Новини Транспорт

Вижте най-добрите нови влакови маршрути в Европа

  14.12.2022 14:29  
Вижте най-добрите нови влакови маршрути в Европа

Нощни влакове между Щутгарт и Виена и Бордо и Фрайбург са сред няколкото нови услуги, които стартираха през последните дни.

Още на 11 декември стартираха нови влакови маршрути. Сред акцентите са нови международни нощни спални услуги в Генуа и Дрезден, нов ежедневен влак между Полша и Литва и подобрени връзки между Осло и Стокхолм.

Нощните влакове бяха в центъра на вниманието през последните две години. Колективната решимост за ограничаване на полетите доведе до търсенето на нощни влакове, но има и друг ключов фактор. Пандемията подтикна всички ни да преосмислим начина, по който оценяваме личното пространство, и изведнъж възможността за комфортно нощно пътуване придоби особена привлекателност, независимо дали става дума за спално помещение за един или двама души или кушет-купе за цяло семейство.

Nightjet от Щутгарт до Венеция и Риека

Щутгарт някога е бил основен център на европейските нощни влакове - преди 50 години той е бил обслужван от Ориент Експрес. Югозападният германски град се изгуби от нощните разписания, но се завърна със стил с нов нощен влак, заминаващ в 20:29 ч., по маршрута до Венеция, Виена, Будапеща, Любляна и Загреб. Списъкът с примамливи дестинации се допълва от спален вагон до Риека за Коледа и Великден и след това отново от средата на май до началото на октомври 2023 г. Преходът от Щутгарт до Риека отнема по-малко от 15 часа, като кулминацията е прекрасно пътуване през хълмовете на Истрия преди стръмното спускане към залива Кварнер. Цената на нощното пътуване с чисти бели чаршафи в комфортен спален вагон започва от около 84 евро за Виена, Венеция или Будапеща и малко повече за гарите в Словения или Хърватия. При толкова добри връзки от Лондон през Брюксел или Париж до Щутгарт, пътниците могат да използват влака в 20:29 ч. от Щутгарт като входна врата към приключенията около Адриатика през лятото на 2023 г.

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

През този месец бе пуснат и нов нощен влак от Прага и Дрезден до Базел. Влакът продължава от Базел до Цюрих, като дава възможност на пътниците от чешката столица да избират между два напълно различни маршрута  до Цюрих - традиционният през Линц, който прекосява Лихтенщайн през нощта, и новата услуга през Саксония. За пътуващите от Лондон тази услуга предлага нов надежден маршрут до Дрезден и Прага, като се пътува през Париж до Карлсруе, откъдето в 23:07 ч. тръгва нощният влак за Прага. Пристигането в Дрезден е в 7,05 ч., а в Прага - в 9,38 ч.

Всички нощни спални влакове ще могат да се резервират от Nightjet, въпреки че някои от тях все още не са налични. Добра алтернатива за нощни влакове, както и за много други европейски влакове, е Rail Europe. За новия нощен влак от Прага до Югозападна Германия и Швейцария през Саксония най-евтините билети могат да бъдат закупени от Чешките железници.

Лигурийски връзки, Италия

Преди месеци австрийският национален железопътен оператор ÖBB обяви, че пуска влакове до Лигурия от края на 2022 г., и всички предположиха, че това означава само Генуа. Но през ноември той поднесе изненада в последния момент, като съобщи, че Nightjet от Мюнхен ще продължи да пътува и след Генуа, обслужвайки крайбрежието на Чинкуе Тере по пътя към крайната си дестинация в Ла Специя.

Снимка: iStock by Getty Images

Новият маршрут стартира на 11 декември. Той предлага възможност за ранна вечеря в Мюнхен, след което да се качите на удобен нощен влак и да слезете на следващата сутрин в Рапало в 10:14 ч. или в Леванто в 10:46 ч. С подобно цивилизовано времетраене маршрутът със сигурност ще привлече пътниците, които се отправят към Тоскана. Съществуващият нощен влак от Мюнхен пристига във Флоренция в 6,18 ч., което е твърде рано за повечето пътници. Колко по-приятно ще бъде да се насладите на лек железопътен маршрут по лигурийското крайбрежие, слизайки от Nightjet в 11,10 ч. в Ла Специя, която има добри връзки с Пиза и други тоскански градове.

Новата услуга от Мюнхен до Лигурия се допълва от подобно предложение от Виена, което тръгва от австрийската столица в 19:18 ч. за вечерно пътуване по забележителната железница Semmering. Вагоните от Мюнхен и Виена се съединяват в малките часове във Филах в Каринтия, откъдето влакът продължава пътуването си на юг в Италия, спирайки в Милано и Павия на път за Генуа и крайбрежието. Цените на еднопосочните билети от Мюнхен или Виена до всяка дестинация в Лигурия започват от 30 евро за нощно пътуване на седалка, пътуването в кушет вагон струва от 50 евро, а настаняването в спален вагон - от 70 евро.

От Бордо до Шварцвалд

Снимка: iStock by Getty Images

Във Франция, както и в Обединеното кралство, водещите новини за железопътния транспорт този месец бяха свързани със стачките, но националният оператор SNCF включва в разписанието за 2023 г. няколко допълнителни влака за дълги разстояния. Има допълнителни TGV влакове между Париж и югозападния германски град Фрайбург. На 17 декември на таблата за заминаване във Фрайбург ще се появи изцяло нова френска дестинация - стартира седмична линия до Бордо. От германския регион Шварцвалд до Бордо пътуване за по-малко от осем часа би било невъзможно преди едно поколение. Това може да е маршрут за любителите на виното, но не това е причината за търсенето, а по-скоро тематичният парк на север от Фрайбург, който е много популярен сред френските посетители. Той вече има специална гара, наречена Ringsheim/Europa-Park, където от края на декември ще можете да хванете не само седмичен влак до Бордо, но и директен TGV до Марн-ла-Вале-Шеси, за Дисниленд Париж. Този маршрут със сигурност ще се хареса на желаещите да се насладят на двата водещи тематични парка в Европа в рамките на едно пътуване. Цените на еднопосочните билети от Фрайбург или Рингсхайм до Бордо започват от 59 евро.

Възстановена връзка с Литва

Снимка: iStock by Getty Images

Миналата пролет активисти се обърнаха към европейските органи с призив за създаването на трансгранични железопътни услуги в Литва в момент, когато Каунас беше в центъра на вниманието като европейска столица на културата. За щастие полските и литовските власти реагираха, като на 1 юли въведоха два пъти седмично линия от полския град Бялисток до Каунас. Сега тази услуга се повишава до статут на Intercity с ежедневни връзки от Краков и Варшава до Литва. Влакът тръгва от Краков в 4,01 ч. сутринта, когато разумните пътници наистина трябва да са още в сън. Отпътуването от Варшава е в 7,35 ч., което дава възможност за късно следобедно пристигане в Каунас и Вилнюс. Една от любопитните особености на новата услуга е, че се налага смяна на влака в Mockava, малка гара в Литва, където пътниците се прехвърлят от полския влак на литовския. Връзката е гарантирана и се заплаща по транзитни тарифи. Еднопосочен билет за деветчасово пътуване от Варшава до Вилнюс е на цена от 120 злоти (около 25 евро).

Победители ...

Железопътните връзки между Норвегия и Швеция често са определяни като плачевни. Но на 11 декември стартира нова услуга по маршрута Осло-Стокхолм. Броят на директните влакове е увеличен на пет на ден, а по маршрута дебютират удобни, модерни влакове SJ3000. Времето за пътуване е съкратено, като най-бързите услуги вече отнемат малко повече от пет часа. Цените на еднопосочните билети започват от 385 шведски крони (34 евро).

... и губещи

Промените в разписанието невинаги са добра новина. На 11 декември бяха премахнати директните влакове от Дрезден до Виена, от Марсилия до Мадрид и от Лион до Барселона, които се движеха веднъж дневно.