Анализи Новини

Ще измести ли виртуалната реалност пътуванията?

  14.09.2022 18:05  
Ще измести ли виртуалната реалност пътуванията?

От дигиталните музейни гидове до холограмите при пешеходни обиколки, технологията за виртуална реалност отдавна е навлязла в туристическия сектор и сега, от дивана си, можете да изкачите връх Еверест, да посетите музей в Ню Йорк или да се гмуркате в коралов риф в океана.

Технологията вече не се използва само за маркетинг, но и като продукт за събитие. Има ли бъдеще новата технология и ако да, ще пътуваме или не?

Двама изследователи - Армин Брайш, който изследва тази тема в Университета за приложни науки Кемптен, и Тристан Хоркс, който изучава новите тенденции в Zukunftsinstitut във Франкфурт, анализират дали има бъдеще пътуването във виртуална реалност, съобщава dailysabah, цитирани от Dir.bg.

Всичко е още в началото и туристическата индустрия все още се опитва да се справи с предизвикателството. Туристическата администрация на Мадрид вече започна да предлага виртуално преживяване за разглеждане на испанската столица дори преди самото пътуване.

Посетителят трябва да резервира 30-минутен тур на уебсайта, като обиколката използва видео телефонно обаждане. Веднъж свързан, екскурзовод сърфира из улиците на Мадрид, спирайки на различни места, когато посетителят има въпроси.

Скоро се появяват 360-градусови изображения, като гидът увеличава изображението на Кралския дворец например. Услугата предоставя полезно първо впечатление за дестинация но всъщност не може да се сравни с изживяване с виртуална реалност (VR).

Какво представлява VR изживяването?

VR пътуването изисква "компютърно генерирана, виртуална, триизмерна среда, която възприемате с VR очила", обяснява Армин Брайш от Университета за приложни науки Кемптен в Германия. За да може зрителят да бъде напълно заобиколен от виртуалния свят, е необходимо да се предпази от външната светлина с помощта на очилата за виртуална реалност в така наречената "пещера" или стая, оборудвана изцяло с монитори. "Колкото по-дълбоко е потопен пътникът в предоставения му свят, толкова по-реалистично е преживяването", казва Брайш.

Дори ако някои експерти в туризма все още наричат пътуването с виртуална реалност ниша, няма съмнение, че нещо се случва. С Timeride например можете да отидете на виртуално пътешествие във времето и да се потопите в живота на по-ранни епохи. В Германия всеки любопитен може да се възползва от услугата Timeride в Кьолн, Берлин, Дрезден, Мюнхен и Франкфурт. Берлинският Timeride превежда пътниците през Берлин през 80-те години на миналия век, когато Берлинската стена все още разделя града...

"Много големи музеи също използват приложения за VR", отбелязва Брайш и предполага, че предложенията ще останат актуални дълго време. "Макар че сега имаме желание за социални преживявания, технологията ще се задържи."

В индустриалния град Есен се предлага обиколка на града със смесена реалност, наречена "Есен 1887". Тук посетителите преминават през града с помощта на GPS и специални очила, като на определени места по пътя се появяват холограми.

Изведнъж с вас разговарят хора от 1887 г., а по улиците се движат карети, теглени от коне. Разликата между виртуалната реалност в този случай е, че сте в движение във виртуалната среда и все още възприемате и реалния свят - нещо, известно като разширена реалност (AR).

Пътуване в метавселената

Има ли всичко това бъдеще? Според неотдавнашно проучване на Bitkom Research изглежда, че е така. Следващото голямо предизвикателство е "метавселената" - виртуалното пространство, в което човек се движи и взаимодейства като аватар - цифров модел на самия себе си. Проучването на Bitkom установява, че 21% от респондентите на възраст 16 и повече години очакват през 2030 г. да изследват непознати места с помощта на VR очила, вместо да пътуват до там по традиционния начин. Делът е по-висок сред по-младите хора, но дори сред възрастовата група над 64 години 15% споделят това мнение.

 Дали виртуалната реалност ще остане тук?

Несъмнено пандемията подхранва предложенията за виртуални пътешествия. Когато пътуването не беше възможно при наличието на строги ограничения, мнозина искаха да избягат от ежедневието, дори и само по дигитален път, и да отидат на екзотични места. Пандемията повиши доверието в дигиталните продукти. Хората вече се научиха да управляват добре ежедневието си с помощта на цифрови решения.

Тристан Хоркс има по-критичен поглед. Той смята, че предложенията за VR, които съществуваха по време на пандемията, вече не се използват в същата степен. "Това се дължеше на шума и липсата на алтернативи", казва той за пътуванията с помощта на VR. И добавя, че макар хората да живеят в дигитален свят, самите те са аналогови.

Следователно не може да "преместите всичко в цифровия свят". "Посещението на музей не е само визуално потребление на произведения на изкуството, а цялостно преживяване", твърди Хоркс.

 VR за планиране на почивката

Въпреки това Хоркс не отхвърля напълно виртуалната реалност в туристическия сектор. "Тя ще остане там, където има смисъл", казва той и посочва като пример съвети за пътуване. "Като разгледате четири места с очила за виртуална реалност и след това вземете решение за едно, това може да работи", казва Хоркс за избора на дестинация.

Остава въпросът дали виртуалните пътувания ще заменят реалните пътувания. Армин Брайш е сигурен, че няма да се случи: "Само защото можем да разгледаме дестинацията в 3D, няма да се откажем да отидем там."

За някои целеви групи обаче може да има компромиси, казва той. "Например за онези, които не могат да пътуват навсякъде поради физически ограничения. Или за хора, за които пътуването е твърде скъпо, стресиращо или опасно, VR може да създаде заместващо изживяване", заключава Брайш.