Анализи Транспорт

Изпълнителният директор на летище София: Подобрихме сигурността

   
 Изпълнителният директор на летище София: Подобрихме сигурността

Колко сигурно е летище София? Тайни проверки преди месец показаха, че контролът там е занижен. В интервю пред NOVA вицепремиерът Христо Алексиев обясни, че концесионерът ще бъде глобен, въпреки че проблемът вече  е отстранен.  Наложени ли са санкции и кога ще се обнови Терминал 2? Ето какво казва изпълнителният директор на летище София Хесус Кабайеро.

Въпреки че тайни пътници са успели да преминат през проверките с опасни предмети Кабайеро убеждава, че проблемът е отстранен и сигурността на летище София е потвърдена от Европейската комисия, след вземането на допълнителни мерки. “Тези инспекции са нещо обичайно за Европа. Това, което правят от еврокомисията е, на всеки 5 години да инспектират нивото на сигурност на летищата в европейските столици. Те проверяват възможността на нашите служители да засичат забранени обекти и да предотвратяват пренасянето им в самолетите”, казва той пред Нова ТВ. 

Според Кабайеро техниката, използвана на Терминал 2 е от най-високо ниво, но подготовката на кадрите би могла да бъде подобрена. В последните 3-4 седмици се е провело специализирано обучение на над 200 служители от Терминал 2 с помощта на международни специалисти в сферата на авиационната сигурност. 

“Главният проблем е, че трябваше да обучим допълнително и да увеличим уменията на служителите ни, за да могат бързо да разпознават тези обекти. Направихме го и Европейската комисия провери повторно и установиха, че спазваме условията. Затова се фокусираме върху така наречените  „три стълба” – да подобрим услугата за пътниците, да надградим инфраструктурата и да изпълним нашия инвестиционен план”, отбелязва Кабайеро. 

Служителите не са били обучени добре от предния концесионер и на този етап “Соф Кънект” предпочита да инвестира в подобрението им. Концесионерът се стреми да търси начини да компенсира кадрите си, да ги поощрява с бонуси и да ги мотивира да работят по по-добър начин. И не само що се отнася до сигурността, а и в отношението им към пътниците. Поради тази причина не е имало и директни санкции върху служителите на летището. 

Летище София също не е било подложено на санкции за допуснатите грешки. Въпреки това министъра на транспорта Христо Алексиев не е доволен от предлаганата услуга на Терминал 2. Кабайеро смята, че “СОФ Кънект” и Министерството на транспорта имат обща цел и тя е цялостното развиване на инфраструктурата в България. За това и акцентира върху факта, че казусът е отстранен бързо и летището вече е по-сигурно място. Той вярва, че този проблем няма да повлияе на плановете през следващите 10 години, които включват цялостното ремонтиране на Терминал  2. До 2030 година трябва и да се изгради и нов трети терминал.

По отношение на работата си с министъра Кабайеро казва: “Работим не само много добре с него, но и с екипа на министър Алексиев. Работим заедно, за да развиваме летището. Защото това е инфраструктура от стратегическо значение за страната. Търсим най-добрите начини да привлечем инвеститори и работим заедно да направим това летище и да въведем най-добрите практики по европейски модел”. 

Кабайеро не се притеснява за концесията на "СОФ Кънект", тъй като е сключен 35-годишен договор. Развитието на летище София се коментира с Министерството на туризма и на Регионалното развитие, защото това не е проект просто за летището, но и за цялата страна. Концесионерът уверява, че се работи на седмична база за нови дизайни, концепции за това как да се подобри въздушната свързаност и как да  се промотира България пред света. “Не става дума за развитие на инвестицията, но и да промотираме България. Защото тя не е много добре позната в Западна Европа”, изтъква Кабайеро. 

Едното от първите подобрения, което ще настъпи на Терминал 2 е свързано с паркоместата. В началото на 2023 се очаква да започне ремонт, с който паркингът на терминала да се обнови. Част от него ще се затвори, но преди това ще трябва да се направят открити паркоместа, за да има къде да оставят автомобилите си пътниците. 15 млн. евро ще бъдат инвестирани и в удвояването на броя на гишетата за чекиране. Благодарение на обновяването туристите ще могат сами да чекират багажите си. Също така се планира разширяване на гейтовете и автоматизиране на процеса по проверка на бордните карти. До лято 2023 се очаква и оптимизиране на търговската зона с нови безмитни магазини и места за хранене. 10 млн. лв  ще бъдат инвестирани в дигитализацията на летище София, за да може да бъде обновена не само сградата, но и цялостното преживяване на пътниците. Всички тези промени ще подобрят имиджа на летище София и ще доближат визията му до тази на останалите европейски летища.

“През последните 2 години COVID удари сериозно авиосектора и все още не сме се възстановили от това.  Очакваме до края на  тази година да отчетем около  6 милиона пътници, което е с 1 милион по-малко от 2019 година – годината преди  пандемията. Така че все още се опитваме да се възстановим. След това дойде енергийната криза, високите цени на горивата и войната разбира се. Тези събития променят играта за авиацията. Виждате нискотарифните линии стават все по-силни,  и ние трябва да се адаптираме към този нов бизнес модел. Но за следващите 10 години сме оптимисти, че авиацията ще продължава да се развива. Притесненията обаче остават за следващите година, две.  Но независимо от това, работим много активно. Ще предложим нови дестинации тази зима и през следващата година. – например до Мароко, Тайланд, до Саудитска Арабия. Работим по осигуряването на 100 нови дестинации  стъпка по стъпка. И сме оптимисти, че ще успеем и това ще можете да го видите още от следващата година”, споделя още Кабайеро.



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати