Анализи Транспорт

Големите авиокомпании очакват да свият загубите през 2022 г.

   
Големите авиокомпании очакват да свият загубите през 2022 г.

Силното възстановяване на въздушния трафик от пандемията ще даде възможност на глобалните авиокомпании да намалят загубите си тази година и вероятно да си проправят път към печалби през 2023 г., очакват от Международната асоциация за въздушен транспорт.

IATA повиши своите прогнози за сектора в понеделник, като вече очаква глобалните авиокомпании да отчетат общо загуба в размер на 9,7 млрд. долара през 2022 г. - рязко подобрение спрямо ревизираната загуба от 42,1 млрд. долара през 2021 г.

Прогнозата за 2022 г. е с близо 2 млрд. долара по-добра от по-ранните очаквания за загуба от 11,6 млрд. долара, съобщи Ройтерс.

Изчисленията за миналогодишните загуби също се подобряват спрямо по-ранните за 52 млрд. долара, въпреки че авиокомпаниите, които имат годишна среща в Катар, са били предупредени, че високите цени на петрола и инфлационният риск застрашават крехкото възстановяване.

"Нашата индустрия вече е по-стройна, по-здрава и по-пъргава", заяви генералният директор на IATA Уили Уолш на годишната среща на повече от 100 лидери на авиокомпании. "На хоризонта би трябвало да се задава печалба за сектора като цяло през 2023 г.", добави той.

Очаква се Северна Америка да остане най-добре представящият се регион и единственият, който ще отчете печалба през 2022 г., като тя се изчислява на 8,8 млрд. долара.

В Азия, където китайските граници остават затворени и вътрешният пазар е под напрежение поради стратегията за нулев COVID, авиокомпаниите очакват обща загуба от 8,9 млрд. долара.

Тази прогноза също е подобрена, тъй като летища и авиокомпании се надпреварват да наемат хиляди служители, за да посрещнат възраждащото се търсене, породено от стремежа на хората да компенсират пропуснатите почивки по време на пандемията.

Някои анализатори изразиха опасения, че покачващите се цени на билетите и натискът върху потребителските разходи от инфлацията и растящите разходи за заеми могат да предизвикат рязък спад на търсенето след летния пик. В интервю за Ройтерс Уолш омаловажи тези опасения за краткотрайно възстановяване.

"Не мисля, че това е мимолетен успех. Мисля, че има някакво натрупано търсене, което се изпълнява в момента, но трябва да помните, че все още сме доста под нивото, на което бяхме през 2019 г.", казва той.



Анкета

Къде ще пътувате за Великден и майските празници?


Резултати