Анализи

Слабата ваксинация ще се отрази негативно на българския туризъм

   
Слабата ваксинация ще се отрази негативно на българския туризъм

казва в интервю пред TravelNews Иван Грошев, председател на Асоциацията на инкаминг агенциите (AIA), която обединява представителите на чуждите туроператори, водещи туристи у нас. Той е управител на „МТС България“ и представлява британския туроператор Jet2holidays, германските FTI и Vtours, руския „Корал“, полския „Везир“, чешкия „Fisher“ и др.

 

Г-н Грошев, какво се случва с туроператорите и авиокомпаниите, които са заложили в своите пакети и оферти, че ще получат 35 евро помощ на седалка в чартърите за доведен турист в България?

  • След срещата в Министерството на туризма, която беше в понеделник, туроператорите бяха уведомени за затрудненията по промяната на дизайна на процедурата, но също бяха уверени, че тази помощ ще се случи на по-късен етап. Така, че за момента ситуацията е овладяна.

Имате ли обяснение кой прекара тази поправка и защо е направена?

  • Нямаме конкретно информация кой точно я е направил. Това е доста несполучлива компилация между двете помощи за авиокомпаниите и за туроператорите.

Българските авиокомпании са доволни и казват, че тази поправка им харесва, и ще искат среща с министъра на туризма, за да остане в този вариант. Как ще коментирате?

  • Протекционизмът и Европейският съюз са малко несъвместими понятия. Според мен не е правилно от гледна точка насърчаване на туристопотока да бъдем ограничавани само с български авиокомпании. Още повече, че българските авиокомпании едва ли имат капацитет да извозят всички туристи до страната. Те не работят и на всички пазари.

Какво ще се случи ако грешката не бъде оправена от следващото Народно събрание? Някои авиокомпании и туроператори все пак са планирали тази помощ в бюджетите си. Как ще се отрази това на България и на нейния имидж?

  • Има някои, които не само са ги планирали в бюджетите си. Голяма част от тях са ги калкулирали и в цените си. Цената е калкулирана със съответната сума по-малко и на практика ще загубят парите. Това ще се отрази негативно на България като туристическа дестинация. Най-малкото самото планиране на чартъри в бъдеще ще бъде много по-консервативно. На практика ще означава, че България лъже. Не знам дали си спомняте първата година туроператорите взеха реално 75% от тези 35 евро, защото имаше тежка процедура. Тогава повечето колеги си казаха добре, може би е грешка на растежа и подходиха с разбиране. Вторият път обаче ако ситуацията остане такава каквато е в момента, се връщаме назад - един път стомничка с вода, втори път, а на третия път се чупи.

Каква беше ситуацията за инкаминг агенциите през изминалото лято, които представлявате големите чужди туроператори, изпращащи туристи в България?

  • Ако говорим за туристите от европейските пазари, които почиват в България, можем да говорим за ръст спрямо миналата година, но все още сме на -70% спрямо 2019 г. Като цяло Източна Европа се възстановява малко по-бързо в сравнение със Западна Европа. За съжаление Англия е изгубена изцяло. Догодина нашата надежда е да се отвори и този пазар. Първият рестарт ще бъде през лятото на 2022 г. Jet2Holiday Великобритания няма да включат България за предстоящия зимен сезон. Други туроператори може би ще включат България отново ако обстановката позволява, например Balkan Holidays  и Love Holiday. Ако всичко беше както трябва, работихме активно да пуснем зимна програма и от Jet2Holidays, въпреки че не са специализирани в ски почивките. Но в момента самите обстоятелства не са благоприятни да започнат нещо, което не е в специалността им.

Каква е ситуацията за лято 2022? Започнаха ли някакви записвания или всичко отново ще бъде last minute?

  • Ние очакваме, че догодина пак ще бъде всичко в краткосрочен план. Надяваме се, че ще бъде в малко по-дълга перспектива спрямо тази година. С Министерството на туризма обсъдихме необходимостта от реклама и мероприятия за промотиране на дестинацията. От тяхна страна има позитивна реакция, но е въпрос на тайминг да преценим кога трябва да се случат. През тази година имахме едно събитие за германския пазар, където участваха немски журналисти и представители от бордовете на директорите на много туроператори и агенти.  Проведе се през юни и го нарекохме Restart BG tour. За следващата година имаме идея пак в тази посока, но ще го направим в началото на май като season opening. Таймингът на тези събития и на маркетинговите кампании трябва да бъде съобразен със записванията. В момента няма никакъв смисъл. Очакванията са ни, че записванията ще бъдат в диапазона 20-30 дни преди датата на пътуването. Ние в Асоциацията на инкаминг агенциите обсъждаме тези тенденции и те се отбелязват при всички туроператори и при почти всички пазари. Така, че ние говорим отново за един доминиран от last minute сезон през 2022 г.

Вие сте представител още на германските туроператори FTI и на V Tours. Какъв беше сезонът от най-важния пазар за българския туризъм?

  • На немския пазар сезонът беше слаб както и на другите пазари. Пак говорим за спад от около 70% спрямо 2019 г. В момента никой не може да очаква нещо обосновано за догодина, но надеждата ни е да достигнем 50-65% от обема през 2019 г. Това означава, че няма да има пълно възстановяване и през 2022 г. Вижте, темпът на ваксинация в България е слаб. Нормално е един турист като си избира дестинацията да види какво е нивото на ваксинация и какъв е рискът да се зарази. Най-малкото дори и туристите да са ваксинирани, децата им не са, и съответно като отговорни родители ще търсят нещо сигурно.

В този смисъл, как ще се отрази слабата ваксинация на туризма ни?

  • Абсолютно негативно. Ако се поставите в ролята на един клиент и трябва да избирате къде отивате, ще изберете там където има по-голям процент ваксинирани. България е на последното място по ваксинация в Европа, така че няма какво друго да очакваме. Това ще се отрази и на нас туроператорите, турагенциите и хотелиерите. Когато отидете в едно туристическо бюро да ви посъветват къде да отидете на почивка и знаят, че в България са само 19% ваксинирани, естествено ще ви предложат друга дестинация. Така, че можем да очакваме част от лошите резултати в туризма през 2022 г. да бъдат повлияни от липсата на ваксинация.

Интервюто взе Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати