Транспорт

Авиоиндустрията се готви за полети с един пилот

  07.02.2023 11:37  
Авиоиндустрията се готви за полети с един пилот

Европейският авиационен регулатор отхвърли стремежа на индустрията да позволи на пътническите самолети да се управляват само от eдин пилот от 2030 г., но заяви, че обмисля да позволи работа от един човек за части от полетите още през 2027 г.

Eвропейските производители на самолети "Ербъс" (Airbus SE) и "Десо" (Dassault Aviation SA) предлагат да се разреши един пилот да управлява самостоятелно машината, когато тя достигне круизната височина, макар да смятат, че поне двама пилоти ще продължат да са нужни в кокпита при излитане и кацане.

Предложението включва такива ограничения като забрана за работа на пилоти с медицински състояния или малко часове опит да бъдат сами в пилотската кабина, каза Андреа Боярди, мениджър в регулатора - Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), пред "Ройтерс".

Авиационната индустрия иска самостоятелното летене, за да облекчи проблема с недостига на работна ръка и да реши затруднението с почивките на пилотите. Облекчаването на регулациите би позволило на пилотите да си почиват по време на полети на дълги разстояния, без да е необходимо на борда да има втори екипаж, който да ги замества.

Боярди обаче каза, че предложението от индустрията за изцяло еднопилотно летене до 2030 г. е "абсолютно нереалистично", тъй като автоматизацията не е напреднала достатъчно и самостоятелното летене изисква ниво на безопасност, еквивалентно на съществуващите операции.

Самостоятелното летене, дори в круизна фаза, се нуждае от одобрение от Международната организация за гражданска авиация на ООН, отделни авиокомпании и техните съюзи на пилоти. Очаква се агенцията на ООН да започне да проучва въпроса в началото на тази година.

Боярди каза, че само най-модерните самолети, оборудвани за по-високо ниво на безопасност от изискваното от минималните стандарти за сертифициране, могат да се използват за самостоятелно летене в круизна фаза на полета. Той посочи като такива Airbus A350 и потенциално Boeing 787 и 777X.

По-малко амбициозното предложение за соло полети в круизна фаза, което няма да започне преди 2027 г., първоначално ще има за цел да подобри почивка на пилота по време на редовни полети, каза той. Така пилотите ще могат да спят на легло, вместо да вземат кратки непланирани дремки в пилотската кабина.

Ако безопасността бъде доказана, екипажите на дълги разстояния, които сега изискват трима или четирима пилоти, могат да бъдат намалени до двама.

Дори ограниченото самостоятелно летене обаче разделя авиокомпаниите и поражда обществени страхове, като същевременно предизвиква нарастваща реакция сред пилотски групи като Европейската асоциация на пилотската кабина.

Докато канадските транспортни власти са категорично против промяната, хонконгската авиокомпания "Кати пасифик" вече е разговаряла с производителите за операции с намален екипаж, пише "Ройтерс". Главният изпълнителен директор на "Ер Франс" Ан Ригайл каза пред "Ройтерс", че еднопилотните операции не са приоритет.

Източник от индустрията, запознат с проекта на "Ербъс", каза, че A350, използван за полет с един пилот в круизна фаза, ще разполага с допълнителни автоматизирани защити срещу заплахи като пожар и повреда на двигателя и ще поддържа функции на автопилот при повече обстоятелства, отколкото сега.

"Ербъс" заяви, че проучва концепцията за единичен пилот, когато самолетът е достигнал круизната височина, докато "Боинг" прехвърлят въпроса към регулаторите, пише "Ройтерс".

Боярди каза, че разглежданите концепции не правят разлика между товарни и пътнически полети. Съпротивата на потребителите обаче може да доведе до започване на полетите с един пилот и от товарните полети, казаха представители на индустрията.



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати