Анализи

Йорданка Фандъкова и Иво Маринов нехаят за туризма в София

  20.11.2022 16:08  
Йорданка Фандъкова и Иво Маринов нехаят за туризма в София

Директорът на Общинското предприятие „Туризъм“ към Столична община Иво Маринов нехае за проблемите с туристическите центрове в града. Той се покри и не отговори пред TravelNews дали ще подобри тяхната работа. Туристическите информационни центрове в столицата не спазват работното си време. Затова сигнализираха преди седмица чужди туристи. Испанецът Игнатио е студент у нас. Когато пътува, винаги посещава туристическите центрове, защото смята, че точно там могат да му дадат полезни съвети. Той обаче не е успял да се възползва от тази услуга в София делничен ден и в работно време.

"В момента центърът в подлеза на Софийския университет не работи, защото персоналът е в обедна почивка. Написано е на малка бележка, че един час няма да работи и трябва да чакаме. Ще разгледаме София и ще се върнем отново. Надявахме се да получим информация за забележителностите и как да се придвижваме в града. Търсих другите центрове, но не ги намерих, нито приятелите ми успяха", сподели Игнатио пред телевизия „България Он Ер“.

Въпреки, че на сайта и на табелата за работно време не е упомената обедна почивка, намираме бележка, написана с химикал, че центърът не работи. Оказва се, че в него има само един служител.

В София има 4 туристически информационни центрове към Столичната община, които по график трябва да работят от понеделник до петък. За уикенд туризма подобна услуга няма. "Ние имаме туристически гид и сме добре информирани от него какво да разгледаме. Затова не се нуждаем от Туристическия информационен център", споделя Майкъл, друг турист. "Не използвам Туристическия център, информирам се от интернет какви са забележителностите и къде да отида. Имам опит, че хората в такива центрове не говорят добре английски", добави Гийом от Франция.

Според туристите е необходима по-добра реклама на София, за да се популяризира по света. "Познанията в Европа за това, което имате тук в София, е много лимитирано, а богатствата, които имате, са несъизмерими", убеден е полякът Майкъл. "Хората знаят, че Рим е фантастичен, но не знаят, че и София е фантастична. За мен този град е вторият Рим в Европа", не крие възхищението си от столицата ни Ева, която е от Полша.

Информационните центрове в София са в ужасно състояние. Те не са модерни, приветливи и подобаващо брандирани, установи проверка на TravelNews. В тях липсват съвременни брошури и каталози. Служителите не знаят добре английски език и не са гостоприемни. Столицата отдавна няма добро управление на туризма, защото секторът не е приоритет за кмета Йорданка Фандъкова. Зам.-кметът Ирина Савина, която отговаря за туризма, не е от бранша и не разбира от него. Тя се е фокусирала върху европейските и международни политики.

Иво Маринов, който оглавява Общинското предприятие „Туризъм“, е на поста повече от 10 години. Преди това беше зам.-министър на икономиката, енергетиката и туризма в първото правителство на Бойко Борисов. Според представители на бранша той е само един администратор и раздава категоризации на туристическите обекти в столицата. По думите им Маринов няма визия за туризма в София. Столицата не разполага с актуална стратегия за развитие на сектора след Ковид пандемията, няма модерни и нови рекламни материали и клипове. Съществуващите в момента видеа не се въртят по никакви чужди телевизии, а дори и в социалните мрежи. Липсва изцяло реклама в социалните мрежи на чуждите пазари. Сайтът VisitSofia.bg не е популяризиран и е само на български, английски и китайски език. В социалните мрежи VisitSofia е единствено на български език. София се представя на най-големите туристически изложения в Европа, но неефективно и безрезултатно. Общинското предприятие разполага с бюджет за реклама на столицата с около 100 000 лв. годишно, което е крайно недостатъчно.

Досега нито един министър на туризма не е направил нищо за развитието на София като туристическа дестинация. Същото се отнася и за сегашния служебен министър Илин Димитров. Столицата се развива от само себе си благодарение на туристическия бизнес и на нискотарифните авиокомпании (основно Wizz Air и RyanAir), които най-вече я рекламират на чуждите пазари.

Туризмът беше един от най-бързо растящите сектори на софийската икономика преди пандемията, но той има все по-голямо отражение върху градската среда, предоставянето на услуги и инфраструктурните нужди. Туристическият облик е свързан и с имиджа на града в международната среда и може да бъде влиятелен фактор в привличане на бизнес инвестиции, събития и иновационен потенциал.

Силните страни на София са културно-познавателният туризъм, съчетан с лесната достъпност, ниските цени, разнообразието от заведения и местната кухня. Имиджът на града е като предимно младежка дестинация (за туристи до 34 г.) за пътуване с приятели, но се наблюдава и висок дял на повторните посетители с бизнес цели. Възможностите са свързани преди всичко с използване на технологиите в процеса на привличане на туристи и информирането им за различните културно-познавателни атракции, събития и дейности, засилване на съвместни инициативи между бранша, общината и Министерството на туризма, както и с допълване на културния профил на столицата с туристически услуги в областта на СПА и балнеоложкия туризъм, ски и планински туризъм, конгресен и бизнес туризъм, привличане на фестивали, международни културни мероприятия и спортни прояви.

Мирослав Иванов