Турагенции

Туроператорите предлагат 4 стъпки за проблема с кадрите в туризма

   
Туроператорите предлагат 4 стъпки за проблема с кадрите в туризма
АБТТА предлага решения за проблема с кадрите
  Мирослав Иванов

Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции (АБТТА) предлага предприемането на 4 стъпки към решаването на проблема с липсата на кадри в туризма. Това обяви Даниела Стоева, зам.-председател на организацията по време на дискусия за кризата с кадрите в сектора по време на изложението "Ваканция и СПА Експо" в София. Те са взаимствани от Франция, която изпитва недостиг на персонал в туризма във връзка с организирането на лятната олимпиада в Париж през 2024 г.

Първата мярка е да се направи комуникационна кампания в България за професиите в туризма, какво представляват и да се проведе предимно в дигиталните платформи. Туристическата индустрия страда от негативен имидж в цял свят в момента, обясни Стоева. Тя обясни, че Франция провеждат подобна комуникационна кампания и излъчват клипове за професиите в туризма - основно в дигиталните канали. Организирана е от държавата.

Следващата стъпка е да се направи специална платформа за работа в туризма. Тя трябва да се създаде от държавата заедно с туристическия бизнес. Подобна платформа вече работи във Франция, подчерта Даниела Стоева.

Третата стъпка е да стартира проучване за дефицита на персонал в България. От него трябва да стане ясно не само за количествата и брой липсващ персонал, но и да се види с какви хора и умения разполагаме и какви точно търсим, каза Стоева. По този начин да бъдат насочени образователните програми към нуждите на бизнеса и за подготовката на необходимите умения в бъдещите служители. Четвъртата мярка е туризмът да бъде промотиран пред поколението Z, което тепърва се ориентира в коя сфера да работи. Това са младежите между 18 и 26 години, които са родени в периода 1996-2009 г. Някои от тях завършват средно образование, а други висшето си. Те могат да получат квалификации в туризма и да бъдат наети от бизнеса. "С това поколение може да се работи и да бъде мотивирано, за да избере за своя работа именно туризма", подчерта Даниела Стоева.

За изпълнението на тези стъпки Франция създава план, който е финансиран от Министерсгвото на икономиката и струва 9 млн. евро. За изпълнението му се включва целият туристически бизнес. Изпълнява се от началото на 2022 г.

Председателят на АБТТА Димитрина Горанова обяви, че в България липсват кадри във всички браншове на туризма - хотели, ресторанти, туроператори, екскурзоводи, дори няма и шофьори за транспорта. В допълнение проблеми създава и демографската криза.
Министърът на туризма Илин Димитров каза, че приема предложената от АБТТА пътна карта да се направи проучване и анализ на пазара на труда и необходимостта от умения в сектора и на тази база да се изгради комуникационна кампания за подобряване на имиджа на професиите в туризма. Той подчерта, че има възможност да се финансира тази инициатива.

Мирослав Иванов 



Анкета

Къде ще пътувате за априлската ваканция?


Резултати