Анализи Транспорт

Авиоиндустрията е изправена пред ново предизвикателство - недостиг на самолети

   
Авиоиндустрията е изправена пред ново предизвикателство - недостиг на самолети

Southwest Airlines има проблем. Най-голямата нискотарифна авиокомпания в Америка е принудена да намалява броя на дневните си полети, защото не разполага с достатъчно самолети и освен това изпитва недостиг на пилоти, които да ги управляват, пише Financial Times.

Авиокомпанията „е продала повече полети, отколкото е в състояние да оперира“, казва капитан Кейси Мъри, председател на Асоциацията на пилотите на Southwest Airlines. От 5000 полета дневно тя е била принудена да ги намали до диапазона 4000-4300, докато очаква Boing да ѝ достави самолети.

„Занапред, с разрешаването на проблема със служителите, в проблем ще се превърнат самолетите“, отбелязва Мъри.

Недостигът на нови самолети е поредното предизвикателство за световната авиационна индустрия, която трябва да се справя с растящо търсене от пътниците след пандемията, като в същото време е изправена пред напускане на служители и проблеми с осигуряването на резервни части.

Доставките на нови самолети са затруднени от тежките проблеми във веригите за доставка, особено за двигатели, които удължават времето за доставка за много авиокомпании.

Европейският конкурент на Boeing Airbus, който е и най-големият самолетопроизводител в света, беше принуден това лято да забави агресивно повишаване на производството на най-продавания си модел самолети А320 заради нарушаване на веригите за доставка, проблеми с логистиката и доставките на енергия наред с други предизвикателства.

Главният изпълнителен директор на United Airlines Скот Кърби заяви пред инвеститори, че Boeing и Airbus ще се нуждаят „вероятно от две до три години“, за да произвеждат самолети с темповете преди пандемията.

Главният изпълнителен директор на Delta Air Ед Бастиан допълва, че затрудненията на самолетопроизводителите са едно от многобройните предизвикателства, пред които са изправени авиокомпаниите, докато търсенето на пътувания расте.

Дерек Кър, главен финансов директор на American Airlines, отбеляза в четвъртък, че авиокомпанията очаква да получи 19 самолета 737 Max от Boeing догодина вместо 27.

Авиокомпанията е планирала графика си около получаването на самолетите в нов времеви интервал и „те трябва да спазят тези дати, за да достигнем нивото на [операции]”, допълни той.

Boeing съобщи, че продължава „да работи в тясно сътрудничество с доставчиците, за да отговори на предизвикателствата пред индустрията, да стабилизира производството и да изпълни ангажиментите си към клиентите“.

Анализ на консултантската компания в областта на авиацията Cirium показва, че както Airbus, така и Boeing изостават от заявените си производствени цели за теснофюзелажни самолети от съответно 45 и 31 на месец.

Данни от индустрията показват, че забавяне на доставките „от три или повече месеца“ е често явление, коментира Роб Морис, ръководител на глобалните консултантски услуги в компанията Ascend.

Airbus изглежда има много ограничени наличности от слотове за доставка на теснофюзелажните си самолети „до 2027 г. или 2028 г.“, допълва той.

Морис коментира, че е бил „зашеметен“ от поръчка тази седмица от британската туристическа компания Jet2.com за 35 нови самолета Airbus A320neo, които трябва да бъдат доставени между 2028 г. и 2031 г.

Освен фактори като несигурните перспективи пред инфлацията Морис отбелязва, че „от гледна точка на устойчивостта, ако приемем 25-годишен оперативен цикъл, тогава последният от тези самолети ще продължи да изпълнява полети няколко години след 2050 г., докогато се предполага, че трябва да сме достигнали нетна нула“.

Задръстването на веригите за доставка в аерокосмическата индустрия е „голям проблем“, който допринася за недостига на самолети, казва Кевин Майкълс, ръководител на базираната в Мичиган консултантска компания AeroDynamic Advisory.

Доставчиците увеличиха производството от 2010 г. нататък, но след това натиснаха спирачка заради приземяването на 737 Max на Boeing и пандемията от COVID-19, които наложиха големи съкращения на производството.

Много доставчици сега имат твърде малко работен капитал и твърде малко служители, за да отговорят на търсенето от клиентите си на резервни части, тъй като инфлацията си казва своето.

„Случиха се много неща наведнъж“, отбелязва Майкълс. Търсенето на самолети не може да бъде надеждно прогнозирано „без разбиране на веригите за доставка в идните пет години“.

Недостигът също може да се задълбочи. Boeing трябва да спечели одобрение от регулаторите до края на годината за два варианта на 737 Max или кокпитите им ще трябва да бъдат преработени, за да отговорят на установените стандарти след смъртоносните катастрофи, които доведоха до приземяването му. Това още повече ще забави доставките.

„Не завиждам на отделите по планирането в авиокомпаниите за следващата година“, казва Реймънд Джеймс, анализатор в компанията Savanthi Syth. „Търсенето е толкова силно, но Фед ще го унищожи в определен момент, а Airbus и Boeing изглежда не могат да доставят самолети, когато ги искате. Затова късмет с планирането“, допълва той.

От началото на годината Airbus е доставил 437 самолета, а Boeing – 328, включително 277 самолета Max. Но главният изпълнителен директор Дейвид Калхун понижи прогнозата за доставките на теснофюзелажните самолети през юли, като заяви, че те ще бъдат в долния диапазон на 400 вместо по-ранната прогноза за 500.

Southwest, която трябва да получи 114 самолета Max тази година, съобщи през август в уведомление пред Комисията по ценните книжа и борсите, че очаква да чака до 2023 г. за някои от тези доставки.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри заяви, че очаква Boeing да достави не повече от 13 от 21 самолета, които авиокомпанията трябваше да получи до Коледа.

Останалите 30 самолета са планирани за доставка след Коледа. Компанията трябва да проведе срещи с представители на Boeing този месец, на които ще бъдат поставени проблемите.

„Не сме убедени, че ще получим 51 самолета навреме за лятото догодина, ние сме вторият им по големина клиенти…, не сме убедени, че ще получим доставките си…, това наистина засяга растежа ни“, коментира О’Лиъри пред FT тази седмица.

Той допълни, че Boeing е „силно ненадежден, те излизат с всякакви извинения за веригата си на доставки. Не вярваме, че веригата за доставки е проблемът, а забавянето на производството“.

На въпрос за предизвикателствата пред индустрията на събитие в Лондон този месец главният изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори потвърди целта на компанията му да достави 700 самолета до края на годината.

Но той призна, че доставчикът не е бил толкова подготвен, колкото е трябвало, в момент когато индустрията се стреми да се възстанови след пандемията.

Все пак Фори подчерта, че планът на Airbus да произвежда 75 самолета А320 на месец до 2025 г. все още е „вероятно да се осъществи“.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати