Транспорт

Сушата съсипа речните круизи в Европа

  16.08.2022 09:38  
Сушата съсипа речните круизи в Европа

На някои места река Дунав може да се премине едва ли не пеша. Същото се отнася и за други европейски реки като Лоара, Рейн, Гарда и По. Доскоро пълноводни и изпълнени с живот, сега всички тези реки са ужасяващо пресушени и изглежда претърпяват едно от най-тежките засушавания в историята на Европа. По река Рейн за момента водният трафик е преустановен, а нивото на По е с два метра по-ниско от средностатистическото за летния сезон.

Това застрашава един от най-доходоносните сектори в европейския туризъм - речните круизове. Случващото се не е огромна изненада предвид сухата зима и последвалата я сравнително суха пролет. Специалистите обаче предупреждават, че това може да е най-сериозната суша на Стария континент от 500 години насам.

Бедствието идва на фона на все по-разрастващата се популярност на речния круиз туризъм, който процъфтява в последните години. Обиколката по поречието на големите европейски реки си има своя чар и е особено предпочитана от активните хора, които обичат да разглеждат подробно градовете, които посещават.

Река Дунав край Нови сад
"Обикновено корабът пуска котва много рано сутринта, имате цял ден, за да разгледате, и се прибирате късно вечер на борда, за да си починете", обяснява пред "Си Ен Ен" Клеър Уийдън, главен лектор по туризъм и маркетинг в Университета в Брайтън.

Речните кораби са по-малки и побират по-скромен брой пътешественици, което прави круизовете по реките далеч по-спокойни и тихи, уточнява още Уийдън. В крайна сметка туристите се завръщат по-отпочинали, отколкото при презморските круизове.

Затова някои туроператори наричат речните пътешествия "най-якото нещо, което някога сме продавали" или поне до настъпването на сушата. Уийдън споделя за "Си Ен Ен", че вече има отменени круизове, както и такива с променен маршрут.

Други компании все още не са засегнати, защото речните кораби умишлено се строят с по-плоско дъно, тъй като е предвидено да преминават през по-плитки води. Това обаче не е решение при екстремна суша.

Кораби за речен круиз край Будапеща
Хелън Порчило, туроператор към голяма фирма за речни круизове в Европа, преживява тревогата да плава в река със спаднало ниво през 2017 г. Тя разказва, че се наложило басейнът на кораба да бъде изпразнен, за да се намали теглото му, а освен това никой не видял капитана след първата вечер на посрещане, защото той бил твърде зает да следи дали плаването върви гладко.

По време на същото пътуване Порчило вижда и друг круизен кораб, на който му се наложило да свали преждевременно пътниците си за тяхна безопасност. На фона на сегашната суша тя смята, че всеки, който иска речен круиз, е най-добре да почака до другата година.

Все по-топлите лета започват да налагат определена сезонност в пътуването по реките и най-благоприятни се очертават ранна пролет и късна есен.

Тези, които вече са запазили и предплатили своето пътуване, Порчило съветва да поддържат непрекъсната връзка с туроператорските агенции, за да са сигурни, че обиколката с кораб ще се състои. В момента няма незасегната от сушата река и ситуацията е много динамична, убедена е тя.

А сушата вече се отразява тежко и на търговията, защото докато положението с туристическите лодки все още е сравнително стабилно, на корабите с най-голяма товароносимост на много места вече им е забранено да преминават. Пример за това е Унгария, където най-тежките кораби с разрешение да преминават са от по 1600 тона.

Пристанището след Вишеград пък е напълно затворено за момента, защото е невъзможно корабите да маневрират в толкова плитка вода.

По изчисления на Bloоmberg загубите само от нарушения трафик по Дунав и Рейн се изчисляват на 80 млрд. долара. Нивото на река По пък е толкова спаднало, че застрашава плантациите от ориз и популацията на миди Вонголе във водите.

Река По в момента
Да не забравяме, че реките са и дом на стотици сладководни видове, които също страдат от сушата. Засушаването вреди пагубно и на растенията.

В южния край на дефилето на река Рейн, където се простират десетки декари терасовидни насаждения с грозде Ризлинг, почвата е започнала да покафенява и да става необичайно ронлива. Близо до прочутите скали Лорелай се е образувал пясъчен бряг, какъвто никога преди това не е имало.

Дори и опитните специалисти по климата и корабоплаването са неприятно изненадани от сушата в Европа в момента. Гюнтер Йегерс, изпълнителен директор на компания за корабоплаване по Рейн, заявява за Bloomberg, че никога не е виждал подобно засушаване. "Това е някаква климатична лудост", обобщава Йегерс.