Анализи

Д-р Полина Карастоянова: Туризмът е най-уязвим при политическа нестабилност

   
Д-р Полина Карастоянова: Туризмът е най-уязвим при политическа нестабилност

Вследствие на войната в Украйна 400 хил. пътувания не са осъществени, каза пред "Дивидент" изпълнителният директор на Националния борд по туризъм. Туристическият бранш е най-уязвимият в условия на политическа нестабилност. Заради конфликта в Украйна над 400 хиляди пътувания не са се осъществили. Лято 2022 премина под знака на войната, непрекъснато покачващите се цени на електроенергията и липсата на правителство в България. Последният летен сезон от туристическия сектор определят като много труден.

„Липсата на стабилно правителство се отразява много неблагоприятно на туристическия бранш, защото общата политическа нестабилност създава един модел на поведение, в който виждаме отказ от взимане на решение. От един министър се изискват няколко прости неща: той да е достатъчно грамотен и подготвен за мястото, което заема; да има много ясен план какво ще свърши и той да действа по неговото изпълнение. За съжаление не се намираме в такава ситуация вече от доста време. Ние от Националния борд по туризъм сме в добра комуникация с Министерството на туризма. Ние сме на мнение, че само силното партньорство между бизнеса и централната администрация води до добър резултат“, каза д-р Карастоянова.

Геополитическите сътресения, свързани с войната в Украйна са хвърлили голяма сянка върху икономическите отношения, а туризмът се явява най-чувствителният на всяка промяна:

„В началото на годината всички ние от туристическия бранш имахме надежди за едно нормализиране и една благоприятна туристическа година. Лятото беше поредният много труден сезон, при който моите колеги бяха направили всичко възможно да предложат на българските и чуждестранните туристи най-добрите оферти във всеки смисъл. Но близостта ни до войната в Украйна постави България в трудна и неблагоприятна ситуация от гледна точка на комуникацията за това, че сме сигурна и спокойна дестинация. Това накара някои туроператори дори да преустановят чартърните си програми. Така, че резултатите, които постигнахме бяха по-скоро въпреки трудностите срещу нас“. 

Въпреки това туристическият бранш определя, че се е справил по-скоро добре в условията на криза: 

„Най-доброто в тази трудна ситуация през последните две години е, че българските туристи откриха Черноморието, вътрешността на страната, прекрасните къщи за гости. В комплекси, в които от години можехме да чуем само чужда реч, сега се чува и българска. Негативните последствия от близостта на войната до нас са от една страна. От друга е негативният начин, по който българските власти комуникираха по отношение на руските граждани направи така, че руски туристи не можеха да пътуват до България. Ние бяхме от първите страни, които затвориха въздушното си пространство, включително за туристически полети. Естествено туристи от Украйна нямаше, защото хората търсеха спасение. Тогава видяхме, че българските хотелиери бяха първите, които отвориха хотелите си, без държавата да има план дори. Те бяха единствената група от обществото, която отвори и вратите, и сърцата си за хората. За България този конфликт нанесе щети на близо 400 хил. пътувания, които не се осъществиха“.

Освен българските туристи, голям интерес има и от страна на Полша, Румъния и Германия, обясни д-р Карастоянова. Тя коментира и по-високите цени по българското Черноморие през изминалия летен сезон:

„Цените са функция на пазара. Цената е такава, каквато пазарът. Цените не могат да бъдат изкуствено високи или ниски. Туристическият бранш изчерпа всичките си спестени ресурси през последните две години. България е малък туристически пазар. Когато имате малък пазар поддържането на ниски цени е просто невъзможно. Това означава, че туристическият продукт, за да бъде качествен на малък пазар трябва да бъде скъп. Докато по-големи туристически пазари като Турция могат да си позволят по-ниски ценови пакети“.

Цените и през зимния сезон ще продължат да следват тази тенденция, която се предопределя от цените на ресурсите – енергоносители, цени на доставки, храни. Това, което важи за домакинствата, важи и за бизнеса, обясни изпълнителният директор на Националния борд по туризъм.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати