Новини Събития

Министър Илин Димитров представи приоритетите за туризма

   
Министър Илин Димитров представи приоритетите за туризма
Министърът на туризма Илин Димитров с двете си заместнички - Ирена Георгиева (отляво) и Мариела Модева (отдясно)
  Мирослав Иванов

Служебният министър на туризма Илин Димитров представи списък с 16 приоритета в работата си през следващите месеци. Той е изготвен след консултиране с национално представените браншови организации. Прозрачни процедури по отдаване под наем на плажовете са сред приоритетите в работата на служебния министър на туризма Илин Димитров. Той обяви на пресконференция, че ще има видеонаблюдение и присъствие на представители на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), МВР, ДАНС.

Министерството ще се фокусира върху ограничаване на нелегалните екскурзии. Това ще стане чрез засилени екипни проверки с експерти от КЗП, МВР и НАП. Те ще се правят по границите, ще се реагира и на сигнали, които могат да се подават до министерството и КЗП. Илин Димитров обясни, че са дерегистрирани 211 туроператори и агенти заради непредставяне на задължителната застраховка "Отговорност на туроператора". Писма за застраховката са изпратени до 600 компании. Димитров посочи, че до края на мандата ще бъдат подготвени предложения за законови промени във връзка с проблема с нелегалните екскурзии.

По отношение на негативната тенденция с намаляващите германски туристи от началото на ковид кризата, които вече са три пъти по-малко, има вариант за финансиране на засилена реклама на пазар Германия чрез туроператорите. За целта ще бъдат заложени в обществените поръчки по-големи суми, за да могат фирмите, които ще ги спечелят, да са задължени да рекламират България през туроператорите, каза Димитров. Поръчките се очаква да стартират до края на февруари. По този начин се планира да бъдат компенсирани германските туроператори, които бяха отрязани от помощта от 35 евро на седалка доведен турист в чартърите през 2022 г.

„Годината ще е тежка, защото продължава да има отлив на германските туристи за България“, коментира Димитров. Той не знае и дали ще има ефект от рекламата през германските туроператори за предстоящия летен сезон. Възстановяване може да има през 2024 г.  

 „Три пъти спаднаха немските туристи от началото на Ковид пандемията. Те стоят най-дълго в България – пред сезона и по време на него. Те са чакани туристи от хотелиерите. С намаляването на германците, намалява и чартърната програма и то значително“, призна министър Илин Димитров. За целта ще бъдат проведени нови разговори с германските туроператори за увеличаването на чартърите. Отделно започва от днес „роуд шоу“ в Германия, на което ще бъде представена България в 6 града. От българска страна има 15 участници, а от германска страна – над 120 фирми.

По темата за гаранционния фонд за туроператорите, заместник-министър Ирена Георгиева каза, че до средата на месеца се очаква да има завършен доклад, подготвен от Дружеството на актюерите в България. Предстои той да бъде обсъден с бранша, като се предлагат 3 варианта за създаването на фонда. Предстоят и разговори с ББР, за да може финансовата институция да кредитира първоначалните вноски на компаниите във фонда. Държавата не може да финансира първоначалните вноски в Гаранционния фонд, уточни Георгиева.

Министерството ще работи и за разкриване на туристически представителства в Румъния и Великобритания, а за Турция е в процес процедурата по назначаване на туристическо аташе. В момента има такива в Германия и Полша, а от Русия е върнато в министерството.

Сред останалите приоритети е възможността да бъде коригиран Планът за възстановяване и устойчивост на България в сферата на туризма. Отново в работата на ведомството ще помагат инфлуенсъри и журналисти, които ще рекламират страната ни на външните пазари. „Ще се ръководим в работата си, както и досега, от принципи като експертност и максимална прозрачност при действията си в подкрепа на сектора“, допълни министър Димитров.

Пълен списък на приоритетите на Илин Димитров:

  • Действия по представянето на страната ни и подготовката на сезон лято 2023;
  • Организиране и провеждане на поредица от работни срещи зад граница, ориентирани към бизнеса или т. нар. road show за B2B срещи в целеви пазари;
  • Рекламиране на страната чрез включване в кампаниите и на международни туроператори;
  • Организиране на журналистически турове с прецизно подбрани участници и мониторинг върху публикациите им;
  • Разкриване на туристически представителства в Румъния и Великобритания, в процес е процедурата по назначаването на туристическо аташе в Турция;
  • Провеждане на ясни и прозрачни процедури за отдаване под наем на плажове с участието на наблюдатели от КПКОНПИ, МВР и ДАНС
  • Реализиране на информационна разяснителна кампания в туризма съвместно с компетентните органи (КЗП, МВР и НАП) със съвети към потребителите и търговците с цел ограничаване на сивия сектор и нелоялните практики в сектор туризъм;
  • Дигитализация на статистическите данни за туризма и обновяване на страницата на МТ с нов дашборд и ново пространство за статистика и анализи;
  • Отлично представяне на страната ни на всички туристически борси до края на месец април;
  • Подготовка за провеждане на 68-та сесия на Регионална комисия „Европа“ на Световната Организация по туризъм към ООН, чийто домакин е София в периода 30.05 – 2.06.2023 г.;
  • Подготовка за кандидатстването на България за домакин на COP 29.
  • Продължаване на действията по изработването на модел за гаранционен фонд за туроператорите;
  • Продължаване на работата по създаване на единна дигитална карта на страната с интегрирана информация от сектор туризъм, земеделие и култура с участието на висшите училища, НПО сектор и бизнес;
  • Организиране на съвместна контролна дейност на компетентните по Закона за туризма контролни органи за ограничаването на порочните практики с организирането на т.нар. “нелегални екскурзии“;
  • Активни действия по решаването на кадровите проблеми в сектор туризъм – работа по райони и места. Организирането на работни срещи в 28-те областни града на страната и подобряване връзката образование-бизнес. Допълнително прецизиране на времевата рамка за туристическите стажове. Анализ и предложение за подобряване на нормативната уредба при наемането на лица от трети страни;
  • При възможност за корекции – включване на повече възможности за финансиране на сектор туризъм по ПВУ.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати