Новини Транспорт

Първите в света водородни влакове тръгват в Германия

  25.08.2022 09:48  
Първите в света водородни влакове тръгват в Германия

Местна железопътна линия в Германия става първата, която ще бъде изцяло обслужвана от влакове, задвижвани с водород. Водородът може да бъде решението на проблемите в железопътния транспорт, заради нулевите емисии и скъпата електрификация, пише DW.

Влаковете са общо 14 и са доставени от френската компания Alstom за северната провинция Долна Саксония, недалеч от Хамбург. Първият тест на новия тип влакове се проведе по линията между Куксхафен, Бремерхафен, Бремервьорде и Букстехуде през 2018 г. Някои водородни локомотиви се движат по приблизително 100-километровата линия оттогава, но заедно с дизеловите влакове, които все още изминават по-голямата част от пробега.

Премиерът на провинция Долна Саксония Щефан Вайл присъства на церемония в град Бремервьорде в сряда за откриването на изцяло водородната линия.

Този ​​проект дава глобален пример. Той е изключително показен за успешна трансформация“, каза Вайл, използвайки слогана „Произведено в Германия“, който е изключително популярен в германската политика и бизнес.

„Като държава, която поддържа възобновяема енергия, ние отбелязваме още една победа по пътя си към климатична неутралност в нашия транспортен сектор“, допълни той.

Според местната железопътна мрежа в Долна Саксония, проектът има за цел да спести около 8 тона емисии на въглероден диоксид годишно.

„Ние притежаваме 126 дизелови влака, които използваме по различни линии в Долна Саксония“, каза Кармен Швабле, говорител на местния орган за обществен транспорт LNVG.

Няма да купуваме повече дизелови влакове, за да дадем своя принос в борбата с изменението на климата. Ние сме убедени, че дизеловите влакове няма да бъдат икономически жизнеспособни в бъдеще“, категоричен бе Швабле.

Проектиран във Франция, сглобен в Германия

Проектът е на стойност 93 млн. евро, а влаковете на Alstom, известни под името Coradia iLint, се проектират в южния френски град Тарб и се сглобяват в централния германски град Залцгитер. Институтът за концептуални превозни средства на германската космическа агенция DLR също е допринесъл за проекта.

Независимо от времето, пътниците ще пътуват по този маршрут благодарение на водорода“, заяви Щефан Шранк, ръководител на проекта в Alstom, пред агенция AFP, приветствайки разработката като „първа в света“.

Разработчиците се надяват, че водородните влакове ще могат да осигурят решение за нулевите емисии за железопътни пътувания по линии, които все още използват дизелово гориво, което захранва около една пета от пътуванията с влакове в Германия.

В крайна сметка Шранк изчисли, че само в Германия „между 2500 и 3000 дизелови влака могат да бъдат заменени с водородни модели“.

Влаковете на Alstom се използват и на други места в Европа, включително в Чехия, а базираните на водород решения за обществен транспорт стават все по-разпространени. Два водородни влака на къси разстояния бяха показани в Глазгоу в Обединеното кралство миналата година за срещата на върха за климата COP21. Русия и Китай са сред страните, които са започнали да експериментират с трамваи, задвижвани с водород.

Други компании също разглеждат технологията. Германският инженерен гигант Siemens тества първия си прототип на водороден влак тази година, надявайки се да го пусне през 2024 г.

Електрифициране на линията?

Повечето големи железопътни линии в Европа и Германия се преобразуват да работят с електричество.

При по-малко използвани местни линии, обаче, високите разходи за електрификация невинаги могат да бъдат оправдани. Тези разходи могат да станат особено непосилни, ако препятствия, като например тунели и мостове, налагат непредвидени промени. Електрифицирането на влаковите релси изисква или трета линия, необичайна за селските маршрути, или надземни кабели. Приблизително половината от регионалните влакове в Европа все още се движат с дизел.

Новата алтернатива

Coradia iLint се захранват с чист водород, събират кислорода от въздуха и горивната клетка го преобразува през два входа в електрически ток. Единствените отпадъчни продукти в точката на производство на електроенергия, са водна пара и топлина, което означава, че влаковете са с нулеви емисии.

В някои отношения системата прилича повече на двигател с вътрешно горене, отколкото на превозно средство, задвижвано от батерии, или влак, свързан към главната електрическа мрежа. Той непрекъснато използва водород и въздух, за да създаде електричество и изисква презареждане с водород, когато е празен, докато батериите са склонни да използват химическа енергия, съхранявана в тях.

Известно е, че Toyota – първата компания, която има голям комерсиален хит с частично електрическа мобилност със своя хибриден Prius – оттогава прехвърли по-голямата част от своите изследвания за електромобилността към превозни средства, задвижвани с водород. Едно от предимствата е възможността за зареждане на автомобила с водород чрез помпа, за разлика от сегашната система с петрол и вместо да се налага да се зареждат батерии.

Партньорската компания Linde - световен лидер в производството на водородни станции за зареждане с гориво за шосейни автомобили - отваря първата водородна точка за зареждане на влаковете. Според разработчиците влаковете имат обхват до 1000 километра между зарежданията и могат да се зареждат за 15 минути.

Германският канцлер Олаф Шолц и неговият заместник Роберт Хабек, който е и министър на икономиката и опазването на климата, току-що се завърнаха от пътуване до Канада, чиято основна цел беше подписването на ново споразумение за бъдещ внос на зелен водород.

Но водородът все още има своите недостатъци. Въпреки че е най-изобилният елемент на планетата, той почти винаги се смесва с други - най-разпознаваемият е кислород - за да образува вода. Извличането на чист водород остава скъпо и изисква енергия. И засега най-евтиният начин да го направите, все още включва използването на изкопаеми горива. Но разходите за използване на излишната възобновяема енергия за извличане на водород спадат сравнително бързо, което скоро ще направи метода по-привлекателен.

Това обаче означава, че железопътният и общественият транспортен сектор ще трябва да се конкурират с изискванията на тежката промишленост и на автомобилния сектор, защото всички те ще искат да се възползват от този източник на енергия през следващите години.