Анализи

Как се подготвя Европа за новия сезон?

   
Как се подготвя Европа за новия сезон?

След невиждания удар по туристическата индустрия от 2020-2021 г. в Централна и Източна Европа (спад с поне две трети на гостите) надеждите за първа по-нормална година бяха попарени на 24 февруари с началото на руската инвазия в Украйна. Първата реакция на туристите бе да се замислят дали да не се въздържат от пътувания и резервации - особено в съседките на Украйна - докато се разбере за какво става дума. Но има процеси, създаващи проблеми по целия континент, пише "Дневник".

Бързото поскъпване на всичко е другото голямо предизвикателство, заради което хората просто разполагат с все по-малки бюджети за туризъм. Това важи особено за гости извън Европа (в допълнение затварянето на руското небе удължи полетите от и към Азия) и от по-далечни места на континента, например за скандинавците, планиращи почивка в Гърция или Италия, казват от TUI, най-голямата група за пътувания в света. Дестинации като карибските острови може да се окажат трудно достъпни за всички.

Не достига и персонал, цените за някои пакети са договорени миналата година, а рязкото поскъпване на енергията докара собственици предимно в Южна Европа до ръба на фалита.

При пандемията бяхме принудени да затворим, но поне не губехме пари, а сега трябва да изпълним договорите си при условия, в които почти никой не се надява на печалба през 2022 г., разказва за "Ройтерс" собственик на хотел на остров Корфу.

"Иде лято, в което ще са включени климатици, хладилници, печки, всичко", допълва Костас Мерианос. В края на сезона ще съм щастлив, ако не дължа нищо на персонала си, на държавата и на доставчика на ток. Може и да ми останат 10 евро, казва негов колега.

Туризъм с война в съседство: как се подготвя Европа за новия сезон и различни гости

Снимка: Reuters

 

Освен това видът туризъм, който гостите търсят, също се променя. Разширява се нишата на по-скромните почивки:

  • В Испания ще през 2021 г се ускори търсенето на нощувки в селски райони (+11%), къмпинги и кемпер зони (+19.2%), апартаменти (+16%). Резервациите в хотелите намаляха с 8%, основно заради свитите бизнес пътувания. През януари продажбите на нови кемпери в Испания са скочили с над 34% на годишна база.
  • В Португалия расте апетитът към "бавен" туризъм. "Все повече хора търсят места с по-малко хора. Не вярвам, че ще се завърнат само заради слънцето и плажа", коментира Елдер Мартинш, президент на основната хотелиерска асоциация в Алгарве. Изоставените от жителите си планински села с каменни къщи се завръщат към живот, ремонтират ги и дават под наем, тъй като търсенето се е увеличило през 2020-2021 г. с 30% спрямо 2019 г.
  • В Италия сдружението Federturismo се надява да бъдат достигнати нивата на туристи от 2019 г. Но ако собствениците потегнат хотелите си, защото заради пандемията гостите са станали по-претенциозни към чистотата, сигурността и качеството.


Управляващи, като германския министър на икономиката Роберт Хабек, опитват бързо да контрират ефекта от войната с тезата, че за нея "няма по-добра контратежест от туризма". Пред Международната туристическа борса (ITB) в Берлин той обясни на 10 март, че с пътуване човек може да се сдобие с нови преживявания и дори да завърже приятелства.

Туризъм с война в съседство: как се подготвя Европа за новия сезон и различни гости

Снимка: Reuters

 

Три милиона бежанци от Украйна по-късно ще е нужно нещо повече. Формално погледнато, няма никакви ограничения или препоръки да не се пътува до Полша, Унгария, Словакия, балтийските републики и Румъния. В тях туристите идват заради места като Краков, тихите градчета по балтийския бряг и маршрутите за преходи и колоездене в Литва, Латвия и Естония, по-евтините плажове на България.

Но геополитическото напрежение си казва думата, коментира за "Дойче веле" Самед Кизгин, специалист по сигурност на пътуванията в A3M Global monitoring. Анке Буде, вицепрезидент на Германската асоциация от Алианса на независимите предприемачи в туризма, вижда да се събират първите облаци, защото някои хора са спрели да правят резервации. Това може да е просто първата реакция на шок от войната или да идва от ангажирани в доброволчески програми, според които просто е нередно в момента да се ходи на почивка или поне отлагат да мислят за такава.

Туризъм с война в съседство: как се подготвя Европа за новия сезон и различни гости

Снимка: Reuters

 

Според Конрад Гулдон от Полския офис за туризъм в Берлин твърде рано е да се правят прогнози за отмяна на пътувания заради войната. Той обяснява, че ако бежанците притесняват някого, те са предимно в градовете, в къщи за гости и някои хотели, но не и такива по курортите, а и популярните места са по-далеч от украинската граница. 

  • Компанията Forwardkeys, която проследява как вървят резервациите, каза за "Асошиейтед прес", че в първата седмица след избухването на войната те са намалели с 23% за пътувания вътре в Европа и с 13% за идващи от САЩ. По нейни данни с между 30 и 50 процента по-малко са записванията за България, Хърватия, Полша, балтийските републики. В рамките на 10-30% е спадът за останалата част от Европа с изключение на Белгия, Сърбия и Исландия.
Туризъм с война в съседство: как се подготвя Европа за новия сезон и различни гости

Снимка: Reuters

След тази първоначална реакция вероятно добре ще се представят страни като Португалия и Испания, защото са най-далеч от конфликта. Испания вече не може да разчита на традиционните около милион туристи от Русия и Украйна. Те дори не са и 1% от всички гости, но харчеха доста. Посещаваха предимно две-три места - Марбея, Коста Дорада и Тенерифе - и отсъствието им ще се усети в тези райони.

"Руското нахлуване в Украйна имаше незабавен ефект, като спря силното възстановяване на пътуванията от началото на януари. Но трансатлантическите пътувания и дестинациите в Западна Европа са засегнати по-малко спрямо първоначалните опасения. Изглежда, че засега да се пътува в останалата част от Европа е относително безопасно", коментира Хуам Гомес Гарсия от ForwardKeys.

За руснаците проблемът е много, много по-голям от ефекта от войната.

Заради санкциите те няма как да напуснат страната си към Европа и Северна Америка (и в отговор не пускат авиокомпании на държавите, наложили санкции), а това означава, че нямат нормален достъп и до карибските държави и Южна Америка. Небето над Европа е затворено и в тази посока се пътува или по обичайното трасе на стратегическите бомбардировачи със заобикаляне далеч на север над Норвегия (но пък няма кой да ги обслужва в Канада и САЩ), или на юг през Турция. Но това е само теоретична възможност. Западът ще преследва всеки, който обслужва такива полети по какъвто и да е начин, включително зареждането с гориво. Застрахователите анулираха услугите си за Русия, компаниите за техническо обслужване и резервни части напуснаха руския пазар.

Туризъм с война в съседство: как се подготвя Европа за новия сезон и различни гости

Снимка: Reuters

 

Стотици самолети на руски авиокомпании са взети на лизинг от дружества, регистрирани предимно на Бермудите и сега Владимир Путин позволи да бъдат пререгистрирани в Русия. В лизинговия бизнес наричат това най-голямата кражба на самолети в историята. Защото дори да се уреди след време връщането им на собствениците, те няма да са сигурни каква е историята на техническото им обслужване и състояние. Те най-вероятно, никога повече няма да летят в страните, наложили санкции, а едва ли някой би се качил на такъв самолет - и едва ли би ги приел на летище в държавата си.

Едно от възможните решения, за които говорят в Русия, е да върнат взетите под наем самолети и да ги заменят с такива от азиатски страни и Близкия изток, ако там държавите се съгласят да поемат този риск. Освен това руснаци от бизнеса твърдят, че пренареждането на ситуацията със самолетите, маршрутите и бизнес модела ще стане за половин година. 

Самолети руско производство изобщо не са алтернатива - страната изкарва от заводите си 5-6 самолета годишно, а трябва да замени 700. Проектът Superjet, на който се залагаше, е за средно отдалечени дестинации и с толкова голяма западно участие, че вече е погребан. Остава МС-21, за който се планираше серийно производство да започне тази година и след 3-4 години то да бъде разгърнато до пълен капацитет. След санкциите резултат се очаква към... 2030 г. По времето, когато би могло да започне серийно производство на друг модел - руско-китайският CR929.

Туризъм с война в съседство: как се подготвя Европа за новия сезон и различни гости

Снимка: Reuters

 

За самите руснаци "европейски шок" няма, защото през последните две години и без това заради пандемията бяха драстично намалели пътуванията до Западна Европа. Имаше известно възстановяване в Централна Европа и повечко - в Гърция, Кипър и България. До всички тях все още може да се пътува през Истанбул. Сериозен става проблемът, когато няма да могат да пътуват до Турция, Египет и Тайланд.

И да са отворени тези дестинации, как ще плащат руснаците? Visa, Mastercard и American Express прекратиха работа с тях, а Путин въведе такъв строг валутен контрол, че и намирането на валута в брой е много трудно. Освен ако приемащата страна не се съгласи да ѝ плащат в рубли или юани.

/dnevnik.bg



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати