Анализи Новини

Германците изоставиха Българското Черноморие и през този сезон

  10.08.2022 17:16  
Германците изоставиха Българското Черноморие и през този сезон
Плажът в Слънчев бряг е по-празен през този август в сравнение с миналата година
  Мирослав Иванов

Германските туристи не се завърнаха за трета поредна година по Българското Черноморие и това забави пълното възстановяване на туризма ни. Предните две години отливът им беше заради Ковид пандемията, а сега е заради войната в Украйна. Според туроператорите семействата с деца се страхуват да почиват на Черно море и затова отиват в Гърция, Турция, Хърватия, Испания и Португалия. Заради ситуацията компаниите анулираха голяма част от чартърните полети до Варна и Бургас въпреки, че преди войната очакваха голям интерес и пълно възстановяване на пътуванията на германците до България. Липсата им се усеща силно от хотелиерите, които не могат да компенсират загубите само с румънски, български, британски и полски туристи. В най-големите курорти Слънчев бряг, Златни пясъци и Албена и тази година някои хотели предпочетоха да не отворят заради отлива.

Германия беше най-големият и стабилен пазар за Черноморието ни преди пандемията, като гостите започваха да пристигат от май и продължаваха да идват до края на септември. Преди това е само румънският пазар, който е основно съсредоточен през уикендите. През 2018 г. сме посрещнали рекордните 848 000 германски туристи, а през 2019 г. – 761 000, показват данните на Министерството на туризма. През миналата година са пристигнали едва 288 000 гости. До момента през този сезон са дошли около 200 000. „Ситуацията на германския пазар е много тежка и сме само с 20% ръст спрямо 2021 година. Изоставаме във възстановяването и са нужни активни действия“, призна пред TravelNews служебният министър на туризма Илин Димитров. Той планира да направи по-активна рекламна кампания за септември в Германия, тъй като голяма част от хотелите по морето са празни и без резервации за следващия месец и ще трябва да затворят по-рано. Освен това ще доведе германски журналисти и инфлуенсъри, за да покаже, че България е сигурна дестинация и за следващия летен сезон.

На германския пазар има голям спад за България. Освен войната в Украйна хората се въздържат от пътувания и заради очакваната рецесия, високата инфлация и евентуалната нова Ковид вълна, коментира Венцислав Танчев, управител на "Сън турс", който представлява германския туроператор Alltours у нас. Според него за юли и август броят на германските туристи е на нивата от миналата година. През юни е имало малък ръст, но септември е по-зле и от 2021 г., тъй като почти няма резервации. Туроператорите вероятно ще се наложи да анулират планираните чартъри от Германия. „Спадът на германските туристи е 50% спрямо 2019 г. и е смешно някои експерти да говорят, че войната няма ефект върху българския туризъм“, подчерта Танчев. По думите му по Северното Черноморие сезонът е много зле. Българите и румънците също са по-малко в сравнение с миналата година, защото отиват в Гърция и Турция. По Южното Черноморие ситуацията е по-добра заради завръщането на британските туристи след двегодишна пауза.

Танчев не е оптимист и за лято 2023 г., защото няма да има ранни записвания заради очакваната рецесия, енергийната криза в Европа, Ковид пандемията и войната в Украйна. „Имаме защо да се притесняваме за следващия сезон, тъй като всичко ще се случва на last minute”, обясни той. В допълнение цените на нощувките в хотелите и въобще на почивките в България ще поскъпнат минимум с 15%. За целта туроператорите и хотелиерите ще настояват страната да поиска държавна помощ от ЕК за 35 евро на седалка за доведен турист през следващия сезон, тъй като българският туризъм е най-засегнат от войната в Украйна от целия ЕС. Според Танчев трябва да се мислят мерки за подпомагане на заетостта и данъчни облекчения в туризма, за да стане България по-конкурентноспособна. Мерките трябва да залегнат в бюджета на държавата за 2023 г.

„Нямаме германци и белгийци през този сезон. Имаме силен интерес от страна на румънци, чехи и поляци, но те не могат да компенсират другите два пазара. Септември ще е изключително слаб“, обяви пред TravelNews Григор Фиданов, който притежава верига от четири хотела Grifid в Златни пясъци. Според него българите през тази година са по-малко, защото са в съседните дестинации. Фиданов подчерта, че държавата вече нищо не може да направи, за да спаси сезона до неговия край. Той се надява служебният министър Илин Димитров да заложи сериозна реклама на България на германския пазар за 2023 г. За целта трябва да говори с големите туроператори и да им осигури средства за реклама в каталозите. Освен това да поеме гаранции за чартърите догодина.

Елена Иванова, зам.-председател на Съюза на собствениците в Слънчев бряг, също каза, че септември ще е по-труден през този сезон заради липсата на германците. „В Слънчев бряг се усеща, че ги няма. Англичаните се завърнаха за първа година след Ковид пандемията. Българите и румънците отново спасяват сезона“, подчерта тя. Иванова допълни, че при поляците тази година се забелязва спад в сравнение с миналата година.

В Албена отчитат по-добър сезон в сравнение с 2021 г., но спадът ще е с около 40% спрямо 2019 г. „И тази година имаме затворени хотели и няма да имаме пълно възстановяване на туристите“, обясни Маргита Тодорова, директор „Експлоатация, маркетинг и продажби” в Албена. Според нея германците при тях са повече спрямо миналата година, но са далеч от нивата преди пандемията. Тя отбеляза, че след като ги няма чартърите от Германия, няма как да има възстановяване на туристите. Британските туристи по Северното Черноморие също са по-малко заради липсата на много чартъри до Варна. Ръст в Албена има на румънските и българските туристи, като са се завърнали още скандинавците, французите и гостите от Централна и Източна Европа.

Мирослав Иванов