Новини Транспорт

Авиокомпании са пред фалит заради забавената държавна помощ

   
Авиокомпании са пред фалит заради забавената държавна помощ

Български авиокомпании са пред фалит заради забавената държавна помощ от Министерството на транспорта вече трети месец. Това обяви пред TravelNews Тодор Иванджиков, председател Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ). Временно сертификатите за опериране са върнали чартърните авиокомпании TayaranJet и Holiday Europe, каза той. „Те нямат работа и дейност заради Ковид пандемията и най-засегнатият сектор - туризмът. Без свежи средства от държавата няма да оцелеят“, коментира Иванджиков. Общо в страната има регистрирани 20 авиооператора.

Авиосекторът не е подпомогнат единствено в България през последните близо две години. Бившето правителство на ГЕРБ въобще не реагира адекватно с подкрепата за бизнеса в Ковид пандемията. Двете служебни правителства също се бавят с отпускането на средствата. През септември, в края на предишното кратко Народно събрание, бяха гласувани 60 млн. лв. за българските авиокомпании. Министерството на транспорта обаче се забави с приемането на схемата и нейното изпращане за нотификация в Европейската комисия. От Брюксел пускат питания, но експертите в нашето ведомство не отговарят навреме със становища, коментираха други представители на авиокомпании. Според тях дори правили корекции по помощта, което изненадвало ЕК.

Авиокомпаниите са притеснени, че гласуваните 60 млн. лв. могат да бъдат загубени и върнати в бюджета на страната, ако не бъдат разпределени на бизнеса до края на годината.   

Във връзка с актуализацията на Закона за държавния бюджет за 2021 година за отпускането на помощта от 60 млн. лв. на авиокомпаниите, се проведоха редица срещи с представители на авиационната индустрия и се предприеха съвместни действия от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) и ГД ГВА по изготвяне и изпращане (на 08.10.2021 г.) на съответните разработени документи за схемата на държавна помощ за България до Европейската комисия, обясниха от Министерството на транспорта. Предоставянето на средствата, представляващи държавна помощ, се извършва в съответствие с изискванията на Закона за държавните помощи (ЗДП). Съгласно чл. 21 от него, държавните помощи, включително всяко намерение за предоставяне на нова държавна помощ или за изменение на съществуваща държавна помощ, подлежат на уведомяване пред Европейската комисия. Средствата се предоставят след получаване на разрешение от Европейската комисия относно съвместимостта на помощта с вътрешния пазар. Заинтересованата държава членка не може да започне прилагането на предложените мерки, докато тази процедура не доведе до постановяването на окончателно решение от ЕК.

Към настоящия момент, във връзка с изпратената нотификация до ЕК, в МТИТС постъпват само уточняващи въпроси и искане за допълнителна информация от страна на определените представители на Комисията. Предоставени са отговори и информация в определените от Комисията срокове, като за част от тях е изискана допълнителна информация от въздушните превозвачи и летищата в България. По искане на ЕК е насрочена онлайн среща за допълнителни разяснения и обсъждане на предложената схема за държавна помощ, която се е провела вчера. От страна на България, не са подавани запитвания до ЕК, както и корекции по вече предложената мярка, обясниха още от Министерството на транспорта.

По данни на Eurocontrol през 2020 година спадът на пътнически полети по редовни линии е 65%. Родните авиокомпании, които осъществяват 70-80% от чартърните програми за България, не са реализирали никакви приходи в този период. Тези обстоятелства поставят авиацията в страната ни в ситуация на невъзможност да продължи да съществува без cпeшнa пoдĸpeпa, зa дa oцeлeе в тeзи бeзпpeцeдeнтни форсмажорни ycлoвия. Възстановяването на сектора се очаква да бъде тежко и бавно и да продължи години - до 2024 или дори до 2025 година.

Като аргумент за исканията си от АБАИ дават статистика за подкрепа за сектора от други държави членки на ЕС, които са осигурило подкрепа за своите авиокомпании: Австрия е подпомогнала авиацията си със 150 милиона евро, Белгия с 290 милиона, Румъния - с 62 милиона, а Гърция - със 120 милиона евро.

От АБАИ посочват още, че чартърният бизнес, който извършват българските авиокомпании, е съществено важен за страната ни тъй като приходите от него остават в българската икономика и са много важна предпоставка за стабилизирането и развитието на туризма в България, който представлява 12% от БВП. Авиацията има значителен дял във формирания от транспортния сектор БВП, който възлиза на 6% от общия за страната през 2019 г. Секторът има ключова роля за туризма – около половината пристигащи по въздух туристи у нас, пътуват с полети на български чартърни авиокомпании. В страната има 20 регистрирани въздушни оператора за превоз на пътници, товари и поща, 30 авиационни технически организации, 13 учебни центъра за авиационен персонал и 33 оператора за наземно обслужване на самолети.

Мирослав Иванов



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати