Анализи

България няма рекламна стратегия за туризма, методите ни са от 90-те години

  04.06.2022 18:12  
България няма рекламна стратегия за туризма, методите ни са от 90-те години

България има нужда от много добра комуникационна стратегия, за да привлече туристи, особено сега, когато местоположението ни в близост до конфликта в Украйна може да откаже някои потенциални клиенти. За съжаление обаче липсва модернизация и обмислена комуникационна политика с конкретни действия. Това коментира Иван Грошев, председател на Асоциацията на инкаминг агенциите, в ефира на предаването „В развитие“ по BulgariaONAir.

„Със сигурност България е най-засегнатата туристическа дестинация заради войната в Украйна. Това, че Черноморието е близо до военния конфликт е безспорен фактор, за съжаление самите клиенти трудно позиционират България на картата и това ни влияе негативно. Нужно е да се води активна комуникационна политика, но ние закъсняхме. За съжаление министерството обяснява липсата на такива мерки със строгия закон за обществените поръчки, който му държи ръцете вързани“, казва Грошев.

Още един фактор, който ни е пречи да привличаме повече туристи е остарялата система, в която се разчита на пакетно предлагане на услуги и чартърни полети. По думите на Грошев по света вече тенденциите са съвсем други, като повечето западни туристи предпочитат по-съвременни форми на пътуване като динамичното пакетиране, при който всеки един елемент от пътуването може да се закупи от различен доставчик.

„България все още седи като чартърна дестинация. За да дойдат повече хора тук са необходими и линейни полети, маршрутите от нискобюджетните авиолинии не са достатъчни. Вече 47% от пътуванията от Германия се осъществяват с динамично пакетиране. За съжаление нашите участници в туризма пропускат съвременните тенденции, ние си стоим в туризма от 90-те години. Колкото по-рано се обърнем към новите технологии, толкова по-лесно ще привлечем нови туристи, няма да сме заковани на чартърите и ще можем да ползваме пълната гама от транспортни средства към България.“, смята той.

Според него силната конкуренция от Гърция и Турция също е предизвикателство за българските хотелиери. „Турция е много активна в маркетинга, рекламите и търговските политики. Те изпитват липса от 7.5-8 милиона туристи заради руския, украински и беларуски пазар и ще се опитат да ги компенсират със западни туристи. Вече виждаме много агресивна ценова политика, те са облагодетелствани от валутната девалвация и могат да предложат по-ниски цени. Това е нещо, което нашите хотели не могат да си позволят да направят“, подчертава той.

По негови думи ценовия натиск върху българските хотелиери и туроператори е много голям и ще създава още повече проблеми в бъдеще. „Хотелиерите са пресирани от разходите, но и от самото търсене – колко е готов да плати клиента. С инфлацията увеличението на цените става неизбежно. Трудно е да се направи прогноза колко ще е себестойността на услугата догодина, но със сигурност ще бъде по-скъпо“.