Анализи

Туризъм и сериалите - рецепта за успех

  13.06.2022 19:28  
Туризъм и сериалите - рецепта за успех

Ресторантът на малкия приятел на "Емили в Париж", училището "Пудлард" на "Хари Потър", близо до Лондон, столицата на седемте кралства от "Игра на тронове" в Дубровник: туризмът в места, където са снимани сериали, се развива много бързо през последните години, информира Франс прес.

Това е феномен, който върви паралелно с по-голямото разпространение на аудиовизуалните платформи.

В Париж 15-годишната Юлия Кабалкин е с широко отворени очи пред ресторант "Тера нова" в 5-ти район на Париж. Тя е пристигнала същата сутрин от Чикаго и разглежда за първи път френската столица. Тя е дошла да си направи снимка пред вратата на сградата, в която живее любимата й героиня от сериала.

Изненадах я с тази обиколка. Тя не знаеше, заяви пред АФП баба й - Робин Голдън, която я придружава и не е гледала сериала с международен успех, разказващ приключенията на млада американка в Париж.

От година Фабиен Буонавиа предлага тази обиколка по стъпките на Емили, която продължава от два до три часа и акцентира върху исторически анекдоти за Париж, тъй като, ако хората просто искат да видят местата, където е сниман сериалът, могат да го направят и сами, според него. Тази идея се е родила в главата на младия мъж, тъй като той самият е обиколил култови места от "Сексът и градът" в Ню Йорк.

Според проучване на Световната организация по туризма (СОТ), проведено съвместно с платформата "Нетфликс" (Netflix), броят на пътниците, избиращи дестинации във връзка с филми и телевизионни предавания, е нараснал двойно през петте години преди пандемията, за да достигне да 80 милиона души през 2019 г.

Филмът "Дънди крокодила" е увеличил туристическите визи за Австралия с 40 на сто между 1984 и 1989 г., се посочва в публикуван през октомври доклад. Между 2000 и 2006 г. трилогията "Властелинът на пръстените" е довел до скок в годишните посещения на Нова Зеландия с 40 на сто. От 2011 до 2013 г. сериалът "Хари Потър" е удвоил с 230 на сто броя на посетителите на местата, където е сниман и това е инжектирало допълнително 9 милиона британски лири (9.96 милиона евро) в икономиката на графство Нортъмбърлaнд (Северна Англия).

През последните години съчетанието между по-евтините пътувания и по-големия брой платформи ("Нетфликс", "Амазон прайм видео" /Amazon Prime Video/, "Дисни плюс" /Disney Plus/), даващи световна гледаемост на сериалите и филмите, са подсилили този феномен.

В групата на Фабиен има двама американци, една австралийка и двама корейци. Една от тях, 47-годишната Чун Ким, пътуваща между Куба и Сеул, е избрала да спре в Париж, а не в Лондон, за да се включи в обиколката "Емили в Париж". Тя самата е екскурзовод и може да почерпи вдъхновение от идеята.

В Лондон и досега работи магията "Хари Потър". Делфин Дюке, на 39 години, се е отправила специално към студиата, които са на 1 час и половина от английската столица, за 10-ия рожден ден на сина й Валентен. Един подарък, отложен с 2 години заради пандемията.

"Той е фен. Между 9 и 10 години прочете всички томове и изгледа филмите", разказва тя пред АФП, доволна от посещението. Нейният спътник Стивън и 8-годишната му дъщеря Анна не са имали този шанс, тъй като таксите от 94 британски лири (110 евро) са твърде високи и те са си останали в Лондон.

На фона на успеха на аудиовизуалния туризъм Световната организация по туризъм предупреди за обратната страна на медала - прекомерния наплив. Пример за това е заливът Мая в Тайланд - дестинация, която бе популяризирана от филма "Плажът" и трябваше да затвори, за да опази екосистемата си. Или, както Дубровник бе наводнен от фенове на "Игра на тронове", пресъздаващи "Алея на срама" по тесните улички на града.

Превод БТА