Анализи Новини

Сайтът за реклама на туризма на България замря

  27.06.2022 10:18  
Сайтът за реклама на туризма на България замря

Сайтът за реклама на туризма на България – BulgariaTravel.org, тотално е замрял, установи проверка на TravelNews. Той е собственост и се управлява от Министерството на туризма. В профилите във Фейсбук и Инстаграм не са пускани постове от 2 март 2022 г. Само има едно шерване на статия от германско издание на 18 юни във Фейсбук. Това показва, че България не осъществява никаква рекламна кампания за летния сезон в социалните мрежи чрез своите профили. Министерството на туризма се оправдава, че са се спрели на други канали, като тече реклама на страната ни в големи европейски телевизии и в техните дигитални канали. Предишни години министерството спонсорираше клипове и постове във Фейсбук и Инстаграм и от своите профили. Последователите в двете мрежи са около 35 000, което е нищо на фона на други дестинации от региона.

Например хубаво впечатление правят профилите на съседна Сърбия в двете мрежи, които бълват всекидневно информация, снимки и видеа. В тях има много активности и наблягат на рекламата на Нови Сад, който е европейска столица на културата през тази година. Във фейсбука на Experience Serbia има 168 000 последователи, а в Serbia Tourism в Инстаграм – 143 000. Другата ни съседка – Гърция, също постоянно пуска информации и спонсорства. Visit Greece има 804 000 последователи във Фейсбук и над 638 000 в Инстаграм. Турция изпреварва всички, като GoTurkiye има 5.4 млн. последователи във Фейсбук и над 1.5 млн. в Инстаграм.

Наскоро Иван Грошев, председател на Асоциацията на инкаминг агенциите в България и представител на британския туроператор Jet2Holidays у нас, обяви, че „страната ни няма рекламна стратегия за туризма, а методите ни са от 90-те години“. България има нужда от много добра комуникационна стратегия, за да привлече туристи, особено сега, когато местоположението ни в близост до конфликта в Украйна може да откаже някои потенциални клиенти. За съжаление обаче липсва модернизация и обмислена комуникационна политика с конкретни действия, коментира Грошев. „Със сигурност България е най-засегнатата туристическа дестинация заради войната в Украйна. Това, че Черноморието е близо до военния конфликт е безспорен фактор, за съжаление самите клиенти трудно позиционират България на картата и това ни влияе негативно. Нужно е да се води активна комуникационна политика, но ние закъсняхме. За съжаление министерството обяснява липсата на такива мерки със строгия закон за обществените поръчки, който му държи ръцете вързани“, казва Грошев.

Министърът на туризма в оставка Христо Проданов обяви за свой приоритет дигиталната реклама, като имаше идея да създаде дигитален отдел във ведомството. Той трябваше да предложи стратегия за дигитална реклама на туризма. Освен това да обяви обществена поръчка за рекламни дейности в тази посока. Министерството на туризма разполага с общ бюджет от 27 млн. лв. за тази година, в който влиза издръжката и рекламата на България, която е на стойност от 18 млн. лв.

В коалиционното споразумение за съставяне на правителството, в раздел „Туризъм“ има няколко точки, които гласят „постигане на нулева корупция при разходване, контрол на разходване, прекратяване на порочни и корупционни практики при разходване на средствата за реклама и активна дигитална стратегия“. Христо Проданов на няколко пъти обяви, че има реклама на България, насочена към традиционни пазари в международни телевизионни канали. Освен това, че са договорени рекламни турове за влогъри и инфлуенсъри от Западна Европа, както и дигитална реклама. Като рекламно лице на българския туризъм беше взет футболистът Христо Стоичков.

Министерството на туризма стартира рекламна кампания на България в 25 страни в Европа, като текат излъчванията на клипове в национални и водещи телевизии, съобщи преди време за TravelNews министърът на туризма Христо Проданов. Директни договори са сключени с най-големите телевизии на съответните пазари. „Целта е популяризиране на летен сезон 2022 и насърчаване на записванията към България“, каза Проданов. Рекламни дейности се осъществяват в телевизионни канали и техните дигитални платформи на съседни и приоритетни пазари, сред които Германия, Полша, Великобритания, Чехия, Румъния, Израел, Сърбия, Северна Македония, Унгария, Нидерландия, Дания, Швеция, Норвегия и др. Бюджетът за реализиране на кампанията възлиза на близо 5 млн. лв. след договорени преференциални условия от страна на Министерство на туризма с чуждестранните медии, обясниха от ведомството.

Министерството е заложило на излъчването на клипове в гиганта RTL на немскоговорящите пазари в Германия и Австрия. В редица страни вървят реклами по National Geographic Channel и по най-популярния готварски канал - 24 Kitchen. В Румъния е заложено на Antenna 2, в Северна Македония – на Sitel и Alsat, в Сърбия – на RTS. В Полша е предпочетена медийната група Polsat, а в Чехия – медиите на Nova Group. В Израел тече реклама по Channel 12.

При настоящите кампании се прилага качествено нов подход, който е насочен към начина на купуване на реклама на целеви пазари, обясниха експертите на Министерството на туризма. Той предвижда предварително зададени параметри за постигане на определени цели, както и максимално таргетиране и ангажиране на аудиторията. Към момента фокус е обхватът на кампаниите (reach - рийч) във водещи национални телевизионни медии на целеви и перспективни пазари за промотиране на летен сезон 2022 г. По този начин се гарантира даден минимум от аудиторията, който да бъде достигнат в рамките на заложения период. Основните таргет групи са на възраст между 18 и 60 г., като се отчитат спецификите на всеки отделен пазар.

Мирослав Иванов