Анализи Новини

Туристическият бранш е против насилственото му обединение от държавата

  13.09.2022 11:02  
Туристическият бранш е против насилственото му обединение от държавата
Министърът на туризма Илин Димитров иска да обедини туристическия бранш

Повече от 20 години се правят опити за обединение на туристическия бранш в една национална представителна организация, която да представлява бизнеса пред държавата. В момента има регистрирани над 200 сдружения в туризма, които са в различни сфери на сектора. Служебният министър на туризма Илин Димитров си постави като приоритет създаването на единна браншова организация за търсено партньорството на сектора. За целта предвижда създаването на нормативен акт, който да бъде внесен за одобрение в бъдещото Народно събрание. Същата цел си имаше Димитров и като председател на Комисията по туризъм в последния парламент, но никой не видя изготвен проект и структура на единна браншова организация.

Туристическият бизнес обаче не е склонен да бъде насилствено обединяван от държавата, показват първите реакции след проведено първо заседание на работната група между експерти на Министерството на туризма и представители на сектора за изработване на закон за единна браншова организация. „Не смятам, че обединението на бизнеса трябва да е приоритет на Министерството на туризма в момента след като има по-важни задачи за туризма. Не е демократично едно обединение да се случи със закон“, коментира пред TravelNews Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА). Според нея организацията и сега си партнира успешно с различни сдружения. Тя не вижда как практически може да се случи обединението в една структура след като има толкова различни браншове в туризма. „С който искаме да работим го правим и в момента. Държавата не трябва да ми казва с кого да работя и не може да налага нещо насила“, заяви Горанова.

Председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Георги Щерев също не смята, че трябва да има само една организация в сектора. „Хубаво е да си има сдружения на хотелиерите, на туроператорите, на ресторантите отделно. В момента всички сме обединени в две големи работодателски организации в туризма, като по време на пандемията имахме общи каузи и цели“, каза Щерев. Според него една структура ще работи трудно, като има опасност да се превърне в говорилня. Той гледа положително на идеята за обща структура само за рекламата на България, в която да се обединят държавата и бизнеса. Но задължително да има регионални поделения, защото има и специфични нужди по места. „Не мисля, че държавата реално иска да ни обедини, защото ще станем сила. Политиците ни искат разединени“, подчерта още Георги Щерев.

„Реално няма яснота за предложението за обединяването на бранша. Никой не е представил концепция и идея“, обясни Павлина Илиева, председател на Сдружението на туроператорите и туристическите агенти „Обединение Бъдеще за туризма“ (ОБТ). Според нея една структура не може да представлява различните бизнеси в туризма и да е компетентна по всички въпроси. Илиева е склонна да приеме идеята, че бизнесът трябва задължително да членува в професионална организация. „Притесняваме, че ще направим структура, която няма да работи. Един човек не може да знае проблемите на всички в туризма – хотелиери, ресторанти, заведения, туроператори, транспорт, СПА центрове и други бизнеси“, допълни Илиева.

Председателят на Алианса на туристическата индустрия в България (АТИБ) и зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) проф. Георги Рачев обяви, че обединението на бранша е тежък проблем. „Няма как да бъде сложен под една шапка. Всяка дейност в туризма е различна и специфична“, коментира той. Според него също е трудно един човек да защитава проблемите на туроператорите, които работят входящ и изходящ туризъм, на хотелиерите по морето, които имат различни искания от тези по планините, градските и СПА комплекси. Отделно ски центровете, ресторантите, нощните клубове и заведения, къщи за гости, СПА центрове имат своите си специфични проблеми. „Едно обединение на всички тези бизнеси трябва да се случи самостоятелно, а не насилствено. Ако ще е силово можем да се обединим, но не сме в Русия. По време на пандемията доказахме, че можем да бъде обединени и се случи от само себе си“, подчерта проф. Рачев.

Единствено Националният борд по туризъм подкрепя и иска създаването на обединена структура в туризма, която да работи по примера на строителния сектор – една национална камара, в която задължително да членуват всички фирми. „Ние имаме концепция и модел, който е взаимстван от Хърватия и е предложен на Министерството на туризма“, заяви Мартин Захариев, зам.-председател на НБТ. Според него това трябва да бъде една структура с водеща роля на държавата и публично-частно партньорство с участието на бизнеса, както и общините. „Ние сме твърдо за обединението на бранша. Това трябва да бъде задължителен орган за членство, както е Камарата на строителите в България“, подчерта Захариев. По думите му тази организация трябва да извършва категоризацията на хотелите, къщите за гости, ресторантите, както и да прави рекламата на България. Държавата самостоятелно няма в момента капацитет нито за категоризацията, нито за рекламата. Според него Министерството на туризма няма административен и креативен капацитет да изпълнява тези задачи.

„През годините са правени опити за създаването на единна браншова организация и винаги е търсено партньорството на сектора. Идеята е да се създадат предпоставки за нормативен акт, който да бъде внесен в бъдещото Народно събрание“, заяви заместник-министърът на туризма проф. Мариела Модева по време на първото заседание на работната група за обединението на бранша. Концепцията за създаването на единна браншова организация включва сътрудничество с бизнеса и с висшите университетски центрове. „Вече има разработени модели на базата на проекти, проучени са добри практики в чужбина, върху които може да се стъпи и да се намери най-добрият вариант за българския туризъм“, подчерта проф. Модева. В кратък срок Министерството на туризма ще предостави на участниците визия за модел за единна браншова организация, която след това по сектори да се обсъди и да се дадат предложения. До края на септември се очаква да бъде изготвен закон за единна браншова организация, който да бъде внесен до свикването на Народното събрание и да се търси подкрепа от политическите партии.

Мирослав Иванов