Новини Транспорт

H2Fly разработва самолети, задвижвани с водород

   
H2Fly разработва самолети, задвижвани с водород

Компанията H2Fly, която произвежда самолети, задвижвани с водород успешно е тествала на земята своята процедура за криогенно зареждане с водород. Това е важно за планираните от компанията тестови полети през следващите месеци, пише Kaldata.

Ако тестовите полети също се окажат успешни, това ще бъде важна стъпка към бъдещето на по-чисти (по отношение на емисиите на изкопаеми горива) полети на дълги разстояния. В условията на толкова голям натиск за намаляване на въглеродните емисии в авиационната индустрия би било чудесно, ако могат да се произвеждат и използват самолети, задвижвани с водород.

Водородът е единственото жизнеспособно решение, тъй като други варианти, като например чисто електричество не са приложими, според експертите. Това се дължи на различни причини, сред които е и фактът, че батериите са тежки. Поради тази причина водородната енергия би могла да бъде своеобразен „свещен граал“ в авиацията.

Водородът има около 2,8 пъти повече енергия за единица тегло от сегашните течни горива. Въпреки това, дори и след като бъде криогенно охладен до течност, той все още заема значително количество пространство (около 3,7 пъти повече от реактивното гориво). Тъй като водородът може да остане течност само при температури под -253 °C, той е лек, но заема много място, а част от спестеното тегло се губи, когато се разгледа цялостно.

Поради тази причина повечето нови компании, занимаващи се с водородна авиация са я проучили, отбелязали са я и са продължили да правят самолетите си с газообразен водород. Без да се занимават с криогенна течност, има повече от достатъчно работа, за да се докаже, че останалите системи – от горивните клетки и съхранението до електрическото задвижване са сертифицирано безопасни и готови за работа.

Но именно тук H2fly се проявява с готовност да поеме предизвикателството. След като през 2009 година компанията извърши първия пилотиран полет, задвижван изцяло с водород, а неотдавна проведе новаторски изследвания със система за газообразен водород, интегрирана в двуфюзелажен самолет Pipistrel Taurus G4, сега компанията е оборудвала същия самолет HY4 със система за съхранение на течност от Air Liquide и се надява да полети отново към небето с течен водород.

Направеното днес изявление се отнася до завършването на наземните тестове за зареждане с гориво. Криогенният резервоар вече е преминал през обширни тестове за вибрации и течове от страна на компанията.

„Успешните наземни тестове за зареждане днес бележат следващия етап в стремежа ни да удвоим обхвата на нашия самолет HY4. Това е важна стъпка за предстоящата ни кампания за летателни изпитания това лято, която ще демонстрира възможността на течния водород да бъде гориво за полети на средни и дълги разстояния“, обясни проф. д-р Йозеф Кало, съосновател и главен изпълнителен директор на H2FLY.

Ако HY4 стартира по план това лято, това ще бъде първият в историята полет на пътнически самолет с човешки екипаж, задвижван с течен водород. Преходът към зелена икономика ще има значителна полза от това новаторско начинание.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати