Анализи

Малага привлича дигитални номади от Северна Европа

  20.01.2023 18:43  
Малага привлича дигитални номади от Северна Европа

В испанския град Малага и разположената недалеч от него туристическа дестинация Коста дел Сол се наблюдават все повече чужденци, дошли да живеят и работят тук от различни краища на Европа на фона на промените в начина на живот и работните навици след пандемията. Това пише Ройтерс, позовавайки се на данни на две от най-големите местни компании за сградно строителство.

Според строителната фирма "Аедас Хоумс" (Aedas Homes) закупените от чужденци нейни жилища в Коста дел Сол са се удвоили през 2022 г. - от 124 продадени имота през 2021 г. до 248 през миналата година. Същевременно местният й конкурент "Неинор Хоумс" (Neinor Homes) заявява, че чужденците съставляват около 40 на сто от младите хора в градчето, които са избрали дългосрочно наемане на жилища, откакто компанията е създала подразделението си за услуги за наемане през 2020 година. В други испански региони чуждестранните клиенти са значително по-малко или почти липсват.

Покупките на имоти от чужденци в региона на Андалусия, където е и Малага, са се увеличили с 62 на сто през първото полугодие на 2022 г. спрямо година по-рано, сочат данни на Центъра за статистическа информация на испанските нотариуси.

Градският съвет на Малага обяви, че платформата "www.malagaworkbay.com", стартирала през февруари 2021 г. в помощ на така наречените "дигитални номади", е била посетена повече от 160 000 пъти до края на миналата година.

Милиони служители бяха принудени да работят от вкъщи по време на ограничителните мерки, насочени към възпиране на разпространението на КОВИД-19 през 2020 г. Дори и след затихването на пандемията много компании позволиха дистанционната работа да остане, а служителите вече могат да работят от всяка точка по света.

Компанията "Аедас Хоумс" е отбелязала скок в продажбите на жилища на граждани на Полша и Чехия - страни, в близост до войната в Украйна, но са се увеличили и купувачите от Белгия, Франция и скандинавските страни, е посочил главният изпълнителен директор Дейвид Мартинес.

"Не мисля, че това е само заради войната (…) Мисля, че много хора са преосмислили начина си на живот след КОВИД-19", изтъква той като причина за ръста.

Технологичен хъб 

Малага се стреми да се позиционира като технологичен център, който може да привлича чуждестранни таланти, а не просто да бъде врата към плажовете и голф игрищата на Южна Испания. Миналата година местното правителство премахна данъка върху богатството, който задължаваше както местните жители, така и чужденците да заплащат данък върху паричните си активи, дори ако са съхранявани в чужбина.

Новата политика вече дава плодове. Американският гигант "Алфабет", компанията майка на "Гугъл", избра града като място за европейски център за киберсигурност заради броя на технологичните стартъпи, които вече са базирани там, според испанското правителство.

Американската банка "Ситигруп" (Citigroup) обяви през март 2022 г. планове да отвори център за младши инвестиционни банкери в Малага, предлагайки "по-добро равновесие между работата и личния живот за привличане на млади таланти".

Привличането на граждани на страни от Северна Европа към южните региони на Стария континент се е засилило след пандемията, е казал пред Ройтерс главният изпълнителен директор на "Неинор Хоумс" Борха Гарсия-Еготексеага.

"Компаниите в Европа биха могли да обмислят мерки като намаляване на заплатите или по-ниско заплащане за тези, които искат да работят дистанционно от други държави, тъй като служителите ще бъдат щастливи, защото ще имат известна свобода", е казал той.