- Трагедията във ведомството е пълна
- Министерството може да бъде закрито и рекламата да се поеме от бранша
- Няма реклама на зимния туризъм
Това казва в интервю пред TravelNews Бранимир Ботев, президент на българската секция на Европейската лига за икономическо сътрудничество, а от 2016 г. оглавява Европейския институт за анализи и стратегии. Той е бивш зам.-министър на туризма.
Г-н Ботев, как оценявате работата на министъра на туризма Зарица Динкова?
- България и тази година изпусна влака. Имам чувството, че министърът на туризма се занимава с всичко друго, но не и с туризма в България. Оставям настрана, че това е поредният изключително некомпетентен министър след Николина Ангелкова, Стела Балтова и др. Тази семпла женица не би могла да изпълнява дори функциите на експерт по заместване, защото не знам за какво има експертиза. Тя е поредната калинка, която завъртяха през администрацията. Първо беше невзрачен заместник-министър на външните работи, а в момента е още по-невзрачен, да не кажа нелеп, министър на туризма. Но вие журналистите трябва да обръщате повече внимание на политическите централи, които излъчват тези калинки, и които след това остават в сянка, но им дърпат конците, когато трябва да се похарчат едни пари за обществени поръчки или когато трябва да прокарат интересите на менторите си.
Все пак министър Динкова стъпи на поста в средата на летния сезон. Какво трябваше да направи?
- Имахме един доста тежък летен сезон и тя нищо не направи. Нямаше никакви действия от това министерство. Това е една поредица от времето на ковид пандемията с все тежки сезони за България. Имахме един изключително проблемен, да не кажа трагичен, летен сезон от гледна точка на възприятието за България като цяло. Да оставим на страна количественото присъствие на чуждестранни туристи. Виждате колко се промени структурата на туристите. Загубили сме немския пазар, отдавна загубихме и много други входящи пазари. По естествени причини отпадна руският пазар, но той не може да бъде заменен от украинския, белоруския или от молдовския пазар. Румънците, които са най-голямата група във входящия туризъм в България, вече много често само преминават транзит от тук по пътя им за Гърция.
Това означава ли, че трябва да търсим нови пазари?
- Първо трябва да търсим нови пазари и същевременно трябва да се борим за всеки турист от съществуващите ни пазари. В момента с изключителни усилия задържахме полския пазар. Те ни преоткриха, но не благодарение на държавата и на Министерство на туризма. Просто на полския пазар работят туроператори с традиции от много години и тези хора успяват да проявят един болезнен инат и успяват с много усилия, труд и инвестиции да заменят ролята на държавата. Чудя се ако се тегли една черта за парите, които харчат чиновниците в Министерство на туризма и то не само за бюджета, но и всички онези нелепи пари, които се харчат уж за някаква реклама, далеч по-добре е да бъде закрито това ведомство и тези средства да бъдат предоставени на бранша. Той да започне да ги разпределя по определен начин по отношение на входящите пазари и по подходящите канали за реклама. Убеден съм, че ако държавата отделя бюджета от 17 млн. лв. за рекламата и ги предостави на бранша да ги управлява, тогава може да бъде поставено и условието пропорционално – колкото пари отделя държавата, толкова средства да дава и браншът. Това се случи в САЩ при администрацията на Обама и там Brand USA започна да работи по този начин. Реформата беше посрещната с аплодисменти в САЩ и дава резултати.
Вече трябва да започне да бъде рекламиран зимният туризъм, но няма никакви индикации нещо да се случва в тази посока. Какво трябва да се направи?
- Даже сме закъснели, защото не виждаме никаква реклама на чуждите пазари за зимния сезон. През февруари следващата година в Банско ще има световна купа. Кръг от нея ще има за първи път и в Пампорово. Това е голям успех за България и Министерството на туризма трябва да се включи като съорганизатор и да рекламира страната ни. Ние трябва да се подготвим много добре и да представим България. Освен това трябва да започне силна реклама на зимния сезон в Англия, който е най-големият и традиционният ни пазар за ски курортите ни. Проблемът е огромен с пълния хаос и липса на визия на Министерството на туризма. Въобще там липсва съзнанието, че рекламата следва да се осъществява в стратегически стъпки и то много авансово преди съответния сезон. Не сега, ние трябваше да започнем още през пролетта рекламата на зимния сезон. Но сега е последният вагон на последния влак, който минава покрай нас и ние рискуваме и него да го изпуснем.
Трябва ли да рекламираме и на нови пазари зимния туризъм? Например загубихме туристите от съседна Гърция.
- Точно така, това е пазар до нас. Голяма част от входящия туризъм при нас вече е пазарът на съседите. Ние трябва да се борим буквално за всеки от туристите на Румъния, Гърция, Турция, Сърбия и Северна Македония. Аз бих казал, че резерв има не само в Гърция, но и в Турция.
Но за турците са пречка визите.
- Да, но да не забравяме, че голяма част от турците, които живеят и работят в Западна Европа, както и тези с български корени, притежават двойно гражданство и шенгенски визи.
Вие сте първият, който започнахте да рекламирате българския зимен туризъм в Истанбул. Какво трябва да се направи?
- Благодаря, че си спомняте. Това беше по време на големия панаир в Истанбул и ние бяхме направили втори по-малак щанд за зимен туризъм, което предизвика огромен интерес сред турците. Тогава 27 турски медии и издания дойдоха на откриването на нашия щанд за зимен туризъм. Дори кметът на Истанбул дойде и прояви интерес. България е най-близката външна дестинация, където турците могат да научат децата си да карат ски и то до една близка до тях среда и като кухня, и като манталитет, и като традиции – приятелско отношение. Само мегаполисът Истанбул, който е 22 милиона човека, може да бъде един прекрасен входящ пазар. За съжаление не очаквам сегашният екип на Министерството на туризма да свърши нещо. Трагедията е пълна!
Интервюто взе Мирослав Иванов