Анализи

Airbnb отчете най-доброто си второ тримесечие заради високите наеми

  03.08.2022 13:05  
Airbnb отчете най-доброто си второ тримесечие заради високите наеми

Airbnb Inc. излезе на печалба през второто тримесечие благодарение на високите приходи, тъй като хората продължиха да резервират крайградски имоти, въпреки че домакините повишиха цените на наемите, пише The Wall Street Journal.

Но компанията публикува по-слаба от очакваното прогноза, която засенчи иначе добрите резултати. Акциите на компанията отстъпиха с над 9% в следборсовата търговия във вторник.

Airbnb заяви, че очаква нощувките и преживяванията, резервирани през третото тримесечие, да нараснат със същия темп като през второто тримесечие, което не отговаря на прогнозата на Wall Street. Въпреки това компанията прогнозира рекордни приходи за периода благодарение на по-високите цени.

Периодът от юли до септември обикновено е най-натовареният сезон за Airbnb заради летните отпуски.

Компанията от Сан Франциско отчете приходи от 2,1 млрд. долара за трите месеца до юни, което е с 58% повече от същия период на миналата година и съответства на средната оценка на анализаторите, анкетирани от FactSet.

Приходите бяха подпомогнати от клиентите, които резервираха рекорден брой нощувки и т.нар. преживявания през тримесечието, показвайки желание да пътуват, дори когато високата инфлация накара потребителите да намалят разходите си за други цели.

Това доведе до печалба през трите месеца до юни, като за първи път, откакто стана публична компания през 2020 г., Airbnb реализира печалба през второ тримесечие.  Среднодневните цени се повишиха с 1% спрямо същото тримесечие на предходната година, но нараснаха с 40% спрямо съответния период на 2019 г.

Airbnb отчете печалба от 379 млн. долара за периода, което надхвърли прогнозите на анализаторите за печалба от 295 млн. долара спрямо загуба през предходното тримесечие.

Брутните резервации на Airbnb - стойността на резервациите, направени през платформата, и броят на резервираните нощувки и преживявания - нараснаха с над 25% през тримесечието, въпреки че бяха под прогнозите на анализаторите.

Airbnb сигнализира, че приходите ще продължат да нарастват през лятото, отчасти поради повишаването на цените, а не поради обема на дейността. Празникът на САЩ на 4 юли генерира най-много приходи за един ден и компанията заяви, че започва да вижда признаци на връщане на моделите на пътуване към предпандемичната сезонност.

Компанията очаква приходите за трите месеца до септември да варират между 2,78 и 2,88 млрд. долара, което е по-високо от средната оценка на Wall Street за 2,77 млрд. долара.

Третото тримесечие обикновено е най-доходоносното и Airbnb излиза на печалба през този период от няколко години насам. Подобно на много нови компании от Силициевата долина, Airbnb не е отчитала годишна печалба от основаването си през 2008 г. През май компанията заяви, че очаква да отчете първата си годишна печалба през тази година. 

Пандемията промени бизнеса на Airbnb. Местните пътувания наблизо се превърнаха в нейна крепост и хората започнаха да използват платформата за по-дълъг престой. През второто тримесечие престоят от 28 дни или повече представлява 19% от резервациите, което е по-малко от същия период на предходната година, но над нивата преди пандемията. През предходното тримесечие тези престои представляваха 21% от резервациите.

Много от големите работодатели заявиха, че ще позволят на служителите си да водят по-номадски начин на живот дори след нормализирането на обстановката. Airbnb залага, че може да спечели от тази тенденция.

В началото на тази година компанията се опита да даде пример, като позволи на служителите си да работят от почти всяко място, включително от чужбина, без да намалява заплатите им. Компанията заяви, че 45% от резервациите през второто тримесечие са били за престой от поне седем дни.

Първоначално бизнесът на Airbnb с отдаване на жилища под наем беше съкрушен от здравната криза. Компанията спря неосновни проекти, съкрати една четвърт от персонала и намали големия бюджет за маркетинг. Но все по-широкото приемане на работата от разстояние и нуждата за пътуване на места извън претъпканите градски центрове в крайна сметка превърнаха компанията в победител от пандемията.

Някои анализатори смятат, че ръстът на Airbnb ще се забави, а бизнесът на хотелските вериги и конкурентите като Expedia Group Inc. и Booking Holdings Inc. ще се възстанови, тъй като корпоративните пътувания се активизират.

Главният изпълнителен директор Брайън Чески вече заяви, че компанията може да спечели, ако успее да подтикне пътниците към места, където има предлагане, тъй като глобалните нива на заетост обикновено са ниски. Това би позволило на Airbnb да продължи да се разраства, без да увеличава драстично предлагането на наеми. 

През май компанията ребрандира своето приложение и уебсайт, за да категоризира местата по тип, като например плажове, дървени къщи, замъци и пещери, за да може да насочва хората към места, които иначе не биха избрали.

През същия месец компанията се оттегли от Китай, тъй като строгите забрани и конкуренцията оскъпиха работата ѝ там, въпреки че според нея тримесечието там е приключило с рекорден брой наеми на платформата ѝ.

Бързото разрастване на Airbnb - и новият ѝ успех при местните пътувания - предизвикаха съпротива от страна на някои. Собственици на жилища от Аризона до Флорида и Масачузетс са сред тези, които възразяват срещу краткосрочните наеми, тъй като според тях те могат да увеличат шума, престъпността и да намалят стойността на имотите.

По-рано тази година при стрелба по време на парти в имот на Airbnb в Питсбърг загинаха двама млади мъже, а други осем бяха ранени.

Компанията не притежава и не управлява обявените от нея имоти, което затруднява контрола върху тях. Airbnb твърди, че броят на инцидентите се е свил през годините и се опитва да ги намали още повече, като например блокира престоя за една или две нощувки в навечерието на Нова година и Хелоуин за гости без досегашни положителни отзиви.