Анализи Новини

Луксозният сектор е нетърпелив да си върне китайските туристи като клиенти

   
Луксозният сектор е нетърпелив да си върне китайските туристи като клиенти

Възобновяването на пътуванията на китайците след края на ограниченията за придвижване, налагани заради ковид пандемията, е добра новина за луксозния сектор макар той да успя да компенсира липсата им през последните години благодарение най-вече на американците, предаде Франс прес.

"Новото отваряне на Китай е една от ключовите "мега теми" за луксозния сектор през 2023 година", отчита "Роял банк ъв Канада" (Royal Bank of Canada - RBC), която преразглежда към повишение прогнозите си за растежа в сектора до 11 на сто за 2023 година спрямо очакваните по-рано 7 на сто.

Луксозните марки не си губят времето: по повод Китайската Нова година, която започва днес и ще премине под знака на Черния воден заек, "Бърбъри" (Burberry) е създал колекция, чийто основен герой е заек, "Диор" (Dior) представи часовник с "годината на заека", a "Ботега Венета" (Bottega Veneta) разви килим с името си на Великата китайска стена, за да честити новата година на мандарин.

Преди пандемията китайската клиентела е правила "една трета от покупките на луксозни стоки в света, като две трети от тези покупки са направени извън Китай", припомня пред АФП Жоел дьо Монголфие, директорка на подразделението за луксозния сегмент в американската консултантска компания "Бейн енд къмпани" (Bain and Company). Луксозният сектор тогава е бил с обем 281 милиарда долара.

През 2021-а, годината на възстановяване, в която луксозният сектор надвиши предпандемичните продажби, "китайците са потребявали, но единствено в Китай", според нея. А "през 2022 година ситуацията е било много по-сложна с непредвидените локдауни в страната". Това не е попречило на световните продажби в сектора да нараснат с 22 на сто и без китайците, допълва експертът.

"Този растеж се дължи в голяма степен на силното присъствие на американски клиенти, запазилите се потребители от Япония, Южна Корея и Югоизточна Азия и преоткриването на европейската клиентела, която бе пренебрегвана от десетилетия и е проявила по-голям от очаквания интерес към луксозните стоки", заяви пред АФП Ъруин Рамбург, анализатор и автор на "Бъдещия лукс: какво предстои за бизнеса с луксозни стоки".

С премахването на ограниченията за пътуване в Китай "ще има значително завръщане на китайски туристи, но това ще е по-скоро през второто тримесечие", според Арно Кадар, управител на портфолио във "Флорной" (Flornoy).

"Китайците ще се завърнат от април", уверен е и Рамбург. И толкова по-добре: "Тази възможност за завръщане на китайските клиенти не бива да бъде подминавана, тъй като секторът има нужда от тях", допълва Арно Кадар.

С оглед на това, че туристическите потоци от САЩ и Близкия изток биха могли да намалеят, то влиянието на обменния курс евро-долар няма да е толкова благоприятно. Що се отнася до потреблението на европейската клиентела, то може да бъде забавено от социалните протести, според специалисти в сектора.

"Европейските бутици имат нужда от това възстановяване на китайската клиентела, която да замени американските клиенти, тъй като те могат да потребяват предимно на местно равнище", смята Арно Кадар.

"Пред европейските бутици вече има опашки и без китайската клиентела и ще са необходими повече служители", отбелязва Жоел дьо Монголфие.

Ще могат ли китайските туристи да възстановят връзките с любимите си дестинации в исторически план - Европа и Азия? Кои страни ще предпочетат? Марките трябва да са "гъвкави", за да отговорят на това търсене, според Жоел дьо Монголфие, допълва БТА.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати