Анализи Новини

Министерството на туризма започна да рекламира вътрешния туризъм в прогнозата за времето

   
Министерството на туризма започна да рекламира вътрешния туризъм в прогнозата за времето

Министерството на туризма започна кампания да рекламира вътрешния туризъм в прогнозата за времето по националните телевизии и с клипове и предавания в други електронни медии. Синоптички представят различни обекти от страната, като се изписва логото на България и слогана „Открий и сподели“. Идеята е на служебния министър на туризма Илин Димитров. „Започваме да рекламираме България по нов начин на вътрешния пазар и ще го правим в прайм тайма на телевизиите в прогнозата за времето“, заяви той. Димитров допълни, че по радиата ще бъдат правени специализирани предавания и рубрики, като ще бъдат представяни конкретни дестинации.

До момента са договорени над 3.6 млн. лв. с ДДС с Нова ТВ, БТВ, БНТ, Дарик радио и Радио „Фокус“ за период от една година, обявиха за TravelNews от министерството. Най-много средства получава БНТ – 1 200 000 лв. с ДДС, следва Нова телевизия – 1 050 000 лв., БТВ с 1 020 000 лв., като за последната телевизия предстои сключването на договор. Радио предавания и клипове ще правят Радио „Фокус“ срещу 228 000 лв. и Дарик радио – 198 000 лв, показва справката. В процес на договаряне са кампании за насърчаване на вътрешния туризъм през 2023 г. и с други медии. Целта е да се проведе значима национална рекламна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм. Предвиден е интегриран подход при реализиране на рекламни кампании за вътрешния пазар, който ще включва микс от канали: телевизионна и радио реклама, реклама в онлайн медии, участие на национални изложения и събития, като кампаниите ще бъдат надграждани чрез нови подходи и формати с цел налагане на единен бранд България и позитивното присъствие на темата туризъм във водещите български медии, обясниха от Министерството на туризма.

Интересен момент е, че Министерството на туризма върти едни и същи стари клипове на вътрешния туризъм през последните 3 години, които бяха направени по време на Ковид пандемията. Те показват гледки от страната и завършват с логото на България и слогана „Открий и сподели“.

„Българският туризъм въобще не трябва да се рекламира на вътрешния пазар, защото всички знаят какво има в страната и всеки сам може да си открие информация онлайн и да прочете за даден обект. Всички много добре познават големите ни курорти като Слънчев бряг, Златни пясъци, Св. Константин и Елена и планинските курорти, че държавата да ги рекламира. Пускането на една и съща реклама е меко казано непрофесионално. Като цяло рекламата на България в България са загубени пари“, коментира пред TravelNews Максим Бехар, водещ пиар експерт и собственик на агенцията M3 Communications Group. Според него Министерството на туризма и бранша трябва да се насочат към сериозна реклама на страната на външните пазари. Това трябва да става най-вече през чуждите туроператори и роуд шоута пред тях на съответните важни пазари. Максим Бехар смята, че е грешка реклама на България чрез външни инфлуенсъри, които могат да доведат до злепоставяне на туризма ни чрез други свои действия. Журналистическите пътувания също са осторял метод.

Друг известен пиар експерт – Любомир Аламанов, собственик на агенцията SiteMedia, също смята, че вътрешният туризъм трябва да се рекламира сам чрез бизнеса – хотелиери, туроператори и курорти. Иначе се получава държавата да подпомага един бизнес, подчерта тя. Според него Министерството на туризма трябва да си поставя цели и целеви групи, когато пуска реклами, независимо дали на вътрешния или международните пазари. Аламанов препоръчва да бъде създаден борд между държавата и бизнеса, в който да се събират съвместно средства за реклама и имиджа на България.

Представители на туристическия бизнес коментираха, че е недопустимо да се пуска една и съща реклама на туризма на вътрешния пазар в продължение на 3 години. „Това е нелепо и тези клипове са писнали на хората. Цари пълно безумие, защото тези клипове не могат да накарат никой българин да почива в страната“, обяви Димитър Попов, управител на туроператора „Пенгуин травел“, който изпраща наши туристи навън и води чуждени у нас. Според него един клип трябва да провокира и да носи послание. В момента всички големи туристически дестинации излизат с нови рекламни кампании и послания. България не е направила нищо ново в последните 3 години, подчерта Попов. Той описа ситуацията като по време на комунизма, когато е излъчван дълго време рекламен клип по националната телевизия на „Океански риболов“ – як мъж е излиза и призовавал: „Яжте риба“!

Синоптикът проф. Георги Рачев и собственик на туроператора „Географски свят“ смята, че няма нищо лошо да бъдат рекламирани туристически обекти в прогнозата за времето. Но трябва да бъдат показвани малко популярни дестинации, като бъдат попитани експерти – екскурзоводи и туроператори. „Важно е кой и как определя кои обекти да бъдат показвани. За целта трябва да има визия и стратегия, която да бъде обсъдена с бранша“, каза проф. Рачев. Според него българите пътуват страшно много и едва ли министерството може да им каже къде да ходят.

Рекламата на туризма е в ресора на зам.-министъра на туризма проф. Мариела Модева, която не разбира от тази дейност, а е културолог. Затова пряко се е заел със задачата самият министър Илин Димитров. Министерството на туризма извърши преоценка на стратегията си за осъществяване на вътрешна реклама на Дестинация България. Идентифицирана е потребността да се прилага интегриран подход, защото излъчването единствено на рекламни клипове в рамките на страната не води само по себе си до така желаните резултати. Необходимо е да се въздейства върху нагласите на българския потребител на националния туристически продукт. Планираната рекламна кампания на вътрешния пазар през 2023 г. ще бъде с различна от досегашната насоченост – традиционните рекламни клипове ще отстъпят водещото си място в маркетинговия микс на специализираните предавания и рубрики, които разказват истории за местата на България – завладяващи, невероятни и заслужаващи да бъдат посетени. Целта е българите не само да чуят и да разберат за прекрасните места в страната ни, но и да ги посетят и опознаят, коментираха от Министерството на туризма.

Националната реклама трябва да покрие четирите сезона, както и да въздейства върху начина, по който се възприема туризмът в страната. Пакетите включват програмно време за излъчване на телевизионни и радио предавания, специализирани рубрики в популярни и/или специализирани предавания, специален акцент е представянето на Дестинация България в прогнозите на времето в централните новинарски емисии, както и излъчването на рекламни спотове. Договорените пакети са съчетани с бонуси – публикации, брандирано съдържание в онлайн каналите на посочените медии, мрежи от регионални сайтове и тематични страници в тематични приложения.

През 2022 г. бившият министър на туризма Христо Проданов беше сключил договори за излъчвания на старите клипове за вътрешния туризъм в следните национални телевизионни медии, техните онлайн медии и социални канали – БНТ 1 и БНТ 2, Нова телевизия, Кино Нова, Диема, Диема Фемили, Нова Нюз, Нова Спорт, бТВ, бТВ Екшън, бТВ Синема, бТВ Комеди, бТВ Лейди, България Он Еър, Дарик Радио, БГ Радио, Радио Енерджи, Радио 1, Радио 1 Рок, Радио Nova. Същите клипове бяха излъчвани и при предходния служебен министър Стела Балтова. Те бяха изработени по време на бившия вицепремиер и министър на туризма Марияна Николова (в правителството Борисов 3) и имаха за цел да насърчат вътрешния туризъм по време на Ковид пандемията.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати