Анализи Новини

Любомир Николов: Трябва да рекламираме качеството в туризма

  20.07.2022 09:45  
Любомир Николов: Трябва да рекламираме качеството в туризма
Любомир Николов
  Личен архив

Това казва в интервю пред TravelNews организаторът на пътувания към туроператора „Никона“. Компанията е повече от 30 години на пазара, като работи изходящ и входящ туризъм. 

Господин Николов каква е ситуацията в туроператорския бизнес?

  • Ситуацията в момента е много динамична, като обемите нарастват с всеки изминал ден. Броят на резервациите също се увеличава. Положението не може да се сравнява с 2021 г. Двете години са много различни. Миналата година проблемите бяха, че не може да се пътува заради многото затваряния, изисквания и тествания. Това не е проблем вече, защото повечето хора се ваксинираха. Но сме изправени пред нови проблеми, тъй като голяма част от персонала в хотелите, транспортните фирми, авиопревозвачите беше съкратен. Сега проблемите са нови – икономическата криза, ръст на цените на горивата, липсата на персонал, по-малкото полети, които се изпълняват. Така, че не можем да кажем, че напълно се е възстановил секторът, но е на път, ако нещата вървят по този начин.

Кои са най-търсените дестинации от българите през този сезон?

  • За почивка най-търсените дестинации са Турция, Гърция, но много клиенти остават и в България. Резервациите са предимно за хотелски комплекси, но има хора, които избират къмпингите и по-бюджетните варианти. За есента, както браншът, така и клиентите са предпазливи, тъй като никой не може да прогнозира следващите няколко месеца как ще се развият нещата. Напоследък се говори за увеличаване на случаите от Ковид, за нови варианти на коронавируса, но според мен вече всеки знае как да действа и какви са рисковете. Интересно е, че има търсене дори за първите месеци на 2023 година.

За зимата кои са най-търсените дестинации? Връща ли се интересът към екзотичните страни?

  • Интересът към екзотиката не мога да кажа, че е спирал в някакъв момент. Хората чакаха с нетърпение отварянето най-вече на Азия, която беше затворена за доста дълъг период от време. В момента се завръща потокът към Тайланд и Сингапур, където бяха облекчени мерките. Все още някои страни са затворени или с труден режим на влизане, но интересът е несравним с този, който беше миналата година.

Вие посрещате и чуждени в България, каква е ситуацията с входящия туризъм?

  • Ситуацията е изключително динамична. Голяма част от туристите, които очаквахме тази година ги няма поради ред причини, една от които е военният конфликт, който е недалеч от нас. Но пък много българи започнаха да преоткриват вътрешни дестинации, така че определено има съживяване във вътрешния туризъм. Да се надяваме, че с повече реклама ще привлечем и повече чуждестранни туристи през новия сезон. Определено има интерес от Великобритания, но гостите от руския пазар са много малко. Надяваме се, че ще има повече интерес от Франция и Италия тази и през следващата година. Откъдето се появят запитвания ги обслужваме, но те са много по-малко, отколкото преди пандемията.

В тази връзка каква трябва да е рекламата на България?

  • Рекламата трябва да е много силна и много мащабна. Колкото и да е голяма, никога не е достатъчна. Може би сега е моментът, както много страни по време на затварянето си го направиха, да прециним какъв вид туристи искаме да привличаме. Дали да се стремим към масовия туризъм с нашите кратки сезони или дали да промотираме качеството, защото България може да предлага такова. Моето мнение е, че трябва да се стремим към реклама на винения туризъм, еко туризма, СПА туризма и към културния туризъм, който е забравен у нас.

Смятате ли, че въвеждането на ваучерите за храна, които ще важат и за туризъм, ще се отрази положително на туристическия бранш?

  • Всяка една мярка, без значение дали е голяма или малка, се отразява положително на сектора, въпреки, че ефектът може да не е толкова голям, колкото се очаква. Мисля, че е много важно да се предприемат нови мерки за стимулиране на туризма и смятам, че ще имат ефект.

Интервюто взе Мирослав Иванов