Анализи

Пътуванията са приоритет за европейците въпреки кризата

   
Пътуванията са приоритет за европейците въпреки кризата

Пътуването е приоритет и единственият разход, който хората са готови да запазят (59%) или да увеличат (16%) при днешните икономически условия. Според последния доклад на Европейската туристическа комисия (ETC) за наблюдение на нагласите за вътрешноевропейски пътувания, мнозинството от анкетираните планират да запазят бюджета си за пътуване непроменен през тази година, въпреки настоящата икономическа криза и глобалния финансов стрес, пише Travel Tomorrow.

Проучването дава представа за плановете за пътуване в Европа през пролетта и лятото на 2023 г. и показва, че 77% възнамеряват да предприемат пътуване през първите 6 месеца на 2023 г., което е с 16% повече от миналата година. Анкетираните също така показват нарастващо желание да пътуват извън собствената си страна, като 63% от анкетираните вече предпочитат международни пътувания в рамките на Европа.

Забележително е, че планираният бюджет за почивка остава непроменен, което показва решимост да се пътува въпреки финансовата несигурност. С 6% повече в сравнение с предишната година, 37% от европейците все още планират да похарчат между 1000 и 2000 евро на човек за следващото си пътуване. Други 19% декларират дори повече, надхвърляйки 2000 евро.

"Последните данни показват, че пътуването остава основен приоритет за европейците през първата половина на 2023 г. Това е добре дошла новина, особено като се има предвид, че голяма част от планираните пътувания са в рамките на Европа. Тези тенденции очертават обнадеждаваща картина за сектора през тази година и доказват неговата устойчивост пред лицето на глобалните икономически предизвикателства. Сега, за да се възползва от доверието на потребителите и ранните резервации, секторът трябва да следи отблизо и да предвижда промените в потребителските нужди и да адаптира офертите си в съответствие с тях", коментира изследването президентът на ETC Луис Араухо.

Проучването показва обаче, че настоящият финансов климат продължава да бъде сериозен проблем за пътуващите. Нарастващите разходи за пътуване тревожат 23% от европейците, а 18% заявяват, че личните им финанси и икономическото им положение ги притесняват.

Пътуващите реагират на финансовите предизвикателства с по-активно и гъвкаво поведение при покупка. Европейците се ангажират с пътуванията си по-рано, отколкото преди година, като 44% вече са резервирали изцяло или частично следващата си почивка, което е със 7% повече в сравнение с 2022 г. При избора на дестинация атрактивните оферти и изгодни предложения (17%) са от ключово значение, на второ място след приятното време (18%).

Друга промяна в поведението е свързана с навиците за харчене по време на пътувания. Повечето респонденти планират да намалят покупките си в дестинацията (18%), да резервират по-евтини места за настаняване (16%) и да избират по-достъпни ресторанти (15%), за да се вместят в бюджета си за почивка. Купуването на пакети "ол инклузив" и посещението на по-малко забележителности с входна такса също се обмислят съответно от 12 % и 10 % от анкетираните.

Въпреки че разходите за енергия и стоки от първа необходимост като храна и облекло се покачват, пътуванията продължават да са приоритет за европейците. Пътуването е единственият разход, който хората са готови да запазят (59%) или да увеличат (16%) при днешните икономически условия. Всъщност 58 % от анкетираните планират да пътуват поне два пъти в страната или в чужбина през следващите месеци.

От друга страна, перспективите не са добри за разходите за електроника и облекло, както и покупките за свободното време и развлечение,  концерти, хранене и спорт. По-малко от половината от анкетираните (47%) планират да похарчат същата сума в тези категории, а само 8% смятат да увеличат разходите си.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати