Анализи Новини Събития

Българският павилион на ЕКСПО Дубай – излагацията продължава

  16.01.2022 12:15  
Българският павилион на ЕКСПО Дубай – излагацията продължава
България се представя със стандартен павилион
  Снимки: Мирослав Иванов

Световното изложение ЕКСПО Дубай (EXPO DUBAI 2020) започна с една година закъснение заради отлагането му при възникването на световната пандемия от COVID-19. Стартира на 1 октомври 2021 г. и ще продължи до 31 март 2022 г. Провежда се на всеки пет години, в продължение на 6 месеца, а това издание е под надслова "Обединявайки умовете и създавайки бъдещето”. В него участват над 190 държави и проектите им във футуристичния изложбен комплекс създават усещане за цял един град в южните покрайнини на Дубай.

България също се представя със свой павилион

този път след като през 2015 г. не успя да се включи в Милано, защото Министерството на икономиката беше пропуснало сроковете за подаване на заявка и не успя да организира на време процедурите с обществените поръчки. Засега българското участие на ЕКСПО Дубай е разочароващо и съпътстващо само със скандали още от началото. Още преди откриването репликите на Панагюрското златно съкровище и предмети от Варненския некропол бяха задържани на митницата в Дубай. Последва нулев интерес към българския павилион, който е оформен по доста непривлекателен начин - с мокет на пода и обикновени стъклени витрини. На него бяха презентирани манекенките Боряна и Анна Шехтови, тъй като последната била фотограф и е представила своя изложба със снимки на известни българи, които живеят в Обединените арабски емирства (ОАЕ), за което съобщи първо TravelNews. Фотографиите са били подредени насред най-популярното ни златно съкровище. На една от снимките е нейната сестра Боряна, която е представена с бащиното име Стефанова „като модел и талантлив интериорен дизайнер, работи и създава нейните красиви проекти, вдъхновени от безкрайните възможности в Дубай“.

Боряна Стефанова Шехтова е жена на подземния бос Христофорос Аманатидис, известен с прякора Таки, от когото има и дете. Таки е търсен от българските власти и Интерпол за разпространение на нартотици, като се смята, че се укрива в Дубай, където се премести и роди самата Боряна Шехтова. Другата сестра Анна Шехтова живее също в Дубай със строителния предприемач Георги Василев, който е съдружник в известната компания "Джи пи груп", обвързвана в медиите с бившия генерален директор на „Лукойл България“ и един от големите хотелиери у нас Валентин Златев.

След „доброто“ начало от представянето на България, излагацията продължава и до ден днешен, видя на място репортер на TravelNews. Павилионът си остава празен, неатрактивен и със слаба посещаемост. Новият изпълнителен директор на консорциума ДЗЗД "България Експо 2020 Дубай" Галина Райчева се мъчи да оправи нещата с организирането на различни събития, но концепцията е сбъркана в основата или по-скоро липсва такава.

България се намира на хубаво място,

в синия район „Мобилност“, почти в началото на един от входовете на изложението, вдясно от основната пътека. Наблизо са големите държави Русия, САЩ, Саудитска Арабия, домакините от ОАЕ и др. С тях трудно можем да се мерим, защото са изградили невероятни и красиви палати. Но нашият павилион е по-зле и от всички останали по-малки участници. Всъщност е най-зле!

България е наела стандартен павилион, защото е най-евтин. Облепен е отвън с непознати лица, които нямат нищо общо със страната ни. Даже няма голямо лого и надпис. На няколко места са сложени винили и плакати с надпис България. На мрежи с прозрачни винили трудно се разпознават планините ни, като са предпочетени зимни пейзажи.

Вътре са пръснати във витрини копието на Панагюрското златно съкровище и предмети от Варненския некропол. Описанието е със ситни букви и трудно може да го откриеш, залепено е отстрани. Няма допълнително осветление, за да се види блясъкът и красотата на златното ни съкровище, нищо че е копие. По земята е мокет, като в едната част е сложена българската азбука. Наоколо има изкуствени български рози във вази, българска носия и три дървени изрисувани чинии по стената. Навсякъде има екрани, които прожектират пейзажи от страната. На един са показвани различни популярни българи по света – народната певица Валя Балканска, първият български космонавт Георги Иванов и др. Странно, но представяме и опакованата Триумфална арка в Париж от Христо Явашев – Кристо, който не говореше, че е българин, защото е изгонен от страната ни по време на комунизма и е отнето гражданството му.

  

В единия ъгъл на павилиона има изграден магазин,

в който се продават минерална вода, продукти от роза, парфюми, но няма сувенири. Българско кисело мляко също няма. Вместо страната ни да се представя с държавното млекопреработвателно предприятие „Ел Би Булгарикум“, което държи правата в цял свят за бактерията „Лактобацилус булгарикус“, незнайно как на щанда е избрана фирмата „Lacrima“ с брандиран хладилник. От нея на щанда се продават сирене и кашкавал. В медиите тя е обвързвана с името на депутата и бизнесмен Делян Пеевски, който е санкциониран по закона „Магнитски“ от САЩ.

Представянето на България свършва до тук, защото има само това. Обобщено едно голямо НИЩО. Страната ни така вижда присъствието си в район “Мобилност – движение  на хора, стоки и идеи“ на ЕКСПО Дубай. Почти празен павилион, без никакви атракции и без изобретения на редица млади хора в страната. Това ще види и президентът Румен Радев, който се очаква скоро да посети ЕКСПО Дубай. На 9 февруари е Денят на България. Но за съжаление страната ни отново не е в час с останалия свят, който показва „Мобилност“, „Устойчивост“ и „Възможност“. Ние пак сме някъде в миналото!

За сравнение в съседство е павилионът на Словакия,

който е обикновен като нашия на външен вид, но вътре е впечатляващ. Екокапсула те посреща на входа, а вътре може да видите нови изобретения на малки хеликоптери, самолети, виртуална реалност и уникален концептуален модел на автомобил. Страхотно кафене отстрани посреща гостите.

 

Сърбия, Алжир и Туркменистан срещу нас показват завиден дизайн отвън и вътре. Уникално се представя Саудитска Арабия с огромен интерес на публиката. Тя дори се рекламира с производството на рози, които са същите като нашите. Показва на екрани огромни полета с розови насаждения. Целият павилион ухае на тях. Дори отвън продават сладолед от рози по 10 долара, за който се вият огромни опашки. Страната е заложила на виртуална реалност в огромен размер, от която посетителите все едно са на летяща чиния и от нея виждат земята, в частност и Саудитска Арабия. Огромни опашки се вият още пред палатите на Русия и САЩ. Руснаците са направили своя павилион отвън под формата на планетата Сатурн и показват вътре човешкия мозък и ум. Имат и шоу програма. САЩ са извадили космическа совалка отпред, а вътре има планетариум, като през цялото време се движиш по подвижна пътека.

Няма малки, няма големи

няма бедни и богати. Всички държави гледат да се представят най-добре по време на световното изложение. Това е огромна реклама пред милиони туристи. До момента ЕКСПО Дубай е посетено от над 10 млн. човека от цял свят, казват организаторите. Те очакват още толкова до края на март. България можеше да се възползва от този огромен потенциал. Най-вече е добър имидж за туризма ни. Но същата излагация се случва по всички международни туристически и други търговски изложения, на които България участва. Явно в страната ни няма добри маркетинг, рекламни специалисти и дизайнери за по-доброто представяне ни пред света. Толкова си можем, защото не всичко е свързано само с пари. Българското участие в ЕКСПО Дубай струва 6.7 млн. лв. само за организацията на павилиона, без наема на площта. Изпълнител е консорциумът ДЗЗД "БЪЛГАРИЯ ЕКСПО 2020", който е избран по време на управлението на ГЕРБ от бившия министър на икономиката Емил Караниколов (свързван с ДПС и Делян Пеевски). Консорциумът е съставен от фирмите „Проджект Мениджмънт Адвайзори“, АРКА-Л.Т.Д., Д.о.Ф., „Сиела Норма“ АД и „Инфинити Травел“. Не е ясно какъв опит в организирането на изложения има "Сиела Норма" АД, която доставя машините за изборите. Нейният управител Иван Тодоров е съдружник и в туроператора "Инфинити травел", показва справка в Търговския регистър. Фирмата "Арка" от 20 години е "абонирана" да прави щандовете на България на туристическите изложения в чужбина, където също не блестим.

Дано да си научим уроците и грешките, и да се подготвим по-добре за световното ЕКСПО в Осака, Япония през 2025 г., за което трябва вече да се работи. Само пак да не стане без участието ни като в Милано. Защото Осака няма да ни чака!

Мирослав Иванов, Дубай