Анализи Новини Хотели

Американските хотелски оператори настъпват в Европа

  09.11.2022 17:12  
Американските хотелски оператори настъпват в Европа

Най-големите американски хотелиери започнаха масирано да навлизат на европейския пазар още в зората на кризата. Експанзията сега изглежда ще се засили на фона на силния спад на еврото срещу долара на валутните пазари, пише Wall Street Journal.

Американските компании биха могли да капитализират евентуален ръст на туристическия поток от САЩ към Европа, посочва изданието. През последните 10 месеца доларът се засили с около 30 на сто спрямо еврото, като достигна и 12-годишен връх срещу единната валута.

Сайтът за резервации Hotels.com отчита ръст на интереса на американските туристи към Европа. През последното тримесечие на миналата година е отчетен 31% ръст на търсенето на стаи в сравнение със същия период на предходната година. Една от най-предпочитаните дестинации е Рим – търсенето на стаи в столицата на Италия отбелязва ръст от 41%.

Силният долар обаче не е източник само на добри новини за американските хотелиери. Ако еврото продължи да отслабва, някои от предимствата на силния бизнес ще бъдат компенсирани. Същевременно европейците вече започват да усещат последствията от отслабената валута и вероятно ще намалят посещенията на американските градове.

Ню Йорк вече усеща ситуацията на валутните пазари – от началото на годината приходите на хотелска стая в града са се свили с близо 7 на сто в сравнение със същия период на миналата година.

Американските хотелски оператори са убедени, че по-голямата част от очаквания растеж на бизнеса им ще дойде от чужбина. Китай, Индия и другите развиващи се икономики са източник на големи надежди. Европа обаче, с културата на пътуванията и безбройните туристически обекти, е ключовият пазар за американските компании.

„Европа е дестинация, в която е „заключен“ огромен потенциал“, коментира Патрик Фицгибън, вицепрезидент на Hilton за развитието на веригата в Европа и Африка.

В САЩ например доскоро две трети от хотелите се контролираха от големите брандове, докато в Европа е обратното – две трети от хотелите са независими. Тенденцията обаче започва да се променя.

За Hilton например 2014 г. беше най-добрата по отношение откриванията на нови обекти в Европа – 34 нови хотела със 7 700 стаи. В момента веригата подготвя за откриване още 30 хил. стаи на Стария континент.

Starwood Hotels & Resorts отчита подобна тенденция – през миналата година компанията подписа 19 споразумения за нови хотели, най-големият брой от поне десетилетие насам.

Marriott International Inc. пък обяви, че възнамерява да удвои броя на стаите си в Европа до 150 хил. към 2020 г. Компанията въведе и два нови бранда първо в Европа – Moxy и AC, и едва след това реши да ги въведе и в САЩ.

Всички сделки на американски хотелски оператори в Европа представляват или франчайз, или договор за управление на хотели – вече съществуващи или новостроящи се.

През януари средната цена на стая в Европа се е увеличила с 5,2% в евро през януари. В доларово изражение обаче е отбелязан спад от 12,5%. Цените на стаите са нараснали във всички особено предпочитани туристически дестинации, като Виена, Прага, Мадрид и Амстердам, но за американците те са по-евтини с от 12 до 15 на сто.