Събития

Хърватия официално открива Пелешкия мост над Малостонския залив

   
Хърватия официално открива Пелешкия мост над Малостонския залив

Тази вечер на континенталния край на Пелешкия мост, в селището Комарна, започва церемонията по откриването на най-големия хърватски инфраструктурен проект - Пелешкия мост, съфинансиран от фондовете на Европейския съюз. Одобрената от Европейската комисия сума за неговото изграждане бе в размер на 357 милиона евро.  На събитието ще присъства цялото държавно ръководство - президентът Зоран Миланович, председателят на  парламента Гордан Яндрокович, министър-председателят Андрей Пленкович, депутати, министри, кметове, представители на политически партии и обществени организации, на културни институции, посланици, акредитирани в Хърватия. Първият автомобил, който ще тръгне по моста, е електрическият спортен автомобил "Римац Невера" на хърватския изобретател Мате Римац.

На средата на моста колата ще се срещне с произведения в Хърватия автомобил "Smart", управляван от трикратния европейски шампион по автомобилизъм Нико Пулич.  Специално подготвената програма от известния хърватски режисьор Крешимир Доленчич ще бъде излъчвана директно по Първа програма на Хърватската радио и телевизия, както и от всички хърватски, а и от някои регионални телевизии. "Особено внимание се обръща на всеки детайл от церемонията, а стотиците изпълнители ще се погрижат това историческо събитие да остане завинаги записано в колективната памет на хърватския народ", каза Доленчич пред хърватски журналисти.  Още от тази сутрин, в края на моста в Бриеста на полуостров Пелешац започна програма, в която участват духови оркестри, мъжки хорове, изпълняващи далматински песни, изпълнения на фолклорни и културно-художествени дружества от Дубровнишко-неретванска област - от долината на река Неретва, от полуостров Пелешац, от островите Ластово и Корчула, от Дубровник и други градове.

Пелешкият мост преминава над Малостонския залив - от селището Комарна на континента, до селището Бриеста, на полуостров Пелешац. Той свързва територията на Република Хърватия по шосе, досега прекъсната от тесен коридор, през който Босна и Херцеговина излиза на море при град Неум. Общата дължина на моста е 2404 м, височината му е 55 метра, а широчината - 21 метра. Проектант на Пелешкия мост е словенецът инженер Марян Пипенбахер, проектирал десетки мостове по цял свят. Изграден е от китайската фирма "China Road and Bridge Corporation" за 1277 дни (от 30 юли 2018 г. до 26 януари 2022 г.), като работата бе прекъсната за няколко месеца заради пандемията.  Китайската компания спечели поръчката за строителството през 2018 г. с цена от около 2 милиарда куни (265 милиона евро) и срок за изпълнение 36 месеца, а официално работа по строителството започна на 31 юли 2018 г. При обявяването на търга през 2017 година за строителството на първата отсечка имаше три оферти: на италианската компания Асталди (Astaldi) и турската Ай Си Иктас (IC Ictas), на австрийската Щрабаг (Strabag) и на китайската Чайна роуд енд бридж корпорейшън. Осъществяването на проекта не започна гладко през 2018, тъй като отхвърлените кандидати за строителство обжалваха избора на китайската компания за изграждането на обекта, отбелязва Хина. И въобще строителството на моста е белязано с обжалвания от страна на неодобрени по проекта компании. От друга страна високопоставени представители на Босна и Херцеговина от Партия на демократичното действие на босненските мюсюлмани се противопоставиха на проекта.

На 30 август 2017 година босненският министър по гражданските въпроси Адил Османович изпрати писмо до хърватския министър по морските въпроси, транспорта и инфраструктурата Олег Буткович, в което заяви, че Босна смята едностранно да отмени споразумението за границите с Хърватия и да определи морска граница, ако Хърватия построи моста. Босненски хърватски и сръбски представители обаче заявиха, че не са срещу изграждането на моста Пелешац, изтъквайки, че Хърватия има право да свърже части от територията си, отбелязва Хина. Босна и Херцеговина има излаз на Адриатическо море с ширина 8 километра в района на полуостров Пелешац, но крайбрежните води принадлежат на Хърватия.  Дизайнът на моста позволява кораби да имат достъп до босненското пристанище Неум. Навигационният профил под моста е договорен с група експерти от Босна и Херцеговина. В края на юли миналата година бе монтиран последният 165 елемент на стоманената конструкция на моста.  Строителството на моста и 25-те километра пътища за достъп приключи. Остават да бъдат завършени до края на годината само осем километра от околовръстния път на град Стон и достъпът до пътя D8, който е част от европейския път Е65.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати