Само си представете: планирали сте почивка на другия край на света, избрали сте маршрут с едно или две прекачвания, изчислили сте всичко до минута и тогава се е случило неочакваното - един от полетите е закъснял с 2 часа. Разбира се, авиокомпаниите ще ви помогнат бързо да намерите нови билети, но колко време ще трябва да чакате в чакалнята?
За да сведете до минимум подобен риск, струва си да знаете кои превозвачи със световно име имат „статут“ на най-неточните.
Съответното проучване е направено от Гражданската авиационна администрация на Великобритания. Специалистите са анализирали повече от 385 000 полета, извършени миналото лято, за да разберат какво да очакват туристите тази година.
Антирейтингът е воден от унгарската компания Wizz Air, която беше много популярна в Украйна преди войната. Анализът показа, че от повече от 15 000 полета, организирани от тази компания до и от Великобритания, 66% са излетели със закъснение от повече от 15 минути. Средно пътниците е трябвало да чакат почти час за излитане.
Второто място заема британската чартърна компания Tui Airways, която изпрати 61,3% от летните полети в края на миналата година. Средно клиентите на този превозвач са чакали самолета около 46 минути.
Другите компании са разположени в следния ред:
Lufthansa, Германия – 49,3% от закъснелите полети;
Air Portugal, Португалия – 48,5%;
EasyJet, Великобритания – 47,8%;
Ryanair, Ирландия – 47,1%;
Air France, Франция – 45,3%;
Jet2.com, Великобритания – 45.1%;
British Airways, Великобритания – 44,3%;
Virgin Atlantic, Великобритания – 41,6%.
Не само британската правителствена организация обаче се интересува от статистиката за закъсненията на полетите. Много други компании и медии анализират тази област от различни позиции всяка година. По-специално CNN Travel анализира данните за май-юли 2022 г. и създаде рейтинг на летищата с най-големи закъснения на полети.
Международното летище Торонто Пиърсън, разположено в Канада, заема първо място в тази "класация". Всеки втори полет от тук е тръгвал със закъснение. Не изостава и летището във Франкфурт в Германия, където 45,44% от самолетите са излетели със закъснение.
За парижкото летище Шарл дьо Гол във Франция този показател е 43,2%, за разположеното в Амстердам Schinpol – 41,5%, а за лондонското летище Гетуик – 41,1%.
Освен това журналистите са анализирали броя на отменените полети миналото лято. Оказва се, че повечето от тях са на китайското летище. Като цяло класацията е следната:
Международно летище Бао'ан, Китай - 7,9%;
Международно летище Нюарк Либърти, САЩ – 7,4%;
Летище Ла Гуардия, САЩ – 7%;
Международно летище Торонто Пиърсън, Канада – 6,5%;
Международно летище Сукарно-Хата, Индонезия - 6,2%.
Важно е да се отбележи, че закъсненията на полетите са нормално явление. Това се дължи предимно на различни технически проблеми и метеорологични условия.
Въпреки това, не се разстройвайте, ако трябва да чакате няколко часа за полета си. В този случай трябва да знаете за правата си. Авиокомпанията трябва да ви компенсира за изразходваното време. Компенсациите са различни:
пълно възстановяване или безплатна замяна на билети;
изплащане на средства за морални щети (от 250 до 600 евро);
плащане на хотелска стая по време на закъснението;
безплатна храна
Всичко това е валидно при условие, че закъснението е причинено по вина на въздушния превозвач. Тоест, ако трябва да изчакате полет поради лошо време или началото на военни действия, никой няма да ви компенсира загубите.
Освен това трябва да разберете, че самата авиокомпания няма да ви предложи всички тези бонуси. Трябва сами да се свържете с представителя на превозвача и да поискате това, което ви се полага. За целта ще трябва да покажете своя билет и международен паспорт и, ако е необходимо, да напишете изявление.
Ако компанията откаже да ви компенсира, можете да се обърнете към съда. Но не го отлагайте, защото колкото по-рано споделите проблема си с правоприлагащите органи, толкова по-големи са шансовете да получите положително решение.