Анализи

Обонятелният туризъм е новата тенденция в пътешествията

  04.01.2023 08:53  
Обонятелният туризъм е новата тенденция в пътешествията

Ароматизирани изложби на изкуство. Екскурзии, които ви карат да помиришете града. Тези впечатляващи преживявания ви карат да следвате носа си. Десетина пътешественици се събират около картината от 16 век "Христос в Лимбо" и поемат дълбоко въздух. Благодарение на ароматизаторите тези туристи вдишват дим и сяра, за да предизвикат усещането за огнените порти на ада, изобразени в ренесансовата творба. Всичко това е част от обиколката "Следвай носа си" в Музея Улм в Германия. Като съчетава произведения на изкуството, изобразяващи цветни градини, парфюмна топка или маса, пълна с храна - с реконструирани аромати, културният център се надява да потопи посетителите в своята колекция.

Все по-голям брой музеи, хотели и експерти по ароматите предлагат приключения, основани на миризми, за да помогнат на пътниците да се свържат по-дълбоко с дестинациите, пише списание National Geographic.

Ароматът е единственото усещане, което е пряко свързано с центровете на паметта и емоционалното обучение в мозъка, казва Рейчъл Херц, невролог от университета Браун. "Това прави обонянието наистина уникално по отношение на начина, по който преживяваме света около нас", казва Херц. "Благодарение на тази невронна организация преживяването ни на мирис е емоционално."

Музеят Улм в Германия

Музеят Улм в Германия

Снимка: iStock by Getty Images

Въпреки че ароматите са мощни машини на времето, историята на обонянието до голяма степен е пренебрегвана. Сега експертите настояват да се запазят и защитят миризмите като нематериални части от културното наследство - и приканват пътешествениците да изпитат как сложните аромати могат да разкажат истории за забравени места, традиции и променяща се среда в природата.

Запазване на обонятелното наследство

Възстановяването на миризми от миналото не е лесно. За да създаде изложбата "Следвай носа си" през 2022 г., Музеят в Улм си партнира с Odeuropa - проект, който разработва нови методи - включително изкуствен интелект и инструменти за сетивно извличане на информация - за идентифициране и запазване на миризми от европейското наследство. Ароматите за изложбата, произведени от парфюмеристите на International Flavors and Fragrances (IFF), смесват химически автентични реконструкции на миризми с масла и други материали, които няма да навредят на произведенията на изкуството.

"Музеите са контролирана среда, но те невинаги насърчават преживявания, които са толкова богати, колкото живота", казва Сесилия Бембибре, която ръководи работата на Odeuropa в областта на науката за обонятелното наследство. "Това е пропусната възможност."

Други експонати използват силата на аромата. През 2022 г. Лувърът в Париж стартира нова серия от обонятелни обиколки, свързани с колекцията му от натюрморти; Музеят Прадо в Мадрид дебютира с изложба на аромати, вдъхновена от картините на Ян Брьогел "Петте сетива".

"Миризмата може да привлече публика, която не е лесно да бъде привлечена чрез визуални средства", казва Бембибре. "Тя би могла да привлече хора със зрителни затруднения или по-млада публика, която търси различни преживявания."

Снимка: iStock by Getty Images

Поради изменението на климата някои аромати - и свързаните с тях истории - са изложени на риск от загуба, казва тя. Изследователите от Odeuropa се справят с това предизвикателство чрез "енциклопедия на наследството на миризмите", която ще бъде публикувана през тази година. Те също така работят с ЮНЕСКО за създаване на политики за защита на ароматите. Отвъд Европа Бембибре вижда възможности за опазване на ароматите в слабо представени общности, като гарантира, че този нематериален слой на културното наследство ще бъде запазен за бъдещите поколения.

Картографиране на "миризми и пейзажи"

Разходката из Амстердам например разкрива безброй аромати - постоянно присъстващата миризма на каналите, на стари книги и дори следи от току-що изпечени вафли. За да проучи допълнително как миризмата свързва историите за класата, пола и колониалното минало на града, Музеят на Амстердам стартира "Ароматна обиколка на екоисторията на Амстердам" през 2022 г. Самостоятелната обиколка, създадена в партньорство с Odeuropa, включва карта с различни исторически миризми, като например парфюмиран помандър - ароматизирана топка, за която се смята, че предпазва от чума.

Макар че обонятелните асоциации отдавна се свързват с първите ни впечатления и спомени за местата, художничката и лектор Кейт Маклийн прави още една стъпка напред в тази връзка с практиката, която нарича "миризлива разходка". Маклийн провежда пешеходни обиколки в различни градове по света, като превежда усещаните от участниците аромати в ръчно рисувани карти на "ароматните пейзажи". През януари тя ще усеща ароматите и ще картографира улиците и местата в центъра на Филаделфия, като фонтана на площад "Вашингтон" и Камбаната на свободата. "Става дума за това да присъстваш и да кажеш: "Аз съм свързан с пейзажа, през който се движа в момента", казва Маклийн. "Надявам се, че в бъдеще всички ние ще можем по-добре да оценим дълбочината и сложността на това, което е лесно да отхвърлим с едно вдишване."

Ароматна ваканция

Хотелиерската индустрия използва ароматите като инструмент за създаване на марка повече от десетилетие, казва Херц. "Дори когато е напълно забележим, хората са склонни да го пропуснат, защото сме толкова визуални, а ароматът е невидим", казва тя. "Това е нещо, което кара обонянието ни да изглежда като не много важно, но ние го изпитваме през цялото време."

Хотелите също се опитват да предлагат ароматизирани преживявания. В Balmoral в Единбург гостите могат да се включат в майсторски клас по ароматизиране с основателя на първата парфюмерийна къща в Шотландия - Kingdom Scotland. В Borgo San Felice, Тоскана, майсторът парфюмерист Мария Джентиле води семинари за обоняние, които се фокусират върху ароматите около лозята: мокри листа, бъчви, пълни с вино, земни нотки на дърво и роза дамасцена.

Снимка: iStock by Getty Images

Барманите на Френската ривиера също използват ароматите по новаторски начин, вземайки пример от винопроизводителите. В хотел Barrière Le Majestic Cannes Емануеле Балестра управлява лаборатория на място, където превръща ароматни растителни вещества, отглеждани в градините на хотела, в сложни тинктури за подобряване на изживяването при опитването на коктейлите. Той налива напитките си в специални чаши с огънати ръбове, така че гостите да се докосват до аромата с всяка глътка.

"Коктейлите обикновено нямат експлозия от аромати като виното", казва Балестра. "Парфюмът усилва вкуса и той се превръща в изключително сетивно изживяване."

Парфюмеристите на International Flavors and Fragrances в Ню Йорк, създават не само парфюми, но и аромати, които музеите и други културни институции използват в изложби и обиколки. Всичко това е част от нова тенденция в обонятелния туризъм, която използва миризмата за изследване на историята, изкуството или културата. Каква ли ще бъде следващата новост?