Новини Транспорт

Франция забранява вътрешните полети на къси разстояния в полза на пътуването с влак

  06.12.2022 11:21  
Франция забранява вътрешните полети на къси разстояния в полза на пътуването с влак

Решението беше обявено в петък. Франция също така ограничава използването на частни самолети за кратки пътувания в стремежа си да направи транспорта по-екологичен.

Министърът на транспорта Клеман Боне заяви, че страната не може повече да търпи свръхбогатите да използват частни самолети, докато обществото търпи лишения, за да се справи с енергийната криза и изменението на климата. Сега Франция официално получи зелена светлина.

Когато мерките бяха обявени за първи път миналата година, те бяха оспорени от Съюза на френските летища (UAF), както и от европейския клон на Международния съвет на летищата (ACI Europe). Това предизвика задълбочено разследване от страна на Европейската комисия за това дали планът може да бъде осъществен или не.

В член от Регламента за европейските въздухоплавателни услуги се посочва, че дадена държава членка може "при наличие на сериозни екологични проблеми да ограничи или да откаже упражняването на правата за въздушен трафик, когато други видове транспорт предоставят задоволителна услуга".

Комисията даде одобрението си в петък, като това е първият случай, в който държава-членка на ЕС се позовава на този член.

Забраната за полети на къси разстояния ще бъде валидна за срок от три години, след което Комисията ще трябва да я преразгледа.

"Това е голяма стъпка напред в политиката за намаляване на вредните емисии", заяви министърът на транспорта Боне в съобщение за медиите. "Горд съм, че Франция е пионер в тази област", добави той, цитиран от Euronews.

Кои маршрути ще бъдат засегнати от забраната за полети на Франция?

Първоначално забраната ще засегне само три маршрута между Париж и Нант, Лион и Бордо, по които има реални железопътни алтернативи. Ако железопътните услуги се подобрят, може да се добавят още маршрути, включително между Париж, Лион и Рен, както и пътувания между Лион и Марсилия. Сега те не отговарят на критериите за забрана, тъй като влаковете до летищата в Париж и Лион не позволяват на пътниците да пристигат рано сутрин или късно вечер.

Други - като маршрутите от Париж до Бордо и Нант - не са включени, защото времето за пътуване е повече от допустимите 2,5 часа.

Свързващите полети също ще трябва да се съобразяват с тези нови правила.

Кога ще влезе в сила забраната за полети във Франция?

Мерките трябва да бъдат подложени на обществено обсъждане и да бъдат разгледани от Сената, обяснява Боне. Той добави, че това ще бъде направено "възможно най-бързо".

Ще забрани ли Франция напълно частните самолети?

Частните самолети предизвикват възмущение, след като неотдавна бяха публикуване данни колко често и на колко кратки разстояния популярни личности и милиардери пътуват. Самолет, принадлежащ на Стивън Спилбърг, е изгорил гориво на стойност 117 000 евро за два месеца през лятото.

В доклад на Европейската федерация за чист транспорт "Транспорт и околна среда" (T&E) се посочва, че частните самолети замърсяват до 14 пъти повече от комерсиалните полети на пътнически километър и 50 пъти повече от влаковете. Въпреки настоятелните призиви на активистите, Франция едва ли ще наложи пълна забрана на самолетите.

Най-вероятните мерки, които ще бъдат въведени, са тежко данъчно облагане и ограничения. За по-голяма прозрачност компаниите могат да бъдат принудени да публикуват подробна информация за използването на корпоративни самолети.

Не без основание Франция се стреми да ограничи пътуванията със самолет. По последни данни в страната има най-голям брой частни самолети в Европа, които често летят до Париж и Френската Ривиера.

Като част от призива на президента Макрон за "колективна трезвост" при използването на енергия, френските граждани също се насърчават да заменят автомобилите си с електрически велосипеди. Домакинствата с ниски доходи в зоните с ниски емисии могат да получат максимум 4 000 евро за субсидиране.

Целта е до 2024 г. 9 % от населението на страната да използва велосипеди в сравнение със сегашния дял от 3 %.