Едва ли сред хотелиерите някой някога е предполагал, че ще живее в толкова „интересни“ времена. След края на пандемията, в началото на 2022 г., бизнесът у нас с нетърпение очакваше да се завърне обратно към „нормална“ работа. Скокът в цените на електроенергията и енергоносителите, трусовете в световните вериги на доставки и постоянно набиращата сили инфлация обаче дадоха ясен сигнал, че живеем в поредния „нов свят“ – впечатление, което се затвърди и от започналата в края на февруари война.
Облаците допълнително се сгъстиха заради някои специфични особености на българския туризъм, като хроничния недостиг на персонал, който в последно време заплашва да се превърне в истинска криза, както и традиционно слабия, а в някои моменти дори отсъстващ маркетинг на България на международните пазари.
Действително, ръстът в цените на комуналните услуги, храните, консумативите и заплатите на персонала „изяде“ печалбата на много хотелиери, но въпреки това някои от тях декларират, че настоящата година е по-добра дори от емблематичната 2019-та, а амбициозни предприемачи смело се хвърлят в бизнеса с проекти за милиони евро. Виждаме как нови хотели се строят, стари се обновяват, а очакваната „вълна от фалити“ в бранша в крайна сметка така и не се състоя.
На какво се дължи този феномен? Има ли проверени решения и работещи формули за справяне с предизвикателствата в бизнес, който мнозина, включително банките, смятат за високорисков? Каква е тайната да инвестираш, проектираш и управляваш успешен хотел?
Отговори на тези, а и на много други въпроси, свързани с хотелския бизнес, ще потърсят участниците в седмия Хотелски форум – най-голямата професионална среща на бранша, която и през тази година ще събере над 400 делегати – собственици и мениджъри на хотели, туроператори, доставчици, официални гости и медии.
Форумът ще се проведе на 25 октомври в Гранд Хотел Милениум София, а акцентите и участниците в програмата ще бъдат:
Може ли България да промени имиджа си на „нискобюджетна“ дестинация и ако да, как?
В продължение на години, къде умишлено, къде по стечение на обстоятелствата, България се позиционира в съзнанието на туристите като една от най-бюджетните дестинации за пътуване в Европа. Докато в краткосрочен план този имидж помагаше да се позапълнят стотиците новопостроени хотели, особено по Черноморието, дългосрочно стана ясно, че подобно конкурентно „предимство“ има и доста неприятна обратна страна, като невъзможността хотелиерите да покриват все по-нарастващите си разходи за заплати, електроенергия, храни и консумативи, а туристите да получат качествено обслужване.
По какъв начин трябва България да ревизира своята маркетингова и ПР стратегия, така че да изгради адекватен и устойчив туристически продукт? Достатъчни ли са участието в изложения и рекламите в няколко новинарски телевизии, за да можем да твърдим, че се прави достатъчно по отношение на маркетинга на дестинацията? Доколко липсата на информация за резултатите от кампаниите на България в различните медийни канали пречи на успешното планиране на бъдещи такива? – това са част от въпросите, които ще дискутират Велизар Величков – съосновател на Grabo.bg и Opoznai.bg, Димитър Попов – управител на Пенгуин Травъл, Стефания Темелкова – специалист и преподавател по national branding и destination marketing и Маргита Тодорова – директор „Експлоатация, маркетинг и продажби” на курорта Албена и член на съвета на директорите на Албена АД.
Тенденции в пътуванията 2022/2023: как се представя България в сравнение с конкурентните й дестинации?
В този панел Хесус Кабайеро – изпълнителен директор на СОФ Кънект (компанията, която управлява летище София) и Деница Милосавлевич – ръководител „Авиационен маркетинг“ във „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ (операторът на летищата във Варна и Бургас) ще споделят актуални данни за туристическия поток през съответните летища, а също така ще говорят за тенденциите в международните пътувания и как се представя България спрямо конкурентните й дестинации.
Поглед от върха: разговор за бизнес климата в бранша с инвеститори и мениджъри на хотели
Целта на тази дискусия е опитни професионалисти – мениджъри и инвеститори в хотелския сектор у нас, да направят обзор на състоянието и перспективите пред бизнеса в краткосрочен и средносрочен (1-2 години) план – как изглежда моментната „снимка“ на бранша, кои са най-спешните за решаване предизвикателства, ще се върне ли скоро времето, когато ще се коментира главно рентабилността, а не оцеляването на хотелите и др. Свои наблюдения по темата ще споделят Венцислав Танчев – собственик на хотел mOdus (Варна) и съсобственик на Wave Resort (Поморие), Веселин Данев – изпълнителен директор и съсобственик на Libena Resorts, Мариян Беляков – изпълнителен директор на Пампорово АД и Живко Иванов – директор „Управление на активи“ в Галакси Инвестмънт Груп.
Концепция и дизайн на модерния хотел: кои са по-важните тенденции, къде да търсим възможности?
От какъв тип хотели се интересуват в момента инвеститорите – градски, ваканционни, спа, а също от каква категория – 4- или 5-звездни, бутикови и пр.? Кои типове хотели ще бъдат перспективни като инвестиция в близко бъдеще? Дали дизайнът на новите хотели трябва да се съобразява с тенденциите в търсенето от страна на туристите (бейби-бумъри, милениъли, а също бизнес пътници, ваканционни туристи и пр.) или напротив – трябва да отразява „духа“ на съответната локация? Кои са по-важните международни тенденции в хотелския дизайн, с които трябва да се съобразяват в наши дни архитекти и интериорни дизайнери? – идеята на тази дискусия е да представи гледната точка както на инвеститори като Илия Кадинов, чийто 5-звезден хотел Sante наскоро отвори врати във Велинград, така и на опитни архитекти като SGI Architects & Masterplanners, сред чиито проекти е и луксозният Swissôtel, който предстои да бъде построен в Сапарева баня.
Нови технологии, нови услуги, нов начин на мислене: как да адаптираме хотела към новите предизвикателства?
Проф. д-р Станислав Иванов – заместник-ректор по научноизследователска дейност на Висше училище по мениджмънт, Цветелина Николова – управляващ директор на Катаржина Естейт, които в момента инвестират в собствен хотел за винен туризъм, Десислава Димитрова – управител на хотелската компания DES Management и Антон Михалев от Eurodesign Systems, който е и домакин на дискусията ще потърсят отговори на въпроси, като кои технологични решения могат да помогнат на хотелиерите да се справят с трудностите при наемане на персонал, растящите разходи за комунални услуги и стремежа към по-качествено обслужване на гостите; какви нови услуги могат да предложат хотелиерите, така че да отговорят на променящите се нагласи на туристите и доколко може да се „дигитализира“ бизнес като този на гостоприемството.
Професия „хотелиер“: как да създадем, задържим, мотивираме и управляваме успешен екип през 2023 г.…и след това?
Според скорошно национално допитване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, недостигът на персонал е третото най-сериозно предизвикателство пред хотелиерите, след невъзможността за дългосрочно планиране на бизнеса и растящата инфлация. По време на този панел ще бъдат дискутирани теми, като какви са очакванията на служителите по отношение на възнагражденията и социалните придобивки; има ли начин кризата с персонала да бъде преодоляна успешно или това е необратима международна тенденция за индустрията; освен очевидната необходимост от повишение на заплатите, къде другаде могат да бъдат търсени решения; могат ли хотелите да се позиционират като желани места за работа и кариерно развитие и как.
Участници в дискусията ще бъдат Надя Василева – опитен HR експерт и председател на Българската конфедерация по заетостта, Веселина Попова – генерален мениджър на хотел Черно море (Варна) и хотел България (Бургас), Милена Хаджииванова – психолог и бизнес консултант и Николай Русев – генерален мениджър на Гранд Хотел София.
Тенденции в MICE туризма: ще се превърнат ли събитията в „събитие“ за българския туризъм през 2023?
Как събитията допринасят за икономиката и „отключването“ на туристическия потенциал на дадена дестинация? Къде трябва да бъдат фокусирани усилия, средства и енергия, за да позиционираме различни населени места и региони в България като атрактивни дестинации за събитиен туризъм? Кои локации у нас са подходящи за развиване като събитийни дестинации и защо? Какви са специфичните предизвикателства и възможности пред организаторите на събития през 2022/2023? – по тези въпроси опит и наблюдения ще споделят Петър Димитров – дългогодишен организатор на емблематичния A to JazZ Festival, Стефан Еленков, чието име стои зад мащабните фестивали Hills of Rock в София и Пловдив, Spice Music Festival в Бургас и Arte Feastival във Велинград и Анна Божкова – генерален мениджър на Арте Спа § Парк (Велинград).
Дигитален маркетинг и управление на (онлайн) репутацията: тенденции, казуси, добри примери от практиката
В тази дискусия ще участват Бисер Вълов – основател на дигитална агенция Beyond ID и Beyond Academy, Ния Коцева – съосновател на Influencer.bg, Петър Денчев – генерален мениджър на хотел „Галерия 37“ и артхотел „Музей 37“ и Антония Андонова – акаунт директор в Interactive Share. Те ще споделят приложими съвети и идеи за това как хотелиерите да оптимизират стратегиите си за дигитален маркетинг, кои решения работят и кои не през 2022 г., кои са важните неща, които трябва да знаем при позициониране в социалните мрежи и защо правилното управление на онлайн репутацията е ключово за успеха на хотела.
Благодарение на спонсорите, за форума са налични преференциални условия за регистрация на хотелиери, с които можете да се запознаете като се свържете с организаторите оттук
Доставчици на продукти услуги и решения за хотели могат значително да разширят своя кръг от потенциални клиенти като се регистрират за участие тук
Хотелският форум се провежда със стратегическото партньорство на Гранд Хотел Милениум София.