 2019 г. и планира да обслужи между 9 и 9,5 милиона пътници през 2022 г. – с 32 процента повече от историческия й рекорд през 2019 г.

„Райънеър“ (Ryanair) предвижда от своя страна до март 2023 г. да надмине броя на превозените пътници преди пандемията  с крайна цел броят им да достигне 165 милиона за финансовата 2022-2023 г., въпреки войната в Украйна и скока на цените на петрола. Ирландският авиопревозвач предвидливо е купил 80 процента от горивото си предварително на цена около 65 долара за барел (спрямо над 100 долара в момента).

Други компании обаче могат да се окажат принудени да увеличат повече цените си.

В несигурния геополитически контекст е твърде вероятно европейските пътници да пътуват по-наблизо в чужбина и да предпочетат Европа, отбелязва Брешемие. Според него въпреки увеличението на цените, те ще са готови да платят малко повече, за да останат по-близо, както и да използват авиокомпании за къси и средни разстояния, каквито са нискотарифните./БТА