Транспорт

Авиокомпаниите отново привличат инвеститори

   
Авиокомпаниите отново привличат инвеститори

Избягвани по време на пандемията, авиокомпаниите, които съкратиха служители и свиха операции, за да оцелеят по време на коронавирусната криза, сега пренебрегват прогнозите за печалбата и примамват обратно инвеститори, пише Bloomberg.

Virgin Australia, толкова крехка финансово, когато Covid-19 удари през 2020 г., че се сви за седмици, претърпя забележителна трансформация под новия собственик Bain Capital и планира да се листне отново в Сидни. Ryanair Holdings се върна към печалба през тримесечието до декември и не вижда край на доходоносния си период. American Airlines има по-опростен флот и се фокусира върху най-печелившите полети.

Тези и други прясно рационализирани превозвачи се възползват от скока на пътуванията, след като ограниченията срещу разпространението на Covid-19 отпаднаха. Международната организация за гражданска авиация очаква търсенето да се възстанови до нивата преди Covid по повечето маршрути през това тримесечие и след това до около 3% по-високо от нивата от 2019 г. до края на годината.

„В авиацията отново може да се инвестира“, казва Джун Бей Лиу, портфолио мениджър в Tribeca Investment Partners в Сидни, който контролира 1,2 милиарда австралийски долара (822 милиона долара) във фондове.

Апетитът на

 Апетитът на инвеститорите към авиокомпаниите изненадващо се възстановява. Графика: Bloomberg

Индексът на Bloomberg,  проследяващ 29 авиокомпании от цял ​​свят, се повишава с над 25% от края на септември.

Очаква се повторното отваряне на Китай да доведе до ново възстановяване на трафика към и от предпочитани дестинации като САЩ, Япония и Сингапур. В Хонконг, засегнат от затварянето на Китай, Cathay Pacific тази година ще реализира първата си печалба от 2019 г., показват прогнози на анализатори.

Това е изключителен обрат за индустрия, която претърпя загуби, близо 200 милиарда долара през последните три години. Десетки хиляди пилоти, летателни екипажи, наземни работници и други служители загубиха работата си, докато съоръженията в пустините на Калифорния и Централна Австралия се напълниха с нежелани самолети.

Авиосекторът се

 Авиосекторът се възстановява почти напълно след пандемията. Графика: Bloomberg

Превозвачите ще генерират печалби от 4,7 милиарда долара през 2023 г. според Международната асоциация за въздушен транспорт. Въпреки че това е малка част от 26,4 милиарда долара, направени от авиокомпаниите през 2019 г., ключовите финансови показатели показват, че индустрията е на най-здравата си основа от години.

„Като се има предвид прогнозата за гибел и мрак по време на пандемията, индустрията се справя доста добре“, казва Володимир Билоткач, доцент по управление на авиацията в университета Пърдю в Индиана и автор на книгата The Economics of Airlines. „След кризи някои авиокомпании се появяват в по-добра форма от преди“, добавя той.

Възстановяването обаче не е равномерно. Норвежката Flyr този месец подаде молба за банкрут по-малко от две години след началото на летенето. Дни по-рано британският нискотарифен превозвач Flybe прекрати дейността си.

Провалите са по-тясно свързани с оценката на Уорън Бъфет за индустрията преди повече от десетилетие. „Най-лошият вид бизнес е този, който расте бързо, изисква значителен капитал, за да предизвика растеж, и след това печели малко или никакви пари“, написа председателят на Berkshire Hathaway в годишно писмо до инвеститори. „Разбирайте авиокомпаниите“, добави той.

Промяната в динамиката търсене и предлагане

Това, което е различно сега, е огромната пропаст между ограничените налични места в самолетите и силния апетит на обществеността за пътуване, което позволява на авиокомпаниите да завишават цените.

„Динамиката на търсенето и предлагането е толкова различна, колкото никога не е била в моята кариера“, посочва главният изпълнителен директор на United Airlines Скот Кърби. „Всяка точка от данни продължава да го демонстрира отново и отново. Мисля, че маржовете като цяло ще бъдат по-високи“, добавя той.

Отчитайки рекордни приходи за четвъртото тримесечие миналия месец, главният изпълнителен директор на American Airlines Робърт Изом каза, че преминаването през пандемията е направила превозвача по-ефективен. „Това е най-добрият ни период за резервации след празниците“, заяви той. „Очакваме силното търсене да продължи през 2023 г.“, добави Изом.

Авиокомпаниите отново

 Авиокомпаниите отново добавят служители. Графика: Bloomberg

Ръстът на търсенето съвпада с ограниченото предлагане на работна ръка. За много пътници това се изразява в дълги опашки пред гишетата за чекиране с недостатъчен персонал или дълго чакане пред въртележките за багаж. За инвеститорите това означава, че някои от авиокомпаниите, които притежават, генерират повече от два пъти повече приходи на работник, отколкото преди две години.

„Ще осигурим рекордни печалби през текущата финансова година и очакваме да продължим да растем печелившо през следващата година и след това“, казва главният финансов директор на Ryanair Нийл Сорахан в интервю.

Възстановяването на Virgin Australia

Virgin Australia предоставя може би най-резкия контраст „между миналото и настоящето.

През по-голямата част от десетилетието преди пандемията авиокомпанията отчиташе годишни загуби, изгаряше акционерния капитал всяка година и периодично искаше от инвеститорите повече пари.

Под собствеността на Bain Virgin Australia съкрати хиляди работни места, преразгледа полетите на дълги разстояния и сега лети само с Boeing 737 на по-къси разстояния. Изпълнителният директор Джейн Хрдличка - бивш шеф на нискотарифната авиокомпания Jetstar на Qantas - овладя разходите и намали международните маршрути.

Освободена от голяма част от дълга си и с намален флот, авиокомпанията печели пари за първи път от години.

„Тяхното управление на разходите е много по-добро“, казва Нийл Хансфорд, председател на австралийската консултантска компания Strategic Aviation Solutions.

Bain е избрала Goldman Sachs, UBS и Barrenjoey Capital Partners като водещи мениджъри за евентуалната продажба на акции, посочи лице, запознато с въпроса миналата седмица.

В имейл до персонала на 31 януари Хрдличка посочва, че приходите са били около 2,5 милиарда австралийски долара през шестте месеца до декември, с марж на печалба от около 5%. Първата печалба на авиокомпанията от години „със сигурност е крайъгълен камък за тихо празнуване“, пише тя.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати