Анализи Новини

Министерството на туризма ще изхарчи ударно 6.6 млн. лв. за неефективна реклама

  28.09.2022 11:23  
Министерството на туризма ще изхарчи ударно 6.6 млн. лв. за неефективна реклама
Министерството на туризма редовно е критикувано за рекламата на България
  Мирослав Иванов

Министерството на туризма ще изхарчи 6.6 млн. лв. за реклама на България през следващите три месеца, съобщиха за TravelNews от ведомството. Средствата са от бюджета на държавата и ако не бъдат усвоени до края на годината, трябва да бъдат върнати в него. Кампанията ще бъде за сезон зима 2022/2023 г. Предвидена е телевизионна реклама на 12 пазара за културен, СПА и зимен туризъм. За първи път ще има клипове в Обединените арабски емирства. От списъка на пазарите прави впечатление, че Великобритания е поставена на последно място по приоритет. Това е един от най-важните пазари за зимните ни курорти, откъдето големите туроператори организират чартъри и очакват сериозен ръст на туристите за предстоящия сезон. Но екипът на министерството повече залага на Румъния, Полша, Сърбия, Германия, Израел, Чехия, Австрия, Северна Македония, Гърция и Турция.

„Предложението е абсолютна глупост и просто ще бъдат изхарчени едни пари максимално бързо. Не можем да очакваме скиори от Австрия по българските курорти. Великобритания трябва да е на първо място по реклама за предстоящия зимен сезон, но в това министерство въобще не мислят и не обсъждат с бранша“, коментира пред TravelNews Димитър Попов, управител на туроператора „Пенгуин травъл“, който води туристи от британския и скандинавския пазар. Според него съседните балкански страни трябва да са приоритет, но в списъка липсват Дания, Швеция, Нидерландия и Ирландия, от където традиционно идват организирани групи. „Явно и министърът толкова разбира след като предлагат пазари без логика“, подчерта Попов.

Същото мнение изрази и проф. Георги Рачев, председател на Алианса на туристическата индустрия в България и зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА). „Не мога да си обясня кой е решил и измислил това подреждане без да е обсъдено с бранша. Има ли въобще хора в министерството, които да разбират от реклама и туризъм?“, попита той. По думите му рекламата трябва да бъде обсъждана с големите туроператори, които водят туристи в България през зимния сезон. На първо място трябва да има мощно представяне в съседните страни, откъдето идват хората лесно със собствените си автомобили. Следва британският пазар, който е водещ и приоритетен за зимния сезон, обясни Георги Рачев. Според него е грешка, че са изключени важни западноевропейски страни като Дания, Нидерландия, Белгия и Швеция. Рачев смята, че е крайно време да бъде направена национална стратегия за реклама на България с истински професионалисти от сферата на маркетинга и туризма.

„Поредна глупост на Министерството на туризма, където явно няма административен и експертен капацитет за представянето на бранд България“, коментира Мартин Захариев, зам.-председател на Националния борд по туризъм. Според него министърът на туризма Илин Димитров трябва да обсъди позиционирането на страната за зимния сезон с туроператорите и хотелиерите в трите курорта Банско, Пампорово и Боровоц, което очевидно не е направено. „Трябва да се съобразиш с бранша към кой пазар да се насочи рекламата. Илин Димитров иска да похарчи бързо едни пари без ефективност, за да не ги върне в бюджета на страната“, каза още Захариев. По думите му на всички трябва да е ясно, че скиори от Австрия и ОАЕ няма да дойдат у нас.

От Министерството на туризма засега не дават яснота в кои телевизионни канали на съответните пазари ще излъчват реклама на България.

Мирослав Иванов