Анализи Транспорт

Авиокомпаниите достигат близо 90% от капацитета си спрямо 2019 г.

   
Авиокомпаниите достигат близо 90% от капацитета си спрямо 2019 г.

Финансовите резултати за второто тримесечие на авиокомпаниите започват да се финализират, приходите на много превозвачи са по-високи от всякога, което предполага, че това е бил много добър сезон за авиокомпаниите по света.

На този фон секторът отчита и някои от най-високите оперативни разходи. Те са резултат от поредица от икономически проблеми, нестабилни валутни пазари, политически проблеми, заплахата от нова вълна от Covid с наближаването на зимата и, разбира се, Китай, който остава затворен. Продължаващото доверие в пазара се отразява в това, че капацитетът на авиокомпаниите като цяло остава непроменен всяка седмица до края на годината с някои скромни отчетени увеличения на капацитета (въпреки че те отразяват по-скоро закъснели известия от Китай, отколкото някакви значителни промени в настроенията).

Изчисленията на глобалната платфома за информация за пътуванията по света OAG сочат, че капацитетът тази година ще достигне около 87% от нивата от 2019 г. - при условие че няма големи събития преди края на годината. Ако през 2022 г. бъдат постигнати 4,8 милиарда планирани места, това ще бъде с 31% повече, отколкото през 2021 г. Индустрията ще трябва да запише само 20%, за да се върне към нивата от 2019 г.

Тайланд утроява капацитета през 2022 г

Когато летният сезон приключи, стана ясно, че Гърция се изплъзва от таблицата на Топ 20 на авиационните пазари по страни и сега Тайланд се задържа на двадесетото място с утроен капацитет през последната година, очаква се той да продължи възстановяването си през останалата част от зимния сезон, особено ако Китай прави някои отстъпки по отношение на международните пътувания.

Япония: Промени в международния капацитет

Една от поуките от опита с пандемията е, че когато пазарът обяви облекчаване на ограниченията за пътуване, това не винаги води непременно до незабавно увеличаване на капацитета поради няколко причини, включително: околните основни пазари остават затворени; оперативните ресурси се разтягат; и авиокомпаните, и пазарът остават предпазливи. Япония може би е такъв пример. Миналата седмица на международните пътници беше разрешено свободно да влизат в страната, в която стойността на японската йена никога не е била по-ниска спрямо долара.

Не е изненадващо, че по-местните пазарни маршрути до Южна Корея, Китайско Тайпе и Хонконг са основните дестинации, но други точки като САЩ, Австралия и Обединеното кралство виждат известно възстановяване до декември. Освен всичко времето на полетите до някои пазари се увеличи. Този уикенд услугата на Air France от Токио, Ханеда отне 13 часа и 31 минути, работейки по източен полярен маршрут над Северна Америка; това е с около час повече, отколкото през 2019 г.

Стабилността се връща в разписанията на авиокомпаниите

Като вземем планираните графици за тази седмица, които бяха заредени на 5 септември и ги сравним с текущите данни, можем да видим колко променливи са били техните графици или пък не са.

Освен базираните в Китай авиокомпании, повечето авиопревозвачи направиха по-малко от 2% промяна в капацитета си през седемседмичния сравнителен период, в разгара на пандемията редовно наблюдавахме промени в капацитета от над 10%. По-малко от две седмици до края на летния сезон авиокомпаниите вече планират намаляват капацитета си за обикновено слабия период между края на октомври и средата на декември.

Според графиците Ryanair ще оперира с 25% по-малко места, easyjet с 27% по-малко и Jet2.com с удивителните 45% по-малко места; това не са големи промени, но отразяват годишните изменения в капацитета. 



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати